Egyelőre senki nem akar gázt szállíttatni a július 1-jén átadott magyar–szlovák összekötő vezetéken, amely így bevételt sem termel, a 170 millió eurós beruházáshoz felvett hiteleket azonban fizetni kell. A 170 millióból az Európai Unió 30 millió eurót állt támogatás formájában, és 21 millió euró jutott a projekt szlovákiai tagjára, az Eustreamre. A magyarországi fél, a Magyar Gáz Tranzit Zrt. (MGT) 119 millió eurót teremtett elő, alapvetően hitelből. Az MGT-nek tavaly lényegében csak az az 1,3 milliárd forintja folyt be, amelyet az országos nagynyomású gázhálózatot üzemeltető FGSZ Földgázszállító Zrt.-től kapott az interkonnektor hazai végpontjáért, azaz a vecsési csomópontért. Az FGSZ közlése szerint a csomópont eladása tervezett és szükségszerű lépés volt, a biztonságos gázszállítást szolgálta, és része volt a két társaság közötti műszaki és kereskedelmi felelősségmegosztásnak is.
Az FGSZ-től azonban az idén is áramlik pénz a nála jóval kisebb rendszer-üzemeltetőhöz, egy gázkereskedő szerint azért, mert „megosztották az interkonnektor használatonkívülisége miatti kockázatot”. E megfogalmazást érdeklődésünkre az FGSZ-nél tévesnek minősítették, de elismerték, hogy valóban fizetnek, mégpedig egy MEKH-rendelet alapján. Ugyanerre a rendeletre hívta fel a Világgazdaság figyelmét az MGT-t felügyelő Belügyminisztérium is, amelynél az MGT bevételeiről is érdeklődtünk. Az FGSZ magyarázata szerint a rendelet a rendszer-üzemeltetési díjból származó árbevétel megosztására vonatkozó kiegyenlítő fizetésekről határozott azért, hogy a két társaság vezetékrendszere egységes tarifazónát képezzen a rendszerhasználók számára. Így kapacitáslekötés, illetve szállítás esetén az érintett hálózati pont(ok) szerint csak az egyik rendszer-üzemeltető szedi a díjakat, de azon osztoznia kell a másikkal a rendeletben lefektetett transzparens szabályok alapján, „biztosítva ezzel az MGT és az FGSZ számára is például az elismert tőkearányos megtérülést”. A rendelet 2. kiegészítő melléklete szerint az FGSZ-nek havi 161,3 millió forintot kell átutalnia partnerének „kapacitásdíjból származó előzetes havi kiegyenlítő fizetésként”.
Mint a Belügyminisztériumtól megtudtuk, az MGT és hitelezői a vonatkozó szerződések módosításával és a tőketörlesztés átütemezésével oldották meg a társaság idei hitelfizetési kötelezettségét úgy, hogy a kamatokat határidőben teljesíti a társaság. Az MGT négy biztosítékot nyújt a hitelező banknak: keretbiztosítéki vagyont terhelő zálogjogot teljes, saját vagyonán 45 milliárd forintig, keretbiztosítéki ingó jelzálogjogot az ingóságain, szintén 45 milliárd forintig, a hazai tarifarendszer alapján keletkező bevétel biztosítéki célú engedményezését, végül óvadéki biztosítékokat.
Finomhangolás Szadán
Az interkonnektor szadai kompresszorállomásán az összes szükséges engedély megadása és a kereskedelmi üzem megindulása után is voltak kompresszorpróbák, de a Belügyminisztérium válasza alapján a távvezeték és kiegészítő létesítményei folyamatosan gázszállításra alkalmas állapotban vannak, a kompresszorpróbákra és más munkákra pedig az érintett berendezések finomhangolása, illetve kisebb garanciális hibajavítások miatt volt szükség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.