BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Táblagépek: túl a csúcson

A táblagépek 2010-es megjelenése óta a decemberben zárult negyedév volt az első, amikor csökkent az ilyen készülékek forgalma éves összevetésben. Tavaly az utolsó három hónapban 76,1 millió tabletet adtak el világszerte az IDC adatai szerint, ez 3,2 százalékos visszaesést jelentett 2013. hasonló időszakához képest. A piaci nehézségeket jól mutatja, hogy az öt legnagyobb gyártó közül mindössze egy, a Lenovo tudta növelni értékesítését, 9,1 százalékkal, így a kínai cég már a harmadik számú szereplőnek számít ebben a szegmensben. A piacvezető Apple 21,4 millió iPad-et tudott eladni az október-decemberi időszakban, ami 17,8 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Pedig a cég tavaly ősszel több új modellt is bemutatott, ráadásul legolcsóbb készüléke már 250 dollár körüli áron is beszerezhető volt, azonban a forgalmat ezek az erőfeszítések sem tudták felpörgetni. Kemény negyedévet zárt a Samsung is, a dél-koreai gyártó táblagépeiből több mint 18 százalékkal kevesebb fogyott, mint 2013. utolsó három hónapjában.

A teljes évet vizsgálva még növekedést mért az IDC, igaz a korábbi évek megdöbbentően gyors fejlődése – 2013-ban például felével tudott bővülni a táblagépek piaca 2012-höz képest – már a múlté. Tavaly 229,6 millió tabletet értékesítettek világszerte, ami mindössze 4,4 százalékkal volt több, mint a 2013-as forgalom. Az Apple egész éves forgalma 14,6 százalékkal esett vissza, igaz még így is a piac közel 30 százalékát uralja a társaság. A Samsung az egész évet figyelembe véve 1,1 százalékos növekedést tudott produkálni. A Lenovo ugyanakkor tavaly is szárnyalt, több mint 40 százalékkal több tabletet tudott eladni, mint 2013-ban, ezzel az egész éves forgalmat tekintve a negyedik helyre jött fel. A kínai cég sikerében a kutatócég felmérése szerint meghatározó szerepet játszik az ideális termékportfólió. A vállalat ugyanis minden fontos méretben rendelkezik androidos és windows-os készülékkel egyaránt, így igen széles fogyasztói kört tudnak lefedni.

A táblagépek iránti csökkenő kereslet több tényezőre vezethető vissza. Egyrészt az érettebb piacokon már a második, harmadik ilyen eszközt vásárolják a fogyasztók, és inkább prémium kategóriába tartozó termékeket választanak, amelyek hosszabb élettartammal bírnak, így azokat nem cserélik évente. Másrészt az Apple új, a korábbinál nagyobb kijelzőjű iPhone-jai, a 6 és 6 Plus azt a kategóriát képviselik, ami főleg az ázsiai fogyasztók körében kiváltja a tableteket.

Itthon a karácsonyi vásárlási szezon ellenére is esett a táblagépek forgalma a múlt év végén, az IDC előzetes adatai alapján 123 ezer tabletet adtak el itthon, ami 15 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. Bár végleges adatok még nem állnak rendelkezésre, a teljes évre vonatkozóan is hasonló mértékű visszaeséssel számolnak a piackutató cégnél. Magyarországon főleg a 30 ezer forintnál olcsóbb, belépőszintű, illetve a felsőkategóriás táblagépek az igazán kelendők, a középkategóriás eszközökre nem igazán van kereslet. A hazai piacon az egész évet vizsgálva az Asus tudta eladni a legtöbb tabletet, megelőzve a Samsungot és az Apple-t, az utolsó negyedévben azonban már a Lenovo volt a piacvezető.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.