A FUTÁR (Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer) létrejöttével teljes mértékben ki fogja váltani a főváros felszíni tömegközlekedésének jelenlegi korszerűtlen, valós idejű adatokat nem kezelő rendszereit. Ennek eredményeként a diszpécserközpontban hatékonyabban tudják majd elérhetővé tenni az egyenletes, menetrend szerinti járműkövetést, váratlan esemény bekövetkezte esetén pedig gyorsabban és eredményesebben tudnak majd beavatkozni. A közösségi közlekedés minőségét és hatékonyságát ugyanis nemcsak a járműpark állapota határozza meg, hanem a forgalomirányítási rendszer is. A járművezetők, az utasok és a forgalomirányítók közötti többoldalú, valós idejű kommunikáció révén ez a rendszer a járműveket a változó közlekedési feltételekhez alkalmazkodni képes, egységes flottává teszi. Így nagymértékben javulhat a szolgáltatás minősége, a budapesti tömegközlekedést használók majd gyorsabban érhetik el céljukat, miközben tájékozódhatnak a forgalom pillanatnyi állapotáról is.
Jelenleg a BKK és a BKV diszpécsereinek nincs információjuk arról, melyik busz vagy villamos merre tartózkodik. Erről információt csak a járművezetőtől kaphatnak, egy alacsony megbízhatóságú rádiórendszer segítségével. Ezért a BKK forgalomfelügyeleti diszpécserei nehezen tudják befolyásolni, hogy a járatok ne egyenetlenül közlekedjenek, és ne forduljon elő az, hogy két busz jön egymás után, majd hosszú ideig nem érkezik járat a megállóba. Ennek vet véget a FUTÁR-projekt: a diszpécserek műholdas nyomkövetéssel folyamatosan követik majd a járműveket, és folyamatosan tudják szabályozni a felszíni járművek közlekedését, vagy épp sokkal könnyebben és gyorsabban lehet majd megszervezni egy villamos- vagy metrópótlást zavar esetén. Mindezeken túl a rendelkezésre álló információk segítségével a rendszer képes kiszámolni, hogy melyik jármű mikorra ér egy adott megállóba, így erről mobiltelefonon, interneten, illetve 263 helyszínen – a projekt keretében odatelepített kijelzőkön – is adnak majd tájékoztatást. A diszpécserek és a járművezetők közötti megbízható kommunikáció érdekében teljesen új, korszerű rádiórendszer épül ki.
A létrehozandó rendszer a Budapesten közlekedő 2295 villamoson, trolibuszon és autóbuszon teremti meg majd a valós idejű forgalomkövetést műholdas fedélzeti berendezés telepítésével. Amelyik jármű erre alkalmas, ott ez a fedélzeti rendszer vezérli majd a hangos-utastájékoztatást, illetve a kijelzőket is. Számos járművön új fedélzeti és külső utastájékoztató kijelzőket is beépítenek.
A FUTÁR-projekt fővállalkozója a Synergon Rendszerintegrátor Kft., a rendszer „lelkét” képező szoftverrendszert szállító alvállalkozója a szerte a világban hasonló rendszereket sikerrel bevezető német IVU. A közterületi kijelzőkhöz kapcsolódó alépítményi munkák több mint 90 százaléka már elkészült, a föld alatt előkészített alaptestek várják a kijelzőket tartó oszlopok telepítését. A központi szoftverrendszert két ütemben vezetik be, az első esedékessége november vége. Az intelligens közlekedési megoldást a Budapesti Közlekedési Központ a jelenlegi tervek szerint 2013-ban állítja üzembe.
• online járműkövetés
• valós idejű útvonaltervezés
– Mobil eszközökön:
• mobiltelefon
– Megállóhelyeken:
• csomóponti kijelzők hangszóróval
• rádiós hangszórók
– Járműveken:
• külső és belső kijelzők
• akusztikus tájékoztatás
• online járműkövetés
• valós idejű útvonaltervezés
– Mobil eszközökön:
• mobiltelefon
– Megállóhelyeken:
• csomóponti kijelzők hangszóróval
• rádiós hangszórók
– Járműveken:
• külső és belső kijelzők
• akusztikus tájékoztatás-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.