– A tényleges üzleti évét még csak a hónap végén zárja a Vodafone, előzetesen erről, illetve az elmúlt naptári évről mi minden mondható el?
– Valóban a pénzügyi év finisében vagyunk, tőzsdei cégként emiatt legfeljebb az ügyfélszám alakulásáról tudok beszélni. A teljes naptári év alapján 2011-ben nagyjából tartani tudtuk az egy évvel korábbi szintet. Eközben a piaci részesedésben hozzánk legközelebb álló versenytárs több százezres lemorzsolódással szembesült, így szűkíteni tudtuk a kettőnk közötti távolságot.
A fő gond tavaly a gazdasági környezettel volt. A válság nyomán a vásárlóerő folyamatos gyengülése, a végződtetési és a barangolási díjak további csökkentése kedvezőtlen érintette a pénzügyi mutatóinkat. Összességében azonban más iparágakkal összevetve valamelyest mégis jobb helyzetben maradtunk. Olyan igényeket tudtunk generálni a mobilinternettel, amely hatott a vásárlói preferenciákra is, sokan ma már farmer helyett inkább okostelefont vesznek.
A távközlési ágazatra kivetett válságadó tavaly elvitte a teljes profitunkat. Az idén is kénytelenek vagyunk még számolni vele. Azt várjuk a kormánytól, hogy a jövőben az egyenlő teherviselés felé mozduljon el a további adóbevételek forrásaival kapcsolatban.
– Említette a kedvezőtlen makrogazdasági környezetet, ezen a területen milyen lépéseket várna el a kormánytól, és milyennek tartja az ágazat kapcsolatát vele?
– Ami a makrogazdasági környezetet illeti, jó, hogy az adósságnövekedést valamilyen szinten bekorlátoztuk, de szükség lenne növekedésre is. Ennek és általában a gazdasági megújulásnak az egyik nagyon fontos eszköze lehetne a távközlés. Ezért is vagyunk szomorúak, hogy a távközlés és a kormányzat kapcsolatát tekintve az elmúlt időszakot majdhogynem shakespeare-i királydrámaként élhettük meg. A legtöbb korábbi szakember pozíciója, akinek a kormányoldalon köze volt a távközléshez, ma lényegében nincs betöltve. A kormányváltás idején még államtitkár, államtitkár-helyettes, sőt miniszteri szinten is elég jól képviselték az ágazatot, ma azt látjuk, hogy a kormányban nincs igazán olyan partner, akivel bármit is lehetne egyeztetni, és akinek erre döntési jogköre is lenne.
Pedig nemcsak szolgáltatói területen vannak itt a világcégek, hanem a hálózati eszközöket és a telefonokat gyártók oldaláról is. Vegyük csak a mi stratégiai partnerünket, a hálózati berendezéseinket szállító kínai Huaweit, amely 2011-ben Magyarország szempontjából is igen fontos döntésre jutott, két globális gyártási és ellátási központjából az egyiket ide hozta. Látjuk náluk a lehetőséget a további befektetésekre is. A beruházásaik, a terveik szerint évi 3 százalék GDP-növekedést hozhatnak Magyarországnak néhány éven belül.
– Tavaly kétkezesről négykezesre váltott a Vodafone Magyarország felső vezetése. Mennyire igazolta az idő
a lépést?
– Azzal, hogy az operatív feladatokat tapasztalt, világlátott vezető vette át, tovább tudunk erősödni. A versenytársainknál továbbra is egy ember felel minden területért.
– Az elmúlt két év egyik legnagyobb kihívása volt a hálózat megújítása, mikorra fejeződik be a projekt?
– Heteken belül elkészülünk a teljes hálózatunk megújításával. Ezzel végre behozzuk az öt évvel későbbi piacra lépésünk hátrányait.
– A Vodafone-hoz csatlakozásakor még úgy tartották, Magyarországon e cégnél van a legtöbb feltöltőkártyás, vagyis a legkevesebbet költő ügyfél. Hogyan változott az összetétel?
– Jelentősen nőtt az előfizetésesek száma, arányuk ma már eléri az 50 százalékot. Ebben fontos szerepet játszanak az okostelefonokra épülő marketingakcióink. Az okostelefonok értékesítésére a belvárosban külön Vodafone Smart Store-t is létrehoztunk, amely annyira elnyerte az anyacég tetszését, hogy azóta a Vodafone más leányvállalatainál is megjelentek hasonlók.
– A Vodafone szervezetileg is több lábon áll Magyarországon, Budapesten globális pénzügyi szolgáltató központot létesített pár éve, lassan három éve pedig Miskolcon nyílt meg egy regionális ügyfélszolgálat. Hol tartanak ezek a projektek?
– Miskolcon már elértük a tervezett 300 fő felett létszámot, a pénzügyi központban pedig már közel 750-en dolgoznak, ennyit terveztünk az idei évre. Magyarországról szolgálják ki szinte az egész Vodafone csoportot, ez azért fontos, mert az alkalmazottak 95 százaléka diplomás magyar szakember.
– Milyen tervekkel vágtak neki 2012-nek?
– Elsősorban a mobilinternet-élményt tervezzük növelni. Eddig az mondhattuk, a nap 24 órájában, „mindenkor”, most már azt mondhatjuk, „mindenkor, mindenhol, mindent” szolgáltatunk. A hangszolgáltatásban a hazai operátorok mindegyike eljutott már a 99 százalékos lefedettségig. Csak pár hét kérdése, és a mobilinternetben csaknem teljes országos lefedettséggel rendelkezünk, a mostani hálózatmegújítással elérhetjük a mindenholt is. Sőt, a maradék egy százalék lefedésére is van megoldásunk. A föld alatti közlekedésbe elsőként vittük le a mobilinternetet, a mini bázisállomásainkkal pedig olyan helyekre is el tudunk menni, ahol a fejlesztések ellenére sem lehet megfelelő beltéri 3G-s lefedettséget elérni.
A nem túl távoli jövő projektjei lehetnek a gép–gép közötti kapcsolatok, a hálózatba kötött autók, hűtőgépek, az okosmérők, ebben is komoly szerepet akarunk játszani Magyarországon.
– Évekig csak beszéltünk arról, hogy előbb-utóbb Magyarországon is megjelennek a virtuális mobilszolgáltatók. Az idén ez is beindulni látszik, itt a Blue Mobile, amelyhez egy versenytárs köthető, de márciustól elindult a félig saját gyerek, a Tesco Mobile is. Mennyi további MVNO megjelenésével számol még az idén Magyarországon?
– Ami az MVNO-dömpinget illeti, úgy látjuk, sikerült étvágyat csinálni jó pár cégnek, nem nagyon lepődnék meg, ha még legalább két-három MVNO megjelenne az idén a hazai piacon.
– Mi lesz a másik virtuális gyerekkel, a Magyar Postával közösen működő Postafonnal?
– Egyelőre működik, de a jövője nem csak – sőt elsősorban nem – tőlünk függ. Szívesen csináljuk tovább is, de ha a Magyar Posta a részvételével alakuló állami mobilszolgáltató miatt ezt leállítja, tudomásul vesszük.
– Az állami szolgáltató megjelenése a piaci szereplők óvása miatt a levegőben lóg(ott). Ön szerint mi lesz a sorsa a másodszor is megfellebbezett mobiltendernek, valamint
az állami szereplőnek?
– A tenderrel kapcsolatban egyelőre nem tudok semmit kommentálni. Ami a potenciális állami szolgáltatót illeti, úgy gondoljuk, nem lesz egyszerű negyedikként egy 112 százalékos penetrációjú és egyben eléggé nyomott árú piacon megjelenni. Mi is a már több éve jelen lévő, erős szolgáltatók után léptünk a piacra, és a mi indulásunk sem volt egyszerű 1999-ben. Akkor azonban még összesen másfél millió előfizető volt, tehát volt még lehetőség a menynyiségi növekedésre. Ráadásul akkor még bőven 100 forint feletti percdíjakkal lehetett telefonálni, így azokban még komoly pénzügyi tartalékok voltak, ma már mindkét területen gyökeresen megváltozott a helyzet. Egy-egy új versenytárs megjelenése ugyanakkor mindig ad lendületet a piac többi szereplőjének is.
– Az állami ügyfeleket készen kapja a negyedik szolgáltató, ezzel mekkora előfizetői bázist veszít el a Vodafone?
– Úgy tudjuk, az állami cég öt éven belül 10 százalékos piaci részesedésre törekszik, ez nagyjából össze is jöhet az állami előfizetőkből. Ennek a szegmensnek nagyobb része a versenytársainknál van, tehát őket érintheti leginkább a változás.
– A múlt év az okostelefonok, az idei a táblagépek boomja lesz, és ez utóbbinak is a legfőbb terjesztői a mobilcégek lehetnek. A Vodafone-nál mit tapasztalnak?
– Még a múlt év végén piacra dobott kisebb méretű saját márkás táblagépünk értékesítése is felülmúlta a várakozásainkat, de amióta megjelentünk a tízhüvelykes képernyőjű tabletekkel, még nagyobb boomra számítunk.
– Magyarországon a táblagépeket is sokan első számítógépes eszköznek veszik, mint pár éve a netbookokat, holott a szakértők mindkettőt második eszköznek javasolják. Mi erről a véleménye?
– A funkciók többsége a táblagépeken is elérhető, sőt, a szövegbevitel is megoldható egy külső billentyűzet használatával. Nyílván novella méretű dokumentumok nem tableteken születnek majd, de ebben a rohanó világban, ahol sokszor öt percen belül kell reagálni, át kell térnünk a regényhosszúságú levelekről az egymondatosokra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.