BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lenullázott díjú számlacsomagok

A válság hatására racionalizálták az ügyfelek banki költéseiket, egy-egy kliens egyre kevesebb helyen bankol

Egyre nagyobb a verseny a számlavezető ügyfelekért, így sorra indulnak a bankszámlavezetéssel kapcsolatos akciók. A kliensek főleg a számlavezetési és az ATM-használati díjat figyelik, de sokan még mindig félnek a bankváltástól, mert attól tartanak, bonyolult procedúrának néznek elébe.

A válság hatására a lakossági banki ügyfelek racionalizálták a banki költéseiket – számol be az OTP Bank és a Budapest Bank is –, ennek tudható be, hogy bár a bankkapcsolattal rendelkező ügyfelek száma nem csökkent az elmúlt években, az egyes kliensek egyre kevesebb számlát vezetnek a bankoknál. A korábban több hitelintézetben is számlát tartó ügyfelek ma jellemzően egy-két banknál vezetnek már csak folyószámlát.

Ezek után nem meglepő, hogy a hitelintézetek sorra indítják azokat az akcióikat, amelyekkel igyekeznek számlavezető ügyfeleket szerezni. Az Erste például azoknak, akik újonnan nyitnak számlát a banknál és oda utaltatják a fizetésüket, 15 ezer forintot jóváír a számlájukon, és még a közüzemi számlák díjából is átvállal 5 százalékot. Az UniCreditnél ingyenes számlavezetést kínálnak az új klienseknek három hónapon át, ha legalább havi 50 ezer forintos jóváírás érkezik a számlákra. A CIB-nél az ingyenes számlavezetés jóváírás nélkül is jár most három hónapig az új klienseknek; ha megteszik a hitelintézetet az egyes számú bankjukká – vagyis oda érkezik a jövedelmük, s a számláikat is az ottani számláról fizetik –, kilenc hónapig élvezhetik a kedvezményeket. Az Axa júliusra tervezi az akcióját, ennek során vállalatokat igyekszik majd rávenni arra, hogy dolgozóik fizetését a nála vezetett számlára utalják.

Több banknál is úgy látják: nincs szükség ilyen akciókra, hiszen állandó ajánlatként szerepelnek a kínálatukban az olyan számlacsomagok, amelyeknek a számlavezetési díja nulla forint. Ez a terméktípus egyre elterjedtebb a hazai hitelintézetek körében, ami nem véletlen, hiszen az ügyfelek jellemzően a havi jellegű költségek és az ATM-használat díjai alapján választják ki a számukra megfelelő hitelintézetet – mondják az MKB Bank szakértői. A Citibanknál is úgy látják, a számlavezetési díjak a mérvadók, ha rá akarnak venni egy ügyfelet a bankváltásra, ezért a klienseknek első számú bankszámlaként saját „nullaforintos” konstrukciójukat ajánlják. A nullaforintos számlák hátránya, hogy aki nem teljesíti precízen a feltételeket, magas költségekkel szembesülhet. A Citibanknál például havonta 150 ezer forintos jóváírást várnak el az ingyenes számlavezetéshez, s ha ez nem történik meg, máris 3500 forintra ugrik a havi díj. A Raiffeisennél szerényebbek a feltételek, ott csak havi 120 ezer forintos jóváírást várnak el az ügyféltől; ha ez nem teljesül, 835 forintra ugrik a számlavezetés díja. A K&H-nál havi 150 ezres jóváírás kell az ingyenes számlavezetéshez, ha ez nincs meg, 619 forintba kerül.

A nem teljesítőket büntető havi díjakért pedig már más bankoknál is meg lehet kapni ugyanezeket a szolgáltatásokat. Sok hitelintézet nem is hajlandó ilyen konstrukciókat indítani, mivel transzparensebbnek érzik, ha kiszámlázzák a költségeket, de mellőzik az apróbetűs részeket a kondíciós listán. A legtöbb banknál léteznek egyébként olyan, viszonylag alacsony díjak mellett igénybe vehető számlakonstrukciók, amelyeknél elég már a minimálbért átutalni havonta az ott vezetett számlára. A bankok ezért azt is tanácsolják, mielőtt valaki úgy dönt, hogy lecseréli meglévő szolgáltatóját, nézzen körül az adott hitelintézetben is, tud-e ajánlani valami kedvezőbbet a jelenlegi számlájánál. Több bank honlapján a döntést bankszámlaválasztó programok is segítik.

Az ügyfelek zöme ennek ellenére is lusta utánanézni, melyik számlacsomagért mi jár. Csak egy kisebb, tudatosabb csoport kíséri figyelemmel saját bankjának szolgáltatási és árszínvonalát – mondják az OTP-nél. A CIB-nél az a tapasztalat, hogy a fiatalabb korosztály az, amely tudatosabban dönt a pénzügyek terén, és akár az internet segítségével is felméri a piacot, összehasonlítja az árajánlatokat. Azok közül, akik utánajárnak az ajánlatoknak, sokan szintén nem szánják rá magukat a bankváltásra, hiába találnak a meglévőnél jobb feltételeket egy másik banknál. Ennek az oka az – mondják a Raiffeisen szakértői –, hogy az ügyfelek úgy vélik, a váltással egy bonyolult és hosszú procedúrának néznek elébe. Valójában azonban ez ma már egyszerű folyamat, hiszen mindössze egyetlen nyomtatványt kell kitöltenie az ügyfélnek az új bankban ahhoz, hogy a régi helyről áthozza a számláját.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.