BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyáron is lenne „karácsonyi vásár”

Az idén várhatóan a korábbinál kevesebb központi forrásból gazdálkodhat a főváros turisztikai marketingszervezete, a Budapest Turisztikai Desztináció Menedzsment (BTDM) Nonprofit Kft. – mondta a Világgazdaságnak Molnár József ügyvezető igazgató.

– Milyen volt a 2011-es év

Budapest turizmusa szempontjából?

– Több mint 3 százalékkal nőtt 2011-ben a vendégéjszakák száma az előző évhez képest a fővárosi szálláshelyeken, ez mindenképpen sikernek mondható a jelen gazdasági környezetben, még az alacsony bázis ellenére is. Az eredmény valószínűsíthetően annak is köszönhető, hogy beérett az együttműködésünk a Magyar Turizmus Zrt.-vel: jól sikerült a hagyományos téli Budapest Winter Invitation kampány, illetve a Liszt Ferenc repülőtérre érkezett új légitársaságok és járatok is több tízezer turistát hoztak Budapestre. Meg kell említenem még a Karácsonyi Vásárt is – tavaly először a BTDM szervezte ezt önállóan –, amelyre 500-700 ezren látogattak ki, a vendégek több mint fele külföldi volt, a vásár becsült forgalma pedig meghaladta az 1,3 milliárd forintot. Több fővárosi szállodából kaptunk olyan visszajelzést, hogy sok vendégük kimondottan a vásár miatt utazott Budapestre. Az esemény anyagilag is sikeres volt: az összes kiállítónk ki tudta termelni a megemelt bérleti díjat, s a korábbi nullszaldós évek után most körülbelül 20 millió forint nyereséget is termelt a rendezvény a BTDM számára.

– Az idén mennyi pénz jut

a főváros turisztikai marketingjére?

– A főváros turisztikai marketingszervezete, a BTDM egyre kevesebb központi forrást kap: míg 2009-ben még 500 millió forint támogatást biztosított a budapesti önkormányzat, tavaly már csak 157 millió volt ez az összeg. Erre az évre valószínűleg még kevesebb, 127 millió forintos támogatásban részesülünk, a végső öszszegről a főváros költségvetésének elfogadásakor születik döntés. Felmerült egy olyan javaslat is a városvezetés részéről, hogy a BTDM-et összevonják három másik fővárosi céggel, a Budapesti Fesztiválközponttal, a Studio Metropolitanával és a Szabad Tér Színházzal, ha ez megtörténik, akkor az új szervezet költségvetése még változhat. Szakmailag ezt az ötletet egyébként nem tartom megalapozottnak. A költségvetésünk túlnyomó részét egyébként évek óta a saját bevételeink fedezik – főként a Budapest kártya eladásai –, az idén 550-600 millió forintra számítunk ebből. A teljes büdzsénk, amelyet promócióra, programokra és a működésre költhetünk, így összességében 700 millió forint körül alakulhat majd, ha megmarad önálló szervezetnek a BTDM. Hozzátenném, hogy a BTDM tavaly több mint 240 millió forintot fizetett szolgáltatásokért más fővárosi cégeknek – például a BKV-nak, az FKF Zrt.-nek –, azaz tulajdonképpen több pénzt hoztunk a fővárosnak, mint amennyit kaptunk.


– Milyen újdonságokkal készülnek az idei évre?

– Két állandó rendezvényt szeretnénk szervezni a Karácsonyi Vásár mintájára a tág főszezonban, áprilistól októberig a Várban, illetve a belvárosban, a Városháza parkban. Ez a két helyszín annyiban különbözne a téli vásártól, hogy a szokásos vásári elemek mellett egyben egy szabadtéri turistainformációs központ is lenne. Júliusban pedig tematikus rendezvénysorozatot tervezünk Duna Napok néven, ennek programjai a folyóhoz kötődnek majd.


– Változik-e a Budapest kártyával elérhető szolgáltatások köre?

– A kártya megvásárlásával az idén a megszokott kedvezményeken felül – többek közt ingyenes közlekedés, ingyenes állatkert és múzeum, kedvezményes fürdőbelépő – okostelefonos alkalmazásokat is kap a turista, például interaktív, hangos idegenvezetői programot, tematikus túraútvonalakat. A terveink szerint a kártyabirtokosok ingyenes wifit is használhatnának Budapest több pontján.


– Tavaly nyáron egy új budapesti turistaattrakció, a Pestet a budai Várral összekötő „lanovka”, a Várkabin terveiről számolt be. Ez hogy áll?

– Ez egy 6-8 milliárd forintos beruházás, amely nem igényel központi finanszírozást, hiszen magántőkéből épülne meg, és a pénz is megvan hozzá. Mivel jelenleg is folyik a Várbazár felújításának a tervezése, azt szeretnénk elérni, hogy ennek során vegyék figyelembe a Várkabint, azaz olyan tervek szülessenek, amelyek tartalmazzák azt, hogy hol lehetne elhelyezni az üvegkabinok érkezési helyszínét. Úgy vélem, hogy a projekt engedélyeztetése még egy évet vehet igénybe, ez után 8 hónap kell az építésre. Tehát akár már 2014-ben elindulhatna a Várkabin, amely szerintem nemzetközi szinten is nagy durranás lenne, és igazán vonzó turistaattrakciójává válhatna a fővárosnak. Emellett praktikus is, hiszen pár perc alatt eljuttathatja a látogatókat a pesti belvárosból a Várba.


– Mindent egybevetve milyenek a kilátások 2012-re?

– A január elég gyengén sikerült a tavalyihoz képest, ennek ellenére úgy vélem, hogy Budapestben potenciálisan benne van 3-4 százalékos bővülés, örülnénk, ha ennyivel nőne a vendégéjszakák száma.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.