A hazai háztartások mintegy 60 százalékánál még mindig van vezetékes telefonálási megoldás – derül ki a Magyar infokommunikációs jelentésből, amelyben a BellResearch a hagyományos mellett a közvetítőválasztásos (CS/CPS) és a kábelen (VoCA), illetve a széles sávú hozzáférésen nyújtott IP-alapú (VoIP, VoIN) telefonszolgáltatások lakossági piacát vizsgálja. (A hagyományos vezetékestelefon-vonalak száma a múlt év végén 2,096 millió, a kábeltelevíziós hálózaton működő hangcsatornák száma 479 ezer, míg az IP-alapú hangcsatornák száma 358 ezer volt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság [NMHH] legutóbbi kimutatása szerint.)
A BellResearch kutatása alapján a hagyományos vezetékes, kábel vagy szolgáltatói VoIP-megoldást a háztartások 54 százaléka veszi igénybe, míg a fix telefont használók fennmaradó hányada – mintegy 250 ezer lakossági előfizető – kizárólag nyilvános internetes, jellemzően ingyenes fix hangmegoldást használ; az utóbbiak közül a Skype és a Windows Live Messenger a legnépszerűbb.
Az utóbbi években megfigyelt penetrációcsökkenés és az IP-alapú technológiák dinamikus térnyerése ellenére még mindig a réz érpáron alapuló „hagyományos” PSTN a vezető technológia – olvasható az elemzésben. Elsődleges kihívója a kábeltelefon, amelynek térnyerését a szolgáltatók többes csomagkínálatra épülő stratégiájával, valamint a hagyományos telefonnál kedvezőbb árfekvéssel lehet magyarázni. A közvetítőválasztásos megoldás jelentősége egyre nagyobb mértékben csökken, míg a szolgáltatói VoIP-szegmensben növekedés figyelhető meg.
A kutatók rámutatnak: az elmúlt években a piacméret rendre jobban zsugorodott, mint az előfizetések száma, bár a szolgáltatói bevételek apadása a 2010–11-es időszakban kisebb mértékű volt, mint korábban. Az egy ügyfélre jutó bevétel (ARPU) is csökken, ennek főbb okaiként az elemzők a technológiai migrációt, a szereplők és a platformok közötti versenyt, a szolgáltatáscsomagolási törekvéseket, a mobilhelyettesítést és az utóbbi években a növekedésre nem képes vásárlóerőt jelölik meg.
A vezetékes hang egyre hátrébb szorul: mind kevesebb háztartás igényli ezt a kommunikációs formát – mutatnak rá az elemzők. Ezért a szolgáltatók ügyfélmegtartó és -szerző törekvéseinek elsődleges eszköze a jövőben még inkább a csomagolási stratégia lehet: a fogyasztókért már nem az önálló, hanem a csomagajánlatok versenyeznek.
A szakértők a következő években a lakossági vezetékeshang-penetráció stagnálására számítanak. Az inkumbensek megtartó törekvései, illetve a VoCA/VoIP szolgáltatók agresszív üzletszerzési politikája miatt a „fizetős” vezetékestelefon-szolgáltatással rendelkező háztartások száma csak kicsit csökken.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.