BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dollármilliárdok egy kütyüért

Egy termosztátgyártó felvásárlása az év eddigi legnagyobb tranzakciója az internetes világban. A Google 3,2 milliárd dollárért vette meg a Nestet, kérdés, ki nyer az üzlettel.

Készpénzben fizet 3,2 milliárd dollárt a Nestért a Google – ez a hír rengette meg a héten a Szilícium-völgyet. Az interneten keresztül irányítható termosztátokat és füstjelzőket gyártó cég megszerzése a Google második legnagyobb üzlete a Motorola Mobility 2012-es felvásárlása után. Szakértők szerint azonban nem ez az igazi áttörés, hanem az, mekkora lépést tett most a keresőóriás a hétköznapi internet irányába. Vagyis afelé, hogy a mindennapok részévé váljon olyan háztartási eszközök irányítása a világhálón keresztül, mint a zárak, a hűtőszekrény, a fűtés, vagy – a Nest esetében – a termosztát.

A Nestről nem sokat tudni, egy fontos információt azonban mindenképpen érdemes kiemelni a start-up céggel kapcsolatban. Társalapítója az a Tony Fadell, akit a Szilícium-völgyben az az Apple forradalmi zenelejátszójának, az iPodnak a fejlesztőjeként szerzett hírnevet magának. A 45 éves számítógépes szakember egy volt munkatársával, Matt Rogersszel és 20 millió dolláros alaptőkével 2010-ben alapította a Nestet, amely egy évvel később rukkolt elő első termékével, a wifis, programozható, sőt, magát a felhasználó korábbi beállításai alapján önmagát beállító termosztát első generációjával.
Innen nézve persze pikáns, miért nem az Apple látta meg a fantáziát a Nestben, annál is inkább, mivel a cég termékei jelenleg is elérhetők az Apple üzleteiben és az Apple operációs rendszerével működő eszközökről is lehet irányítani őket.

Tény ugyanakkor, Steve Jobs világképébe nem annyira illett bele a számítógépes világhoz nehezen köthető kütyü. Sergey Brinébé annál inkább. Fadell egy blogbejegyzése arról tanúskodik, hogy a Google egyik alapítójának egyből leesett, mi is a Nest célja, sőt, kockázatitőke-társaságuk 2011-ben és 2012-ben is pénzt adott nekik. Korábban a Google maga is próbálkozott hasonló energiahatékonysági eszközzel: a háztartási energiafelhasználást ellenőrző rendszerét, a PowerMetert 2009-től két évig működtette a cég, helyi közműcégekkel partnerségben.

Míg azonban az okosmérők terjedése akadozik, a termosztát hagyományos kelléke az otthonok jó részének, az „okos” verzió felszerelése sem igényel különösebb beruházást – az pedig már csak hab a tortán, hogy az Egyesült Államokban uralkodó extrém hideg mennyire növeli a termék iránti keresletet.

Az ABI piackutató szerint tavaly 1,3 millió adtak el termosztátból, Fadell néhány hete azt nyilatkozta a Forbesnak, hogy már az amerikai háztartások egy százalékában működik ilyen. A termék egyébként az okosmérőkhöz hasonlóan abban is segítséget nyújt, hogy a szolgáltatókkal összhangban a csúcsidőszakban csökkentse a háztartási energiafelhasználást.

Az 1,3 milliós eladás a 249 dolláros termék esetében 324 millió dolláros éves forgalmat jelent, a vételár azonban ennek a tízszerese volt. A Forbes ugyanakkor azt is felvetette, az új tulajdonos új árpolitikát is jelenthet, vagyis elképzelhető, hogy változik a termosztátok, illetve a most 129 dollárért kínált füstjelzők ára. Az átlagot jóval meghaladó ár csökkentése pedig jelentősen növelheti az eszközök forgalmát is – miközben nem csorbítja azt a „szakmai függetlenséget”, amelyet Tony Fadell nyilatkozata szerint a Google továbbra is biztosít cége számára.

Bevásárol a Google

A Google 56,5 milliárdos készpénztartalékából több pénzt költött felvásárlásra és piacszerzésre, mint öt fő konkurense együttvéve – emeli ki a Bloomberg. A Nest felvásárlásával együtt az elmúlt két évben több mint 17 milliárd dollárt szánt erre a célra, míg az Apple, a Microsoft, a Facebook és az Amazon összesen 13 milliárdot költött el. A felvásárlások ráadásul eltérő irányt követnek: nem annyira az internetes tartalmat erősítik, mint például a Facebook–Instagram fúzió esetében, sokkal inkább a mindennapi felhasználási területeket bővítik. A leglátványosabb fejlesztésüknek számító szemüveg esetében is a Motorola mobil üzletágának felvásárlásakor megszerzett szabadalmak segítették az óriáscéget.




Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.