megtérülés A légiforgalomban a gazdasági válság hatására bekövetkező globális visszaesés és az átszálló utasok kiesése miatt a Budapest Airport (BA) előrejelzése szerint csak 2015-16-ban várható, hogy az utasszám meghaladja a 2011-es 8,9 milliós szintet. A reptéri cég a gépmozgásokat tekintve is 2 százalékos csökkenésre számít az idén, amit 5 éves periódusban 4 százalékos éves növekedés követhet. „A 2006-os rekordnak számító közel 127 ezres gépmozgást várhatóan csak 2025-re éri el újra” – olvasható a BA szeptembertől érvényes díjszabályzatában. A dokumentumból kiderült, hogy a budapesti reptérnél a régiós riválisok közül 2012-ben csak a bécsi drágább, ellenben a pozsonyi, a prágai és a belgrádi is olcsóbb. Egy járat teljes üzemeltetési költségében a reptéri költségek átlagosan 5 százalékot tesznek ki. Ellenben az üzemanyag 34, míg a karbantartás 18 százalékot.
„A befektetett tőke után tíz százalék feletti megtérülési ráta már nem minősül méltánytalannak. Ezen általános európai trendek fényében a Budapest Airport által a beruházott tőke után az elkövetkező 5 éves időszak tekintetében elvárt megtérülési ráta összhangban van az európai átlaggal” – áll a dokumentumban.
A napokban sikeresen lezárult az a tranzakció, amellyel a Hochtief német építőipari konszern eladta az általa üzemeltetett repülőterek, köztük a budapesti reptér üzemeltetési jogát egy kanadai nyugdíjalapnak. Az ügylet értelmében a Hochtief AirPort GmbH összes érdekeltsége – a budapesti mellett a düsseldorfi, a hamburgi, az athéni, a sydneyi és a tiranai repülőterekben meglévő részesedés – 1,1 milliárd euró (330 milliárd forint) készpénz és 0,4 milliárd euró (120 milliárd forint) egyéb vagyonelem fejében átkerült a kanadai nyugdíjalap befektetési részlegéhez (PSP Investments).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.