BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Minden idők második legnagyobb bevételét érte el a Richter

A Richter Gedeon Nyrt. 19,050 milliárd forint konszolidált adózott eredményt ért el az év első három hónapjában, ami 2,441 milliárd forinttal, 14,7 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, és megegyezik az anyavállalat tulajdonosaira jutó adózott eredménnyel - közölte a társaság csütörtökön a tőzsde honlapján.

A nemzetközi számviteli szabványok (IAS) alapján készült gyorsjelentés szerint a csoport árbevétele 2013 első negyedévében 85,844 milliárd forintot tett ki, ami 4,7 százalékkal több az egy évvel korábbinál.

A jelentés szerint a teljes részvényszámra vetített egy részvényre jutó eredmény 1022 forint volt 2013 első negyedévében, ami a 2012 azonos időszakában elért 899 forinthoz képest 13,7 százalékos növekedés.

Az üzleti tevékenység eredménye 1,8 százalékkal csökkent, 15,217 milliárd forintra. A jelentés szerint a minimális csökkenést az okozta, hogy eredménynek az árbevétel növekedésből és a fedezetihányad-javulásból származó javulását ellensúlyozta a marketingköltségek és a kutatás-fejlesztési (K+F) költségek növekedése. A fedezeti hányad 64 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 61,6 százalékról, a marketingköltségek 20,1 százalékkal, 26,75 milliárd forintra nőttek, a K+F költségek pedig 14,1 százalékkal 10,99 milliárd forintra emelkedtek.

Beruházásokra 3,16 milliárd forintot költött a Richter 2013 első negyedévében, a tavaly első negyedévi 2,7 milliárd forinttal szemben.

A pénzügyi eredmény 4,67 milliárd forinttal járult hozzá a profithoz, míg tavaly az első negyedévben 2,16 milliárd forint volt a pénzügyi soron elért nyereség.

A gyógyszergyár belföldön 5 százalékkal 9,22 milliárd forintra növelte árbevételét 2013 első negyedévében. A korábbi időszakokat jellemző csökkenések utáni emelkedést a vállalat a piac stabilizálódásával, valamint az elmúlt két évben bevezetett termékek forgalmával magyarázta.

A Richter export árbevétele 4,7 százalékkal nőtt, 258,8 millió eurót tett ki. A jelentés szerint jelentősen nőtt a kínai, ukrán, valamint egyes FÁK-országok forgalma.

Oroszországba, amely általában a vállalat egyik legjobban teljesítő exportpiaca, ezúttal 7,3 százalékkal csökkent a kivitel, értéke 81,7 millió eurót tett ki. A teljes FÁK-piaci kivitel 2 százalékkal bővült, 123,7 millió eurót érte el, ezen belül az ukrajnai export csaknem 20 százalékkal nőtt. Az Európai Unióba irányuló kivitel 1,4 százalékkal, 105 millió euróra emelkedett, az amerikai export pedig 13,8 százalékkal 6,9 millió euróra csökkent. A kínai árbevétel 8,2 millió euró növekedés után 9,6 millió eurót tett ki az év első negyedévében.

A Richter-csoport saját tőkéje megközelítette az 550 milliárd forintot 2013. március 31-én, a tavaly év végi értékhez képest 5,7 százalékkal emelkedett. Az eredménytartalék 19 milliárd forinttal 488,5 milliárd forintra nőtt.

A Richter részvényeivel a Budapesti Értéktőzsde A kategóriájában kereskednek. A papírokkal 34 150 forinton zárták a szerdai kereskedést, az elmúlt egy évben a legmagasabb árfolyam 41 350, a legalacsonyabb 32 300 forint volt.

„A főbb sorokon az elemzői várakozásoknál kedvezőbb lett a Richter első negyedéves gyorsjelentése” – vélik a KBC elemzői. „A hazai és exportárbevétel egyaránt hozzájárul a minden idők második legmagasabb negyedéves bevételéhez, mely 5 százalékos emelkedést mutat a tavalyi első három hónaphoz képest. Mivel a bázisidőszakban a forint árfolyama hasonló szinteken mozgott, nem devizahatásoknak köszönhető a növekedés” – írják a szakértők.

Magyarországon több termék forgalma is emelkedett és az Esmya értékesítése is elindult (bár ennek nem volt még teljes hatása a negyedév egészére), ami ellensúlyozni tudta a vaklicitek kedvezőtlen, árletörő hatásait. A hazai piacon az elmúlt évek negatív irányú tendenciáit követően a stabilizálódás jelei mutatkoznak, nagy fordulatról azonban nem beszélhetünk. A vállalat exportpiacai közül az ukrán és a kazah, illetve belorusz térségben tudott felmutatni erős, kétszámjegyű bevételi növekedést, mutatnak rá a KBC elemzői.

Összességében a szakértők szerint a bevételek szintjén látható első negyedéves folyamatok kedvező irányba mutatnak, hiszen miközben a menedzsment az egész évre 3 százalékos euróban mért növekedést jelzett, addig az első negyedévben a növekedés 4,2 százalékos volt. Ezt részben a magyar, ukrán, az egyéb FÁK régió és Amerika, jelzettnél kedvezőbb folyamatainak köszönhetjük.

Még a legoptimistább várakozásokat is felülteljesítette a Richter a nettó profit soron – írják az Equilor elemzői. „Ez főképp a vártnál kisebb társasági adó és a megugró fedezeti hányadnak tudható be. A profit 14 százalékos (év/év) növekedését a forint jelentős első negyedévi gyengülése is segítette, hiszen a devizás eszközök átértékelésén elért nyereség bőven ellensúlyozta az euró hiteleken elszenvedett árfolyam nyereséget” – vélekednek a közgazdászok.
 
Kína meglepő módon fontos szereplővé nőtte ki magát a Richternél, jegyzik meg az Equilor elemzői. „Nem véletlen, hogy a Richter ezentúl az egyéb bevételektől elkülönítve publikálja a kínai adatokat. Ez arra utalhat, hogy nem csak egyszeri bevételmegugrásról van szó, hanem tartós bővülést láthatunk” – vélekednek.

Az operatív profitot lehúzta a vártnál is nagyobbra duzzadó értékesítési és marketing kiadás, ami az Esmya gyógyszer nyugat-európai bevezetésének következménye. A bevétel arányos kutatás-fejlesztés és marketing kiadások azonban elérhették a csúcsot, ami a későbbiekben segítheti a profit bővülést – fejtik ki az Equilor elemzői.
 
A Cariprazine tavaly novemberben induló amerikai regisztrációja után az első negyedévben 15 millió dollár (3,5 milliárd forint) körüli mérföldkő kifizetés folyt be a Forest Laboratoriestől az első negyedévben, ami nagyjából megegyezik a tavalyi év azonos időszakának mérföldkő bevételeivel. A következő hasonló tételt jövő év első negyedévére várják az Equilor elemzői, hiszen az amerikai gyógyszerfelügyelet addigra engedélyezheti a gyógyszer indulását.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.