Az ágazat egyik legkiegyensúlyozottabb területe minden bizonnyal a kiszervezés lesz, hiszen az IT-outsourcing a tavalyi enyhe gyarapodás után idén is azon kevés szegmens közé tartozhat, amelynek forgalma a kedvezőtlen gazdasági helyzet ellenére sem esik vissza, s így hosszabb távon is a teljes IT-szolgáltatási piac átlagát meghaladó mértékben bővülhet. A szektorban ténykedő cégeknek ebből a tevékenységből 2012-ben 275,8 millió dolláros bevétele származhat, egy millióval több, mint tavaly, 2016-ban pedig már 323 millió dollár értékben vehetnek igénybe ilyen szolgáltatásokat a magyarországi vállalatok.
A forgalom növekedésében a teljes informatikai szolgáltatáspiacon és ezen belül természetesen az IT-outsourcing területén is meghatározó szerepet kapott a közelmúltban, és kaphat a jövőben is a pénzügyi szektor. Ennek egyik magyarázata, hogy az ágazat súlya – ahogy a nemzetgazdaságban –
ezen a területen is kiemelkedő, talán ennél is fontosabb azonban, hogy a válság egyfajta paradigmaváltást hozott a banki informatikában. A krízis egyik legfontosabb hatása ugyanis a szektorban az – ahogy erre Kalmár Ákos, a T-Systems szektorigazgatója felhívta a figyelmet –, hogy a területen ténykedő vállalatok még inkább alaptevékenységükre összpontosítják erőforrásaikat, miközben a támogatófunkciókat külső szolgáltatóra bízzák.
Nincs ez másképp az informatikával sem: ma már egyre kevésbé fontos a bankok számára, hogy minden tevékenységet házon belül tartsanak, s a költségcsökkentés érdekében olyan dolgokat is kiszerveznek, amelyekről ez 3–4 éve még elképzelhetetlen volt.
Kalmár Ákos szerint bár Európa és Magyarország az Egyesült Államokhoz képest ezen a területen is érezhetően fáziskésésben van, a folyamat már nálunk is megindult. Hazánkban a közelmúltban elsősorban az informatikai infrastruktúrakiszervezés vált általánossá a szektorban. A szolgáltatók számára ezen a területen a szerződések számának növekedése azért jó hír, mert a mérethatékonyság révén ez az árak további csökkentését teszi lehetővé, ami újabb lökést adhat a keresletnek.
Az árak csökkenésének ellenére azonban a következő években nem az infrastruktúra, hanem valószínűleg az alkalmazás jellegű szolgáltatások lesznek a kiszervezési piac növekedésének motorjai. Bár a cégek a szoftverek esetében láthatóan nehezen mozdulnak el a cloudszolgáltatások irányába, Kalmár Ákos szerint hamarosan itt is ledőlhetnek a falak, mivel az alkalmazások kiszervezése az infrastruktúra-outsourcingnál is nagyobb üzleti előnyöket jelenthet egy-egy vállalat számára. A szakember felhívta a figyelmet, hogy bár a lehetséges megtakarítás egy ilyen váltás esetén nagyban függ a kiadott tevékenységek komplexitásától, optimális esetben akár 20–30 százalékot is spórolhat a vállalat. Az elérhető haszon mértéke jellemzően annál nagyobb, minél összetettebb a kiszervezés: a legtöbb előnyt a vállalatok számára egyértelműen az outsourcing-szolgáltatások új generációja, az átalakítással, optimalizálással járó úgynevezett transzformációs outsourcing nyújtja.
A pénzügyi szektorban ráadásul az alkalmazások külső szolgáltatótól történő igénybevételének a költségcsökkentés mellett egyéb marginnövelő hatásai is lehetnek. Ezek a szoftverek – amelyek értéke egy közepes bank esetében a 10 milliárd forintot is elérheti – ugyanis számvitelileg az immateriális javak közé tartoznak, s így részei a szavatolótőkének. Mindez azt jelenti, hogy amennyiben a bank a kiszervezés mellett dönt, csökkentheti szavatolótőkéjét, amely ellentétes folyamat az elmúlt évekre jellemző, szavatolótőkével kapcsolatos szabályok szigorításával. Ez pedig komoly versenyelőnyt jelenthet a jelenlegi pénzügyi piacon.
Az elmúlt években ugyanis az ágazatban ténykedő cégek egyre inkább központosították az IT-tevékenységet, így ugyan akad példa arra is, hogy egy-egy hazai leánybank szerződik le egy helyi szolgáltatóval, a leggyakrabban azonban a vállalati központban hozzák meg a döntést, vagy legalábbis itt határozzák meg a követendő irányokat.
Ilyenkor a bankok, illetve a biztosítók gyakran olyan partnert keresnek, amely az összes leány számára, tehát más országokban is tudja biztosítani az elvárt szolgáltatást.
Emellett egyre általánosabbá vált az is, hogy a nagy multinacionális cégek különböző országokba helyeznek bizonyos kompetenciákat, így egy helyről biztosítják például a teljes csoport levelezését vagy éppen a tárolókapacitást, s innen kapnak támogatást is az adott vállalat különböző leánycégei. Ilyen beruházások egyébként a közelmúltban Magyarországon is voltak.
Az elmúlt években ugyanis az ágazatban ténykedő cégek egyre inkább központosították az IT-tevékenységet, így ugyan akad példa arra is, hogy egy-egy hazai leánybank szerződik le egy helyi szolgáltatóval, a leggyakrabban azonban a vállalati központban hozzák meg a döntést, vagy legalábbis itt határozzák meg a követendő irányokat.
Ilyenkor a bankok, illetve a biztosítók gyakran olyan partnert keresnek, amely az összes leány számára, tehát más országokban is tudja biztosítani az elvárt szolgáltatást.
Emellett egyre általánosabbá vált az is, hogy a nagy multinacionális cégek különböző országokba helyeznek bizonyos kompetenciákat, így egy helyről biztosítják például a teljes csoport levelezését vagy éppen a tárolókapacitást, s innen kapnak támogatást is az adott vállalat különböző leánycégei. Ilyen beruházások egyébként a közelmúltban Magyarországon is voltak.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.