Az orosz Gazprom október 29-i igazgatósági ülése vitatja meg, hogy a társaság vásároljon-e 50 százalékos részesedést a South Stream Austria vállalatban, írja az Itar-TASZSZ hírügynökség. A másik 50 százalék az OMV-é maradna. Az érintett projektcég lesz a tulajdonosa és az üzemeltetője az orosz gáz európai szállítására lefektetendő óriásvezeték ausztriai részének.
A Gazprom igazgatóságának alaphelyzetben aligha van ellenére, hogy a társaság ellenőrizze a vezeték ausztriai projektcégét, hiszen 50 százaléka van a többi ország hasonló vállalatában is, sőt, a szerbiaiban 51 százaléka. A probléma az, hogy e vegyes vállalatok szerződései bizonyos pontokon ütköznek az Európai Unió 3. energiacsomagjának előírásaival, ráadásul Brüsszel egyre nagyobb hangot ad azon elvárásának, hogy vizsgálják felül az érintett megállapodásokat. Így, bár a korábbi, helyi Déli Áramlat vállalatok még azonnali brüsszeli tiltakozás nélkül megszülethettek, a brüsszeli felszólítás után akár provokatívnak is tűnhet egy újabb, hasonló megállapodás megkötése.
A 3. energiacsomag fő elvárásai, hogy külön tulajdonosa legyen az energia szállítójának és a kereskedőjének, hogy az energiával/energiahordozóval kapcsolatos infrastruktúrát harmadik felek is használhassák, és, hogy az adott termék ármeghatározásában szava legyen az adott országok energiahatóságának is. A szerződések uniós elvárás szerinti felülvizsgálatát azonban nehezíti, hogy azokról kormányközi megállapodások is születtek Oroszország és a partnerországok között. Oroszország arra hivatkozva ragaszkodik ahhoz, hogy a Déli Áramlatra ne vonatkozzanak a 3. energiacsomag előírásai, hogy az említett kormányközi megállapodások még a 3. energiacsomag megszületése előtt köttettek. Ausztria esetében viszont ilyen érve már nem lehet.
A Déli Áramlat el fogja kerülni Ukrajnát. A vezetéket Oroszország és Bulgária között a Fekete-tenger alján fektetik le, évi 63 milliárd köbméteres kapacitással. A szárazföldi rész Bulgárián, Szerbián és Magyarországon át jut el Ausztriába. A cső ausztriai szálát körülbelül 50 kilométer hosszúra tervezték, éves kapacitása pedig 32 milliárd köbméter lesz, ugyanannyi, mint az előbbi országokban. Az orosz hírügynökség a nyomvonalban érintett országok között említi Szlovéniát is. Az ország részvétele azonban kérdésessé vált, miután Ausztria visszalépett a projektbe, a magyarországi nyomvonalat pedig átrajzolták szlovéniai helyett ausztriai végpontúra. Hivatalosan viszont még valóban nem mondták ki, hogy a beruházás délnyugati szomszédunk nélkül valósul meg. A cső egy leágazása az olasz piacot szolgálja majd ki.
A kivitelezés hivatalosan 2012 végén indult, a gyakorlatban később. 2016-tól várható rajta szállítás – Magyarországon 2017-ben –, teljes kapacitással pedig 2018-tól működne. Alekszander Ivannyikov, a Gazprom pénzügyi és gazdasági részlegének első helyettese közel két hete jelentette be, hogy a Déli Áramlat az eddig közöltnél 47 százalékkal többe, összesen 23,5 milliárd euróba fog kerülni.
Ukrajna hitelt remélhet a gázimporthoz
Az EU tagországai kedden egyet értettek, hogy Ukrajnának segítségre van szüksége a télen átveendő orosz gáz kifizetéséhez. Günther Oettinger uniós energiabiztos szerint esélyes egy kétmilliárd eurós, rövid lejáratú hitel, Lengyelország és Csehország pedig külön segítséget is ígért. A gázügyletről vasárnap született egy előzetes megállapodás szerint Ukrajna márciusig 10 milliárd köbméter gázt kap, ezer köbméterenként 385 dollártért, és az év végéig rendezi a Gazprommal szembeni, 3,1 milliárd dolláros számláját. A tegnap kezdődött, és végsőnek szánt EU-Oroszország-Ukrajna egyeztetés lapzártánkig nem zárult le.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.