– Hogyan látja az európai és a hazai lakáspiac helyzetét, milyen változásokra lenne szükség véleménye szerint?
– A lakásépítési piac fejlődése egész Európában visszaesett az utóbbi években, ez az euró-krízissel függ össze, ami természetesen elbizonytalanítja a fogyasztókat. Magyarország ugyanakkor speciális eset, itthon drámai a helyzet. Ha összevetjük a 2004-ben épített lakások számát a 2012-es adatokkal, akkor azt láthatjuk, hogy 80 százalékos a visszaesés, ráadásul további csökkenés várható. Megítélésem szerint ezt az állapotot nem lehet csak úgy elfogadni, hiszen gondoljunk csak bele, kevesebb lakás épült tavaly Magyarországon, mint a 30-as évek elején, a világválság idején, vagy akár a második világháború alatt.
Önmagában az alacsony árak, új termékek nem képesek újra beindítani a piacot, véleményem szerint strukturális változásoknak kellene jönniük. A magántulajdonban lévő otthonok mellett nagyszámú bérlakásra is szükség van. Az európai országokban ezzel kapcsolatban több modell is kialakult, van, ahol a PPP-megoldást részesítik előnyben, de akadnak olyan országok, ahol a lakásszövetkezetek népszerűek. A cél igazából az, hogy a lakosság minél szélesebb rétege anyagilag megengedhesse magának a lakást. Ehhez persze nagyobb biztonság kell mind a hosszú távú finanszírozhatóság, mind a fenntarthatóság vonatkozásában. Magyarországon azonban az európai összevetésben is magas, 27 százalékos ÁFA, a lakásépítési kölcsönök 12 százalékos kamata nem ösztönzi a fejlesztéseket.
– Milyen további tervei vannak a cégnek a magyar piacon?
– Úgy gondolom, hogy hosszú távon fellendül a magyar lakásépítési piac. A jelenlegi lakásépítési ütem szerint ugyanis négyszáz évig tartana a magyarországi lakásállomány megújítása, ez értelemszerűen nem tartható. A Wienerberger hosszú időre tervez a magyar piacon, ezt mutatja az is, hogy a válság ellenére is folyamatosan fejlesztünk, az idén például mintegy 200 millió forintnyi beruházást tervezünk, nagyjából annyit, mint tavaly. Ebből új termékek kifejlesztését, a gyártáshoz szükséges termelőeszközök átépítését finanszírozzuk, illetve a termelés során energiahatékonysági megoldásokat vezetünk be. Meggyőződésem, hogy ha újra lendületbe jön a magyarországi lakásépítési piac, a cégünk is többet fordít majd beruházásra. Ehhez kiszámítható gazdasági környezetre, előreláthatóan folyamatos fejlődésre van szükség, hiszen a mi iparágunkban egy invesztíció hosszabb időszak alatt térül csak meg. A hosszú távú kiszámíthatóság kedvező feltételt biztosítana a beruházók: úgy, mint a magánépíttetők, ill. a vállalkozások számára új beruházások indításához és a lakásépítési kedv fellendítéséhez.
– Mit tehet a Wienerberger a piac újraindítása érdekében?
– A Wienerberger elsősorban építőanyag-gyártó vállalat, a mi feladatunk az, hogy a piac számára jó minőségű termékeket állítsunk elő, valamint kiváló szolgáltatási hátteret nyújtsunk az építőanyagok beépítéséhez. Érzékeljük ugyanakkor a felelősségünket, ennek megfelelően együtt dolgozunk a lakáspiaci fellendüléséért küzdő szervezetekkel. Mi is kidolgozunk javaslatokat, megoldásokat; érvelünk az olyan intézkedések mellett, amelyekkel Magyarországon, de európai szinten is új kereteket lehetne kialakítani a lakásépítés finanszírozásához. Azonban nem szabad megfeledkezni arról, hogy mi ebben a helyzetben csak „kommunikátorok” vagyunk, anyagi megoldást nem tudunk nyújtani. Tudatában vagyunk annak, hogy fontos növelni a lakásépítések vonzóságát. Ez nem csak a vállalatunk fejlődése miatt kulcskérdés, de a gazdasági növekedés szempontjából is meghatározó, hiszen a lakásépítési iparág jelentős lehetőséget nyújt a foglalkoztatottság növelésére. Több országban a válság ellenére is szinten maradt a lakásépítések száma, ami annak volt köszönhető, hogy jól kidolgozott és megvalósított támogatási politika segítette a szegmenst. Ehhez olyan rendszerre van szükség, amelyben jól ellenőrizhető, hogy a megítélt támogatást mire használják fel, és az sem árt, ha a regionális különbségeket is figyelembe veszik. A szociális bérlakás építés programja lehet egy kiindulási pont.
– Hogyan érintette a gazdasági válság a Wienerberger magyarországi tevékenységét?
– Magyarországon a válság hatására két irányban hoztunk intézkedéseket. Egyrészt szerkezeti átalakítást hajtottunk végre, másrészt erősítettük az innovációt. A szerkezeti átalakítás fájdalmas volt, 16 üzemünkből 9-et végleg bezártunk, ezek főként a kisebb, korszerűtlenebb, régebbi gyárak voltak. Három nagyobb egységünkben szüneteltetjük ugyan a munkát, azonban a műszaki berendezések ott maradtak, és azt tervezzük, ha ismét fellendül a piac, újraindítjuk ezeket a létesítményeket. Ez természetesen azt is jelenti, hogy ennél a három gyárnál komoly pluszköltséget is felvállalunk annak érdekében, hogy újra aktiválhassuk azok kapacitásait, amint a helyzet úgy alakul. Jelenleg három téglaüzemünk működik Magyarországon – Solymáron, Balatonszentgyörgyön és Tiszavasváriban - valamint egy speciális gyárunk, amelyben gerendákat, áthidalókat gyártunk Kőszegen.
2012-ben új, innovatív – energiatakarékos és környezetbarát - termékekkel jelentünk meg a piacon, a kőzetgyapottal töltött Thermo falazóblokkal és a módosított üregszerkezetű, Klíma elnevezésű téglacsaláddal. Ezek magyar fejlesztések, amelyeknek alapjául a konszern széles tudásbázisa szolgált. Cégünk világszerte 220 gyárat működtet, 13 ezer munkatársunk van, és a globálisan felhalmozódó ismeretanyagot, szaktudást Magyarországon is hasznosítjuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.