BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Wagner, a vígoperaszerző és a dalköltő

Június közepén immár nyolcadik éve érkeznek Budapestre a legnevesebb Wagner-szólisták, hogy fellépjenek a „Duna-parti kis Bayreuthnak” is becézett fesztiválon. A Fischer Ádám által megálmodott és életre hívott Wagner-ünnepen a világhírű énekesek mellett az MR Szimfonikusok és az Operaház zenekara játszik, a karmesteri dobogón a művészeti vezető Fischer Ádám és Vajda Gergely áll majd. A német operafejedelem születésének kétszázadik évfordulóján hét operaelőadás, a Müpa Stúdió három Wagner-dokumentumfilmje, valamint a mester dalkölteményei hallhatóak június 8. és 23. között a Müpában.

A fesztivál június 8-án A nürnbergi mesterdalnokok című opera bemutatójával kezdődik. A premier több szempontból is érdekes: nem csupán a Budapesti Wagner-napokon csendül fel először Wagner egyetlen vígoperája, de az est karmestere, Fischer Ádám is első ízben vezényli a művet. Az opera főbb szerepeiben Annette Dasch, James Rutherford, Eric F. Halfvarson, Bo Skovhus és Klaus Florian Vogt hallható. Az előadás rendezője, díszlet- és jelmeztervezője összeszokott csapatot alkot, hiszen Michael Schulz, Dirk Becker és Renée Listerdal együtt dolgozott a Weimarban színre állított, majd DVD-n is kiadott teljes Ring-tetralógián, amelyet a közönség és a kritika egyaránt nagy lelkesedéssel fogadott. (A nürnbergi mesterdalnokok további előadásai június 15-én és 23-án láthatóak.) Ismét a fesztivál programjának részét alkotja a korábbi években már színre vitt, sikert aratott és figyelemre méltó nemzetközi reputációt kivívott, Marton László által rendezett Lohengrin (június 9-én és 16-án), és a minden alkalommal óriási sikert arató Parsifal (június 14-én és 22-én), amelynek teljes színpadi megjelenése Parditka Magdolna és Szemerédy Alexandra munkája.

A nürnbergi mesterdalnokok (németül Die Meistersinger von Nürnberg) Wagner egyetlen olyan műve, amely valóságos, történelmi színhelyeken játszódik, s melynek költői alapgondolata nem a germán és skandináv mítoszokban gyökerezik. Egészen pontosan fogalmazza meg a művészet felelősségét, rávilágít a művészet szabályainak feszegetésére és ennek fontosságára, konklúzióként leszűrve egy sajátos ars poeticát: a műalkotások megítélése olyan szabályok szerint történik, amelyeket valójában nem is ismerünk. A mű mindezen túl az opera és a zenedráma egyedülálló szintézisében fűzi össze Wagner korai és késői alkotásait. A Mesterdalnokokban Wagner önmagát gyógyította ki a Trisztán-élményből és annak halálos következményeiből, amikor az Erosz emésztő szenvedélyeinek új nevet adott: Wahnnak, a világ agyrémének, elvakult balgaságának nevezte. Erről beszél Hans Sachs a harmadik felvonásban, az őrületről, amely önmagunk megsemmisítéséhez vezet, ha meg nem fékezzük; de ha bölcs szellem irányítja, akkor teremtő cselekvéssé válhat, és műalkotásként az élet dísze lehet.

A mű premierjéhez kapcsolódik az idei év további különleges újdonsága is: A nürnbergi mesterdalnokok június 8-i bemutatóját követően adják át első ízben a kritikusok munkájának elismeréseként alapított Hans Sachs-díjat, amelyet a Művészetek Palotája alapított azzal a céllal, hogy hangsúlyozza a minőségi zenekritika fontosságát, és elősegítse minél szélesebb körű elterjedését.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.