A kormány a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter feladatául szabta, hogy folytasson tárgyalásokat a potenciális pénzintézetekkel a Budapest Bankban (BB) meglévő közvetett (ténylegesen a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt. birtokában lévő) többségi állami tulajdon megszüntetéséről. A kabinet meg akar felelni a 2015-ben az EBRD-vel kötött megállapodás azon kitételének, mely szerint – a szigorúan sohasem vett – hároméves időtartamon belül az állam értékesíti a helyi bankokban meglévő közvetlen vagy közvetett érdekeltségeit.
Bártfai-Mager Andreának olyan megoldást kell találnia, ahol az állam által a részesedésért megkapott összeg eléri vagy meghaladja azt a 700 millió dollárt (akkori árfolyamon 196 milliárd forintot), amelyért 2015-ben (a 2014 végi könyv szerinti érték 1,7-szeresén) az állam megvásárolta a BB-t.
A kormány a mostani határozattal előre jelzi a várhatóan követendő utat: a szöveg ugyanis az állami vagyonról szóló törvény azon pontjára hívja fel a figyelmet, amely szerint az állami vagyont gazdasági társaság részére nem pénzbeli vagyoni hozzájárulásként is rendelkezésre lehet bocsátani. Ebben az esetben a versenyeztetést is mellőzni lehet.
Régóta tartja magát az a vélekedés, hogy a pénzintézet a bankrendszer többségi hazai kézben lévő részarányának fenntartása mellett kerül majd újbóli privatizálásra – hiába jelezte korábban az Erste osztrák és a K&H belga tulajdonosa is érdeklődését a BB iránt. Ezek után leginkább két irány lehetséges: vagy az MKB csoport, vagy az átalakuló Takarékbank és takarékszövetkezeti kör lehet a BB új tulajdonosa. Mivel azonban az MKB Bank esetében egy másik, az Európai Bizottság által előírt és szigorúbb előírás, az MKB szanálásakor vállalt tőzsdére lépési kényszer teljesítése is épp ezekben a hónapokban van napirenden,
a szakértők jó része kizárja, hogy érdemes a tőzsdei bevezetés sikerét egy elhúzódó akvizícióval is nehezíteni – az elmúlt években a bankszektoron belül még a legjobban végrehajtott fúziók kapcsán is sok volt a bizonytalanság.
A másik potenciális vevő, a Takarék csoport is átalakítási folyamaton esik át, ám ebben a négylépcsős folyamatban a legfontosabb fúziók október végéig lezajlanak – addig az időpontig a szükséges engedélyek beszerzésének időigénye miatt jó eséllyel úgy sem kellene lépni egy esetleges Takarék–BB-fúzióban. Az új pénzintézeti óriás létrejöttét célzó integrációs folyamatba viszonylag könnyen beilleszthető egy másik elem betagozódása is.
Ugyan – mint láttuk – vagyoni hozzájárulásként is oda lehetne adni a BB-t bármely vevőnek, ám attól még aligha teljesülhet az az elvárás, hogy a kabinet nyereséggel tudjon kiszállni a kalandból.
(A Gránit Bank esetében ez sikerült, s a fizetett osztalékok, valamint a bank eredménye kapcsán ez borítékolható az Erstében meglévő 15 százalékos részesedés várható értékesítése esetében is – kakukktojásnak e tekintetben az azóta bezárt Széchenyi Bank tekinthető, amelyen bukott az állam.) Ezzel kapcsolatban a lapunknak nyilatkozó bankárok arra hívják fel a figyelmet, hogy a takarékszövetkezeti rendszer továbbra is rendelkezik azzal a 136 milliárdos állami hozzájárulással, amellyel a szövetkezeti hálózat stabilitását kívánta előmozdítani a kormány.
A teljes cikket a Világgazdaság hétfői számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.