“Ha meg akarok ismerni egy hangszert, előbb improvizálok rajta, és csak utána játszom a zeneirodalmat” -- osztotta meg ars poeticáját a Müpa Magazinnal a február 24-én Budapesten koncertező szlovén orgona-virtuóz, Dalibor Miklavčič. A régi zenék nemzetközi hírű előadója és nem mellesleg legendás tanára a rögtönzésekkel is az egykorvolt mesterekhez igazodik. Mint mondja “amikor Bach odaült egy billentyűs hangszerhez, akkor többnyire rögtönzött. Ez Mozartra és Beethovenre is érvényes, sőt, még Chopinre is: amikor Bécsben bemutatkozott vagy szalonokban játszott, mindig improvizált is”. Ráadásul igen gyakran a mára “kihalt” pedálbillentyűzettel ellátott csembalók, illetve zongorák szolgáltak hangszereikül. Bach, Buxtehude és a többi más nagy barokk mester nagyon kedvelték a pedálcsemballókat. Bach híres C-dúr toccata, adagio és fúga (BWV 564) című darabja is pedálos csembalóra született. A szlovén orgonista szerint fontos tudni, hogy ha egy 17. századi műben van pedálszólam, az nem feltétlenül jelenti, hogy orgonadarabról van szó. a pedálszólamok egyáltalán nem csupán az orgonajáték sajátjai voltak ugyanis.
Mindez csak a múlt századtól érvényes a zeneirodalomban. Miklavčič kutatásaiból kiderül ugyanis, hogy a 19. század második felében, Liszt Ferenc buzdítására számos pedálzongora jelent meg Párizsban, és csaknem minden szerző, aki írt orgonára, játszott is ezen a hangszeren: Charles-Marie Widor, Louis Vierne, César Franck, Léon Boëllmann, Camille Saint-Saëns, Charles Gounod. Chopin jó barátja, a billentyűs virtuóz Charles-Valentin Alkan pedig kora legnagyobb pedálzongora-játékosa volt. S bár Chopin egykorú források szerint nem élt a pedálos verzióval, a szlovén orgonista a Müpában bemutatja, hogy szólnak a zeneszerző futamai ezen a hangszeren: “Eljátszom, hogy milyen lehetett, amikor Alkan néhány Chopin-darabot adott elő”. Miklavčič szerint Schumannt is lenyűgözték a pedáljáték hangzási lehetőségei, komponált műveket kifejezetten pedálzongorára is. Mi több, Mendelssohn is lelkesedett érte -- a lipcsei konzervatóriumban igazgatósága idején még pedálzongora-osztályt is indított.
“Miklavčič rokonszenves, közvetlen fiatalember, kiváló angol és német nyelvtudással, remek humorral” -- olvasható az előadóművész tavalyi, zeneakadémiai kurzusáról tudósító, a Muzsika című folyóiratban megjelent beszámolóban. A szerző szerint “elméleti és hangszeres tudása, temperamentuma, fáradhatatlansága lenyűgöző”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.