BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ha okosok, legyenek olcsók is!

Az olcsó okostelefonok komoly növekedési potenciált rejtenek még a mobiltelefon-­ipar számára, az utóbbi két, illetve a következő négy esztendőben évről évre duplázódik ezeknek a készülékeknek a világméretű eladása

Az alig néhány éve még kizárólagos prémiumeszközként induló okostelefonok piacán is megérett az idő a tömegértékesítésre, ehhez pedig egyre nagyobb mennyiségben és minél szélesebb körű kínálatban van szükség az alacsony árkategóriájú modellekre. Ezeknek az eszközöknek a felfutása nagyjából két éve indult, az azóta eltelt időben évente megkétszereződött az eladásuk. Ez a tendencia minden jel szerint legalább 2016-ig töretlenül folytatódhat – állítja az NPD DisplaySearch. Az amerikai piackutató ebbe az okostelefon-kategóriába a 150 dollár kiskereskedelmi ár alatti típusokat sorolja. Szakértői megjegyzik, hogy ez a fejlődési ütem egyedülálló bevétel növekedéssel kecsegtetheti az ezen a piaci szegmensen tevékenykedő mobiltelefon-gyártókat. Az elemzők szerint az olcsóbb okos készülékekből a 2010-ben elkönyvelt 4,5 millió darab után 2016-ban már 310 milliót meghaladó lehet a világpiac mérete. „A legtöbb mobil-előfizető, legyen az a világ bármely részén, nem igazán engedheti meg magának, hogy 200 dollárnál többet költsön új készülékre a szolgáltatási díjon felül” – jegyzi meg Shawn Lee, az NPD DisplaySearch kutatási igazgatója. Hozzáteszi: az alacsony árkategóriájú készülékeket gyártók komolyabb beruházás nélkül képesek létrehozni ezeket a telefonokat, amelyek egyben azt is a lehetővé teszik a számukra, hogy a fejlődő régiókban is erősítsék az ügyfélbázisukat. Az olcsóbb készülékek iránti kereslet meghatározó része, az amerikai kimutatás szerint mintegy a 60 százaléka az ázsiai, csendes-óceáni térségből jön, ami két okból sem véletlen. Egyrészt ezek az országok is a fejlődő régiókhoz sorolhatók, másrészt a részegységszállítók és az összeszerelő üzemek nagy többsége is ezen a földrajzi területen helyezkedik el. Így a közeli piacok ellátása mind időben, mind költségekben igen hatékony. Az olcsóbb eszközök életciklusa rövidebb, mint a prémiumkategóriás okostelefonoké, de gyártásuk is egyszerűbb és gyorsabb, a részegységgyártók kulcsrakész megoldásainak köszönhetően. A termékmix komplex, de folyamatos fejlesztési ciklusokat követel az újabb és újabb modellek előállítása érdekében. Ahhoz, hogy alacsonyan lehessen tartani az eladási árakat, a legfontosabb, hogy a gyártásukhoz olcsó komponenseket, minél több előregyártott elemet használjanak fel. Az alacsony árkategóriájú okostelefonokban az Android a leggyakrabban előforduló operációs rendszer, mivel ez nyílt forráskódú, ezen is lehet valamennyit spórolni. Az összeszerelésnél a gyártók előszeretettel alkalmazzák a már bevált olcsó komponenseket, mintsem teljesen újakat fejlesszenek ki. A kijelzők esetében ez a szabványos Si TFT LCD típust jelenti, semmint a nagy felbontású LTPS-t. Az olcsó Android operációs rendszerű okostelefonok penetrációja is folyamatosan növekszik. Az NPD DisplaySearch elemzői szerint 2012-ben még alig a két százalékát adja a teljes okostelefon-piacnak, beleértve a prémiumkategóriásokat is, ez a mutató azonban 2016-ra már elérheti a 29 százalékot. A gyártók oldaláról ezeket a piaci lehetőségeket a leglátványosabban a kínai helyi márkák és a kimondottan márka nélküli eszközöket előállítók igyekeznek majd megragadni. Idén Magyaroszágon is erőteljes lendületbe jött az okostelefonok értékesítése. Az eNet felmérése szerint a tavalyi 800 ezres éves mutatót már októberben átlépték a szolgáltatók, de az év végi ajándékozási szezonnak köszönhetően még további 200 ezer sokat tudó készülék találhat gazdára. Az idei karácsony egyértelmű slágerterméke lesz az okostelefon, mind a prémium-, mind az olcsóbb kategóriájú. Utóbbi nálunk is egyre keresettebb. Az ez évi eladásokkal együtt már 2,9 millióhoz közelíthet a hazai okostelefon-­mutató, ami a teljes – amúgy évek óta stagnáló – hazai mobilkészülék-állomány egyharmadát jelenti. Ezzel a szomszédos országokhoz viszonyítva élen járunk.

A vásárlás időpontját, legyen szó a saját használatra vagy ajándékba szánt készülékekről, az ügyfelek többsége az ünnepek előtti időszakra időzíti, azt remélve, hogy a szolgáltató előjön valamilyen kedvezményes ajánlattal. A vásárlás során a többség saját szolgáltatója előfizetéses akciói közül választ. A beszerzés előtt szinte kivétel nélkül mindenki elsősorban a szolgáltatók honlapján tájékozódik, de élőben is megnézi a telefonokat. A férfiak többsége ezenfelül a különböző blogokon és fórumokon is utánaolvas a kiszemelt készüléknek, a nők pedig leggyakrabban személyes kapcsolataik ismereteire hagyatkoznak, vagy tőlük kérnek tanácsot. A vevők jellemzően négy szempontot vesznek figyelembe a mobiltelefon kiválasztásánál: az árat, a márkát, azt, hogy a telefon okos-e vagy sem, illetve hogy érintőképernyővel vagy gombokkal vezérelhető. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.