Összesen 180 üzleti felsővezetőt látott vendégül Emmanuel Macron francia elnök a napokban a fényűző versailles-i palotában. Olyan multik képviselői voltak jelen, mint a Disney, a Siemens vagy a JPMorgan az évente megrendezendő Choose France (Válaszd Franciaországot) csúcstalálkozón. Az üzleti életből érkező, volt befektetési bankár Macron 2017-es első elnökválasztási kampányában az egyik legfontosabb ígéret az volt, hogy befektetőbarátabbá teszi az országot, csökkentve a vállalati adókat, lazítva és egyszerűsítve a hagyományosan merev munkaerőpiaci szabályozást; Franciaország „startup-országgá” válik.
A második elnöki ciklus megnyerése után azonban következett a keserű kiábrándulás: az elnök pártja elvesztette többségét a törvényhozásban . A gazdasági helyzet is rosszra fordult: 6 százalék körüli az infláció, a kormány visszafogta a koronavírus-járvány idején kissé elszaladó költekezéseit. Az Európai Központi Bank (EKB) beharangozott kamatemelései megdrágítják az államadósság finanszírozását.
Az üzleti világ így attól tart, hogy Macron nem lesz képes megvalósítani gazdaságpolitikai programját, s megismétlődnek a 2018-as események, az országot időről időre megbénító sárgamellényes (gilets jaunes) tüntetések. A repülőtéri munkások és a vasúti alkalmazottak már sztrájkolnak, magasabb béreket követelve.
A baloldal meghatározó politikusa, Jean-Luc Mélenchon már most szervezi az országos tüntetéshullámot.
Bruno Le Maire pénzügyminiszter egy interjúban kategorikusan kiállt a reformok folytatása mellett – szavakból soha nem volt hiány, azonban Macronnak minden egyes törvényjavaslat mögé parlamenti többséget kell állítania, alkalmi szövetségeket kell kötnie. Franciaországban viszont nemhogy az ilyen alkalmi társulásoknak, de még a koalíciós kormányzásnak sincs politikai hagyománya. Jól mutatja ezt az is, hogy egy, a törvényhozás előtt lévő javaslathoz egyelőre nagyon nem sikerül más pártok támogatását megnyerni. A javaslat az infláció hatásait lenne hivatott kompenzálni, összesen 20 milliárd eurót szórva a nép közé. Macronék egyelőre nem hajlandók elfogadni az ellenzék kiegészítéseit, az ellenzék pedig tisztában van politikai súlyával és nem enged. A pénzszórásnál azonban fontosabb dolgok is várnak a francia kormányra.
A nyugdíjkorhatár 62 évről 64-65 évre emelése kulcsfontosságú lenne a költségvetési hiány kordában tartása szempontjából. Macron megígérte azt is, hogy éves szinten 7 milliárd euróval csökkenti az iparűzési adót.
A befektetők ugyanakkor erősen szkeptikusak az ígéretek betartásával kapcsolatban. A Financial Timesnak nyilatkozva egy külföldi vállalatvezető megjegyezte, hogy Macronék „magabiztosnak tűnnek, talán túlságosan is”. A lakosság bizalma is fogyóban van. A nagy tőzsdei vállalatokat, például a gyógyszergyártó Sanofit vagy a luxusipari LVMH-t folyamatos bírálatok érik a magas osztalékfizetés miatt. Macront személyében is támadják, a Guardian című brit lap robbantotta ki a botrányt; az elnök még gazdasági miniszter korában egyengette az Uber franciaországi terjeszkedését. Kritizálják a háborús helyzetre való hivatkozással kivetett különadót is, mondván az minden, csak nem a macroni kampányígéretek, a gazdaságbarát ország koncepciójának megvalósítása.
A belföldi bajokat jó francia szokás szerint diplomáciai offenzívával igyekszik kompenzálni a kabinet. Bruno La Maire követve főnöke korábbi irányvonalát nagy erőkkel lobbizik Brüsszelbe, hogy az EU alakítsa át a költségvetési hiányra és az államadósságra vonatkozó, szerinte “ósdi” adósságszabályokat.
La Maire szerint “új gazdasági modell” van kiépülőben Európában, amelyben a “zsugori” északi államok - főleg Németország - és a költekezésre hajlamos déliek közötti kontraszt immár nem releváns.
“Németország és Hollandia nem tartozik immár a fukar államok közé, ugyanannyit költenek arra, hogy megvédjék polgáraikat az inflációtól, mint mi” - nyilatkozta. A németek persze nem tudnak arról, hogy ők ne lennének fukarok, Christian Lindner német pénzügyminiszter szerint az EU-nak “keményebbnek, nem pedig puhábbnak kell lennie”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.