Budapest a második legolcsóbb uniós főváros volt a lakossági földgázárak szempontjából októberben, csak Bukarest előzte meg - derült ki a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) legfrissebb nemzetközi energiaár-összehasonlításából.
A hivatal elemzése a 28 európai uniós főváros és Belgrád földgáz- és villamosenergia-árait hasonlítja össze, a felmérést 2013 júliusa óta készíti el az MEKH.
Budapesten a múlt hónapban 3,32 eurócent volt egy kilowattóra földgáz, Varsóban, Zágrábban, vagy Pozsonyban ennek több mint másfélszerese, Ljubljanában több mint kétszerese. A legdrágább Stockholm volt, ahol 20,57 eurócentbe került egy kilowattóra földgáz októberben.
A villamos energia árak szempontjából a magyar főváros a negyedik legolcsóbb a vizsgált városok közül, 12,04 eurócentbe került egy kilowattóra áram a múlt hónapban. A legolcsóbb Belgrádban volt a villamos energia, 6,24 eurócent, de például a szomszédos Bécsben 19,09 eurócentbe, Prágában 18,99 eurócentbe került egy kilowattóra áram a lakosságnak.
A felmérés szerint az átlagos két keresetből élő magyar háztartások nettó jövedelmük 4,7 százalékát költötték gázra és villamos energiára idén októberben. Magyarország ezzel a rangsorban a 10. helyen áll a vizsgált országok között, több helyet javítva az előző évekhez képest. Tavaly októberben a 6., 2013. októberben még a 2. helyet foglalta el.
Luxemburgban fordították a háztartások jövedelmük legkisebb részét, 1,3 százalékát ilyen kiadásokra idén októberben, míg a legnagyobb arányban Szófiában költöttek a háztartások energiára, nettó jövedelmük tíz százalékát.
Az árak gyűjtését és azok összehasonlítását - a MEKH és az osztrák hatóság (E-Control) megbízásából - egy független finn cég végzi az érintett országok szolgáltatóinak és szabályozó hatóságok adatainak alapján. Az árgyűjtés nemcsak a végfogyasztói árra terjed ki, hanem az egyes árelemekre is, így külön vizsgálják az energiadíjat, a rendszerhasználati (hálózati) díjakat, az energiaadót és az áfát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.