A Nestről nem sokat tudni, egy fontos információt azonban mindenképpen érdemes kiemelni a start-up céggel kapcsolatban. Társalapítója az a Tony Fadell, akit a Szilícium-völgyben az az Apple forradalmi zenelejátszójának, az iPodnak a fejlesztőjeként szerzett hírnevet magának. A 45 éves számítógépes szakember egy volt munkatársával, Matt Rogersszel és 20 millió dolláros alaptőkével 2010-ben alapította a Nestet, amely egy évvel később rukkolt elő első termékével, a wifis, programozható, sőt, magát a felhasználó korábbi beállításai alapján önmagát beállító termosztát első generációjával.
Innen nézve persze pikáns, miért nem az Apple látta meg a fantáziát a Nestben, annál is inkább, mivel a cég termékei jelenleg is elérhetők az Apple üzleteiben és az Apple operációs rendszerével működő eszközökről is lehet irányítani őket.
Tény ugyanakkor, Steve Jobs világképébe nem annyira illett bele a számítógépes világhoz nehezen köthető kütyü. Sergey Brinébé annál inkább. Fadell egy blogbejegyzése arról tanúskodik, hogy a Google egyik alapítójának egyből leesett, mi is a Nest célja, sőt, kockázatitőke-társaságuk 2011-ben és 2012-ben is pénzt adott nekik. Korábban a Google maga is próbálkozott hasonló energiahatékonysági eszközzel: a háztartási energiafelhasználást ellenőrző rendszerét, a PowerMetert 2009-től két évig működtette a cég, helyi közműcégekkel partnerségben.
Míg azonban az okosmérők terjedése akadozik, a termosztát hagyományos kelléke az otthonok jó részének, az „okos” verzió felszerelése sem igényel különösebb beruházást – az pedig már csak hab a tortán, hogy az Egyesült Államokban uralkodó extrém hideg mennyire növeli a termék iránti keresletet.
Az ABI piackutató szerint tavaly 1,3 millió adtak el termosztátból, Fadell néhány hete azt nyilatkozta a Forbesnak, hogy már az amerikai háztartások egy százalékában működik ilyen. A termék egyébként az okosmérőkhöz hasonlóan abban is segítséget nyújt, hogy a szolgáltatókkal összhangban a csúcsidőszakban csökkentse a háztartási energiafelhasználást.
Az 1,3 milliós eladás a 249 dolláros termék esetében 324 millió dolláros éves forgalmat jelent, a vételár azonban ennek a tízszerese volt. A Forbes ugyanakkor azt is felvetette, az új tulajdonos új árpolitikát is jelenthet, vagyis elképzelhető, hogy változik a termosztátok, illetve a most 129 dollárért kínált füstjelzők ára. Az átlagot jóval meghaladó ár csökkentése pedig jelentősen növelheti az eszközök forgalmát is – miközben nem csorbítja azt a „szakmai függetlenséget”, amelyet Tony Fadell nyilatkozata szerint a Google továbbra is biztosít cége számára.
Bevásárol a Google
A Google 56,5 milliárdos készpénztartalékából több pénzt költött felvásárlásra és piacszerzésre, mint öt fő konkurense együttvéve – emeli ki a Bloomberg. A Nest felvásárlásával együtt az elmúlt két évben több mint 17 milliárd dollárt szánt erre a célra, míg az Apple, a Microsoft, a Facebook és az Amazon összesen 13 milliárdot költött el. A felvásárlások ráadásul eltérő irányt követnek: nem annyira az internetes tartalmat erősítik, mint például a Facebook–Instagram fúzió esetében, sokkal inkább a mindennapi felhasználási területeket bővítik. A leglátványosabb fejlesztésüknek számító szemüveg esetében is a Motorola mobil üzletágának felvásárlásakor megszerzett szabadalmak segítették az óriáscéget.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.