Az Európai Bizottság felmérése során 224 bankot vizsgált meg, ezzel az európai piac mintegy 80 százalékát vette górcső alá. Ennek során a bankok által nyújtott tájékoztatás minőségét, a szolgáltatások árát és a bankok közötti mobilitás lehetőségét vizsgálták meg.
Mint kiderült, az európai pénzintézetek által alkalmazott árstruktúra az esetek nagy részében átláthatatlan. A felmérésben szereplő fogyasztók harmada nem tudta összehasonlítani a különböző árajánlatokat. Az interneten közzétett árinformációk pontatlanok, a bankok tíz százaléka kevés vagy semmilyen tájékoztatást nem adott weblapján az árakról, 33 százalékuk pedig csak részlegesen informálta a fogyasztókat.
Háromból két esetben még a Bizottság szakértői is további tájékozódásra szorultak a tisztánlátás érdekében. Ezt azonban a bankok nem könnyítették meg: sok cég csak szóban hajlandó további részleteket közölni az árakról és nem küld írásos árlistát.
Ami a konkrét problémákat illeti: a bankok – a fogyasztók legnagyobb bánatára – előszeretettel variálják a leírások formátumát és a fontos információk jó részét apró betűvel rejtik el. A megkérdezettek szintén nehezményezték a megállapodások bonyolult nyelvezetét, különösen, mivel sok bank csak a helyszínen hajlandó megmutatni a szerződéseket. A brit fogyasztók szerint egy hitelmegállapodás elolvasása 55 percet vesz igénybe, az információmennyiség nagy, de a lényeg nem elég érthető.
Ahogyan az sejthető, minél zavarosabb a banki tájékoztatás egy országban, annál valószínűbb, hogy az ügyfeleknek mélyebben a pénztárcájukba kell nyúlniuk a szolgáltatásokért cserébe. A tagországok között óriásiak a különbségek. A számlavezetés ára akár 27 euró is lehet, például Bulgáriában, de a legdrágábbak között számon tartott Olaszországban 253 eurót is elkérnek a szolgáltatásért. Az árkülönbségek még feltűnőbbek azoknál, akik gyakrabban veszik igénybe a bankok szolgálatait: 28 eurótól 851 euróig terjed a skála az EU-ban.
A tájékoztatás hiányát jelzi, hogy 2007 és 2008 között az EU polgárok mindössze 9 százaléka váltott bankot, miközben ugyanebben az időszakban 25 százalék váltott autóbiztosítást. A megkérdezettek 79 százaléka tiszta és egységes információs rendszert szeretne és nem ok nélkül. A Bizottság adatai szerint például Németországban az ügyfelek 50-80 százaléka kellő információ híján idő előtt megszünteti hosszú távú befektetéseit, ami évi 20-30 milliárd eurós veszteséget jelent a német fogyasztóknak.
Mindez nem véletlen, hiszen a teszt során 25 német banki dolgozó közül 24 megtévesztő információkat adott a befektetésről, holott a tapasztalat szerint a fogyasztók többsége vakon megbízik egy ismerős alkalmazott szavában. Az ok: a banki dolgozók érdeke sokszor ütközik a fogyasztókéval, az alkalmazottak 72 százaléka saját jutalékát nézi, ha tájékoztatásra került sor és nem az ügyfél érdekét.
A magyarországi helyzetről olvashat a következő oldalon
A felmérés során a Bizottság összehasonlította a 27 uniós tagállam bankjait az árak, az egyszerűség és az átláthatóság szempontjából. Az összefoglaló táblázat mellett a jelentés minden ország banki szolgáltatási profilját is elkészítette. Eszerint Magyarország a 15. helyet foglalja el az összesítésben. A lakossági bankszámla költsége jellemzően mintegy 76 euró, ez átlagosnak számít, bár a betéti kártyák használatának költségei magasak.
Átlag alatti teljesítményt nyújtottak a bankok az egyszerűség és az átláthatóság terén. Az estek 70 százalékában a vizsgálóknak fel kellett vennie a kapcsolatot a cégekkel a pontosabb tájékozódásért. Az Eurobarometer adatai szerint a lakosok 36 százalékának nehézséget okoz az ajánlatok megértése. Bár tavaly a hazai ügyfeleknek csak 8 százaléka váltott bankot, a hazai fogyasztók az EU legszemfülesebb polgárai közé tartoznak az árakat illetően: a bankot váltók 79 százaléka olcsóbb szolgáltatást talált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.