BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bejött a csomagolás

A hazai háztartások mintegy 60 százalékánál még mindig van vezetékes telefonálási megoldás – derül ki a Magyar infokommunikációs jelentésből, amelyben a BellResearch a hagyományos mellett a közvetítőválasztásos (CS/CPS) és a kábelen (VoCA), illetve a széles sávú hozzáférésen nyújtott IP-alapú (VoIP, VoIN) telefonszolgáltatások lakossági piacát vizsgálja. (A hagyományos vezetékestelefon-vonalak száma a múlt év végén 2,096 millió, a kábeltelevíziós hálózaton működő hangcsatornák száma 479 ezer, míg az IP-alapú hangcsatornák száma 358 ezer volt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság [NMHH] legutóbbi kimutatása szerint.)

A BellResearch kutatása alapján a hagyományos vezetékes, kábel vagy szolgáltatói VoIP-megoldást a háztartások 54 százaléka veszi igénybe, míg a fix telefont használók fennmaradó hányada – mintegy 250 ezer lakossági előfizető – kizárólag nyilvános internetes, jellemzően ingyenes fix hangmegoldást használ; az utóbbiak közül a Skype és a Windows Live Messenger a legnépszerűbb.

Az utóbbi években megfigyelt penetrációcsökkenés és az IP-alapú technológiák dinamikus térnyerése ellenére még mindig a réz érpáron alapuló „hagyományos” PSTN a vezető technológia – olvasható az elemzésben. Elsődleges kihívója a kábeltelefon, amelynek térnyerését a szolgáltatók többes csomagkínálatra épülő stratégiájával, valamint a hagyományos telefonnál kedvezőbb árfekvéssel lehet magyarázni. A közvetítőválasztásos megoldás jelentősége egyre nagyobb mértékben csökken, míg a szolgáltatói VoIP-szegmensben növekedés figyelhető meg.

A kutatók rámutatnak: az elmúlt években a piacméret rendre jobban zsugorodott, mint az előfizetések száma, bár a szolgáltatói bevételek apadása a 2010–11-es időszakban kisebb mértékű volt, mint korábban. Az egy ügyfélre jutó bevétel (ARPU) is csökken, ennek főbb okaiként az elemzők a technológiai migrációt, a szereplők és a platformok közötti versenyt, a szolgáltatáscsomagolási törekvéseket, a mobilhelyettesítést és az utóbbi években a növekedésre nem képes vásárlóerőt jelölik meg.

A vezetékes hang egyre hátrébb szorul: mind kevesebb háztartás igényli ezt a kommunikációs formát – mutatnak rá az elemzők. Ezért a szolgáltatók ügyfélmegtartó és -szerző törekvéseinek elsődleges eszköze a jövőben még inkább a csomagolási stratégia lehet: a fogyasztókért már nem az önálló, hanem a csomagajánlatok versenyeznek.

A szakértők a következő években a lakossági vezetékeshang-penetráció stagnálására számítanak. Az inkumbensek megtartó törekvései, illetve a VoCA/VoIP szolgáltatók agresszív üzletszerzési politikája miatt a „fizetős” vezetékestelefon-szolgáltatással rendelkező háztartások száma csak kicsit csökken.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.