BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milliárdokban mérhető okos eszközök

Háromszor gyorsabb ütemben növekszik a következő években az okos mobileszközök piaca, mint a hagyományosoké. Az évtized közepére már évente több milliárd darab talál ezekből gazdára a világon.

Háromféle készülékcsoport is meghatározza a következő években a mobileszközök piacát, egyfelől az okostelefonok, másfelől a táblagépek, de még komoly beleszólást követelnek maguknak a piac alakulásába a notebookok is. Ennek a három terméknek az együttes éves átlagos növekedési üteme 2015-ig eléri a 25,7 százalékot, ez jóval meghaladja a hagyományos hordozható eszközökét. Utóbbira 8,7 százalékos éves növekedési ütemet jelez előre az amerikai NPD In-Stat.

Az egyre népszerűbb okos mobileszközök törik az utat a fogyasztói vagy más néven szórakoztatóelektronikai ipar egyéb hálózatos készülékei, az okostelevíziók, digitális videofelvevők és az otthonokban használatos egyéb ilyen jellegű berendezések előtt is. A fő hajtóerő pedig maga a mobiltechnológia, amely manapság vitathatatlanul a legnagyobb és leggyorsabban növekvő szegmense a teljes elektronikai ágazatnak. A már említett három okos mobileszköz-kategóriából 2015-ben együttvéve már több mint hárommilliárd találhat gazdára világszerte. Közülük is a legkomolyabb részesedéssel az okostelefonok rendelkeznek majd, addigra részarányuk a teljes mobiltelefon-piacon belül elérheti a 43 százalékot, szemben a 2010-ben regisztrált 20-szal.

A napokban látott napvilágot a legfrissebb összesítés az okostelefonok tavalyi teljesítményéről. Az ugyancsak amerikai IDC piackutató elemzése szerint 2011-ben már közel félmilliárd 491,4 millió kelt el ezekből a mobilokból, ez közel a harmada a teljes globális mobiltelefon-piacnak. Az összesített mutató az egy évvel korábbihoz képest még mindig erős, 61,3 százalékos bővülést jelez, többet az IDC által eredetileg becsült 54,7 százaléknál, de már kevesebbet, mint egy évvel korábban, akkor az éves növekedési ütem meghaladta a 75 százalékot. Az árskála is egyre szélesebbre nyílik, sorra jelennek meg a piacon a 300 dollár feletti modellek mellett, főként a távol-keleti márkák jóvoltából, az elsősorban az Android operációs rendszert használó ennél olcsóbb készülékek is.

Az okostelefonok piacát a termékkategóriát néhány éve kitaláló Apple mellett ma már számos gyártó aktuális slágermodellje határozza meg. Az almalogójú márka tavalyi trónfosztója a Samsung volt, igaz, az Apple-nek az iPhone 4S-sel az év utolsó negyedében ismét sikerült visszakapaszkodnia a dobogó legfelső fokára, de az év egészét tekintve a legtöbb okos készüléket mégis a dél-koreai riválisnak sikerült eladnia. A múlt év folyamán a mobilkészülék-piac egykor meghatározó szereplője, a Motorola is megtette az első „smart” lépéseket, az év utolsó időszakában pedig a Lumia telefonok képében már láthatóvá váltak az első kézzelfogható jelei a Nokia és a Microsoft mobilos együttműködésének. A hajdan világelső finn gyártó vezérigazgatója jóval egymillió fölé teszi az ezen készülékekből eladott darabszámot azok debütáló negyedévében.

A meghatározó márkák között 2011-ben ott volt az elmúlt hetekben éppen vezért váltó és ez évtől sok mindenben teljes megújulást hirdető BlackBerry-gyártó, a kanadai Research In Motion (RIM). Az ötös fogat további tagja a tajvani HTC, amely többféle Windows Phone-alapú modellt is piacra dobott az év végén, de az utolsó negyedév szállításai nem érték el az előző negyedéviét.

A mobiltechnológiai újdonságok használatát tekintve a gazdasági nehézségek ellenére Magyarország folyamatosan ott van az élbolyban, nincs ez másképp a készülékpiacon sem. A hazai szolgáltatók egyöntetűen arról tudnak beszámolni, hogy nálunk is beindult az okostelefon-boom, elég csak az operátorok készülékreklámjait megfigyelni. A sokat tudó mobileszközök gyorsabb terjedését támasztják alá a hálózatmegújító beruházások, amelyet mindhárom versenypiaci szereplő egyaránt kulcsfontosságúnak tart. Egy év múlva pedig a nemrég zárult mobiltender révén már az állami szereplő ezzel kapcsolatos induló lépései is láthatóvá válnak.

Egyes hazai felmérések szerint itthon már több mint egymillióan használnak okostelefont, és az előrejelzések szerint 2012-ben az okos készülékek eladása meghaladja majd a hagyományos mobiltelefonokét. A magyarországi értékesítésben minimum 50, de egyes operátoroknál az új eladásokban eléri a 70 százalékot is az okostelefonok aránya. Az idén a táblagépek itthoni értékesítésében várható áttörés, és már a piaci lehetőségek fókuszába kerültek a negyedik generációs (LTE) eszközök is, bár itt még nem beszélhetünk megfelelő készülékkínálatról. Az igazsághoz tartozik ugyanakkor az is, hogy az okostelefonok értékesítésének hazai felfutása a vevők egy jelentős részénél még csak a jövőbe való befektetés, mert a velük kapcsolatos felmérések egyelőre azt mutatják, hogy az okosok zömét is ma még a hagyományos hanghívásra és SMS-küldésre használják a legtöbben. A vállalati felhasználók körében sem terjednek szupersebességgel a nagyobb hozzáadott értékű alkalmazások, például a céges elektronikus levelezés. Némi vigasztalásul szolgáljon, hogy hasonló tendenciák figyelhetők meg az Amerikában végzett felmérések alapján is.

Mindeközben világméretekben, ha lehet, még komolyabb küzdelem folyik a hagyományos mobiltelefonok értékesítésében, amelynek a piaca – noha még mindig meghatározó, de – a vártnál gyorsabban zsugorodik. Érdekes megfigyelni, hogy a jobb eladhatóság érdekében meglovagolva az okostelefon-hullámot, ezek a készülékek is okosodnak, egyre több rendelkezik beépített mobilinternettel és különféle alkalmazásokkal. Ez a fejlesztési törekvés is azonban – a szakértők szerint – legfeljebb lelassíthatja a termékkategória piacának a lejtmenetét, de nem tudja azt megállítani.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.