BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Wizz Air vezére az európai piac átrendeződésére számít

Váradi József szerint nagyon szerencsétlen volt, hogy nem sikerült globális járványkezelési megoldásokat találni, de még európai szintűt sem.

Nagyon szerencsétlen volt, hogy nem sikerült globális, de legalább európai szintű járványkezelési megoldásokat se találni – mondta az Indexnek Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója a portálnak arra a kérdésére, hogy még mindig „masszív hisztéria” van-e a járvány körül. Váradi szerint az országonkénti válasz elnyújtotta és mindenhol költségesebbé is tette a járványkezelést.

A légitársaság vezetője szerint az Európai Uniót éppen erre találták ki: „ha van egy olyan helyzet, ami a térséget egységesen érinti, akkor az EU koordinációjával kellene mennie a kezelésének is. Persze minden ország maga dönti el, hogy az egészségügyét hogy irányítja, viszont nekünk 45 országban vannak érdekeltségeink, és ezek között két azonos kezelési megoldás sem fordult elő.”

Átrendeződhet az európai piac

Váradi Józsefet kérdezték az állami támogatásokról is, mert, mint írják, „a Wizz Air rendre nagyon hangosan fellép az állami támogatások ellen”. A cégvezető azt mondta, hogy azok a megbízások – például mikor kínai maszkokat szállított Magyarországra – „semmiképp nem tekinthetőek állami támogatásnak, ezeket verseny után nyerték el, egyszerűen ők adták a legjobb ajánlatot”.

A Wizz Air diszkont légitársaság W67861-es járatszámú, a hollandiai Eindhovenbe induló gépének utasai szállnak be a Debreceni Nemzetközi Repülőtéren június 16-án. A koronavírus-járvány miatt eddig a napig szüneteltette járatait Debrecenből a légitársaság
Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Több légitársaságot állami mentőcsomagokkal tudtak csak megmenteni a csődtől. Váradi szerint azonban „ez még nem lefutott dolog”, mert ezen légitársaságok újraindítása „iszonyú költséges dolog lesz” – arról nem is beszélve, hogy még hosszú ideig várhatóan csak alacsony bevétel mellett fognak tudni működni. A vezérigazgató szerint a most kimentett légitársaságok rákényszerülnek arra is, hogy jelentősen, 25-30 százalékkal csökkentsék a kapacitásaikat, emiatt ő komoly átrendeződésre számít a piacon.

Váradi szerint háromféle légitársaság van Európában:

  • azok, amelyeket az állam megmentett,
  • azok, amelyek megoldják saját finanszírozásukat, hatékonyan működnek és megfelelő a pénzügyi helyzetük (ilyennek tartja a Wizz Airt),
  • valamint azok, amelyek nem működnek hatékonyan és állami segítséget sem kapnak.
  • Utóbbiakra szerinte nem vár jó idő a következő fél-egy évben, pedig ezek a cégek adják az európai piac 10-20 százalékát. Váradi azt is elmondta, hogy szerinte „ezek a támogatások soha nem lesznek visszafizetve, a támogatott cégek soha nem fogják kitermelni ennek a költségeit”.

    Címoldalról ajánljuk

    Tovább a címoldalra

    Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.