BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

2023 lesz a digitális áttörés éve a kiskereskedelmek számára? (x)

Ma még viszonylag könnyű versenyelőnyt szerezni felhőalapú digitalizációs eszközökkel. A hazai kiskereskedelmi szektor képviselői fejben már kezdenek átállni, így egyre nagyobb tétje van ezen lehetőségek megismerésének és alkalmazásának.

Az elmúlt években rengeteg kihívással szembesült ez a terület, ezért 2023-ban sok kereskedő a működésének stabilitásán, fejlesztésén fog dolgozni. Közülük a legtöbben a digitális megoldásokban fedezik fel a kiaknázatlan lehetőségeket, hiszen a hazai kkv-k jelentős része még nem alkalmazza a modern üzleti technológiákat, így viszonylag könnyű versenyelőnyt szerezni a digitalizációs eszközökkel.

Balogh Levente, a Smartfront kereskedelmi képviselője. Fotó: Smartfront

Az európai uniós mutató, amely a tagállamok között a digitális gazdaság és társadalom fejlettségét méri (DESI), a 22. helyre sorol minket, vagyis jelentősen le vagyunk maradva az uniós átlagtól. A hazai kkv-k alig több, mint 30 százaléka rendelkezik alapszintű digitális folyamatokkal, elektronikus információcserét és felhőalapú szolgáltatásokat pedig csupán a kkv-k 21 százaléka alkalmaz. Látszik, hogy jócskán van előrelépési lehetőség ezen a területen.

Cikkünkben Balogh Levente, az értékesítési megoldásokat felhőalapon támogató SMARTFRONT ERP kereskedelmi képviselője segített bemutatni a magyar kkv-k digitális lehetőségeit.

El kell felejteni a felesleges munkavégzést

A szakértő szerint rengeteg üzletben még ma is túl sok mindent kézi munkával oldanak meg, ahelyett, hogy akár a legegyszerűbb digitális megoldást is igénybe vennék.

„Az eladók és a vevők egyaránt elszenvedik a lassú, körülményes kiszolgálást, hiszen a kasszásoknak sok helyen még mindig külön kell ütni a pénztárgépet, a kártyaterminált, az áfakódokat, pedig erre léteznek komplex, digitális megoldások. A még mindig elterjedt, körülményes rendszer a lassúsága mellett meglepően rugalmatlan: mindannyian jártunk már úgy, hogy az egyik termékkel kapcsolatban meggondoltuk magunkat, vagy éppen vissza kellett szaladnunk valamiért, ami feleslegesen feltartott sort, elégedetlen vevőket, lassabb kiszolgálást eredményez. Pedig minderre vannak működő szoftveres megoldások.”

Fejben már kezdünk átállni

A digitális megoldások elterjedése felívelőben van, évről évre egyre több cég fektet be ilyen technológiákba, hiszen a vevők és a dolgozók is igénylik ezeket a megoldásokat, amelyeket mindenki egyre komfortosabban kezel.

„Az okosított megoldások minden szektorban megjelentek. Vannak, akik már többet vásárolnak online, mint személyesen, ma már nehezebb egy taxit telefonon hívni, mint applikációval rendelni, és minden szolgáltató az elektronikus fizetés felé tereli a vevőket. Ennek ellenére sok üzletben még mindig kockás papíron vezetik a készleteket, jó esetben van egy kusza Excel fájl. De órákba telik elővarázsolni a legegyszerűbb üzleti kimutatásokat is, amelyek ráadásul gyakran elavult adatokat tartalmaznak. Szerencsére az ellenpéldák mellett itt is fokozódó érdeklődést tapasztalunk: egyre több cég igényli a fejlett kimutatásokat, az áttekinthető folyamatkövetést és a különféle üzleti automatizációkat.”

Tudatosabb üzletek, önjáró cégek

„Az ügyviteli rendszereket sokan még mindig a számlázóprogramokkal vagy készletkezelő rendszerekkel azonosítják, de hatalmas fejlődésen jutottunk túl az elmúlt években. A kiskereskedelem digitális transzformációja nem állt meg a kasszáknál. A teljes üzleti folyamat fejlesztése és automatizálása megvalósítható a megfelelő szoftverrel a beszerzéstől kezdve a raktározáson és értékesítésen át a pénzügyig és a könyvelésig.”

A pénzügyi döntések és az üzletfejlesztés alapja a pontos és gyors pénzügyi és piaci információk feldolgozása és vizsgálata. Sok kisebb hazai cég jelentős lemaradásban van ezen a területen. Egy integrált vállalatirányítási rendszer segítségével a vezetők képesek jobban áttekinteni folyamataikat, piaci és pénzügyi helyzetüket. Egy a cégszervezésben előttünk járó nyugati országokban készített felmérés szerint egy vállalatirányítási rendszer bevezetése a cégek 95 százalékának javuló üzleti eredményeket hozott.

Az online kereskedelem támogatása

A DESI elemzésében ez az egyetlen terület, ahol az EU-s átlagot elérjük. A felmérés szerint a kereskedelmi kkv-k 18-20 százaléka a weben is értékesít. Ez hatalmas fejlődés, hiszen a pandémia előtt csupán 12 százalékon álltunk. Ennek alapján egyre több cég érdekelt az online értékesítésben is, amit manapság sok esetben a bolthelyi értékesítéstől különválasztva működtetnek.

„Azt tapasztaljuk, hogy minden értékesítő számára jelentős előrelépés lehet az online felületen való megjelenés, ahol jóval nagyobb vevői réteget érnek el, mint a boltokban. Ugyanakkor a legtöbb cég nem tudja hatékonyan összekötni a bolti és webshopos működését és értékesítését, pedig a beszerzés, készletkezelés, pénzügy, könyvelés gyakorlatilag ugyanaz a folyamat az értékesítési csatornától függetlenül.

Fotó: Smartfront

A digitálisan fejlett cégek azonban már azon is túlléptek, hogy integráltan, egy adatbázisban és egy rendszerben, de egymástól elhatároltan kezeljék a két csatornát.

Ma már itthon is bontogatja szárnyait az omnichannel értékesítés.

A cégek minden felületen, átmenet nélkül találkoznak a vevőkkel, legyen az üzlethelyi vásárlás, közösségi felületen történő kommunikáció, webshopos értékesítés, hírleveles kommunikáció törzsvásárlók számára, és még folytathatnánk. Egy modern vállalatirányítási rendszer támogatja ezt az üzleti logikát, segítségével integráltan tudunk kezelni minden folyamatot és értékesítési csatornát. Szerencsére egyre több cég látja meg az ebben rejlő üzleti potenciált és a digitalizáció útjára lépett vállalatok hihetetlen fejlődésen mennek át.”

A kiskereskedelmi értékesítés nagyon izgalmas átalakuláson megy keresztül. Úgy látszik, nem vált be a korábbi félelem, hogy a multik bekebelezik a kkv-kat, hiszen a kis és közepes cégek folyamatosan és gyorsan képesek változni az új technológiai és piaci feltételek szerint, hogy ki tudják szolgálni a folyton változó vásárlói igényeket. Erre erősít rá, hogy az innovatív digitális megoldások ma már szinte cégmérettől függetlenül elérhetők.

A cikk létrehozásában a felhőalapú, integrált, kereskedelmi fókuszú vállalatirányítási rendszert fejlesztő SMARTFRONT Kft. nyújtott segítséget. A SMARTFRONT Kft. több mint tízéves tapasztalattal rendelkezik kkv-k szoftveres megoldásainak fejlesztésében, üzleti folyamatok optimalizálásában és automatizálásában a beszerzéstől kezdve a könyvelésig minden üzleti területen.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.