A zenekar által játszott két óriási ásítással kezdődik Richard Strauss, szüzséje szerint egy szerelmi háromszög körül bonyolódó cselekményű utolsó operája. A 18. század végén valahol egy Párizs környéki kastélyban díszes művészetkedvelő társaság gyűlik össze. Olivier, a költő és Flamand, a zeneszerző művészetük teljes fegyvertárát bevetik, hogy elnyerjék a házigazda Grófnő kegyeit. A versengést egy közösen megírt operával próbálják eldönteni, amelyet La Roche, a színházi rendező állít színpadra. A poézis és a muzsika közül végül egyik sem kerekedik felül, a Grófnő mindkettejüket kikosarazza, mert mint a darab zárásaként összegzi: “ha az egyiket előnyben részesíted, elveszejted a másikat”.
A rózsalovag, az Arabella vagy a Salome című operáiról ismert Strauss utolsó daljátéka összegzése a szerző operáról vallott nézeteinek. “Üzenete túlnyúlik a műfaj határain” -- mondja Kocsis Zoltán, aki a Nemzeti Filharmonikus Zenekar élén március 11-én és 14-én a Müpában dirigálja a Capricciót. Az általa a ritkán játszott operák “felfedezésére” indított sorozat második darabjaként vezényelt művet a német Rebekka Stanzl állítja színpadra. A félig szcenírozott, vagyis koncert körülmények között előadott, a zenekart és az énekeseket egyenrangú szereplőként kezelő metódus némileg formabontó lesz. A német rendező ugyanis a párizsi és New York-i verziótól eltérve, Strauss eredeti instrukciójához igazodva a kastély parkjába helyezi a cselekményt. Így a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadára pázsit kerül majd.
A színház a színházban játékkal operáló Capriccióról tudható, hogy Strauss a költő figuráját Hugo von Hoffmannstahl osztrák íróról, A rózsalovag szerzőjéről, a direktort a legendás színházi és filmrendező Max Reinhardtról, a zeneszerzőt pedig saját magáról mintázta. Nem mellesleg ők hárman alapították meg 1920-ban a ma is méltán világhírű Salzburgi Ünnepi Játékokat.
“Ilyen előkelő társaságot ma is el tudnék képzelni. A művészet értelméről, a szöveg vagy a zene előrébbvalóságáról folytatott disputa ma is érvényes” -- mondja Kocsis Zoltán. Strauss az alcímben maga is zenés társalgásnak aposztrofálja művét, amely végül egyenrangúvá és egymást feltételezővé avatja a zenét és a szöveget. Kocsis szerint ezzel az üzenettel Strauss az operajátszás örök dilemmáját is feloldja, egyszersmind megfogalmazza, hogy az opera gesamtkunstwerk, vagyis összművészeti műfaj.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.