A hirdetők a megcélzott közösség elérése érdekében hajlamosak szemet hunyni a Facebook sorozatos botrányai felett is – ez világosan kiderült a világ vezető közösségi portáljának tegnap ismertetett negyedéves számaiból. A vállalat legtöbb mutatója meghaladta az elemzői várakozásokat, nem csoda, hogy az árfolyam 11 százalékkal megugrott a szerdai piaczárás utáni kereskedésben. Eltúlzottnak bizonyult amiatt aggódni, hogy az adatvédelmi és tartalomszűrési szabályok drákói szigorításának való megfelelés letéríti a Facebookot a növekedési pályájáról. Haris Anwar, az Investing.com elemzője szerint a vállalat már túl van a nehezén, az adatbotrányok negatív hatásai a jövőben nem nyomasztják sem a hirdetőket, sem a befektetőket, és nem látszik az sem, hogy a felhasználói tábor lojalitásával gondok lennének. Az álhírekkel dúsított politikai kampányokból is kihúzza magát a cég, s ígérete szerint gondoskodik arról, hogy felületein propagandaanyagok ne borzolják a felhasználók idegeit, és főképp: ne riasszák el a hirdetőket. Megtartásuk érdekében a Facebook váratlant húzott: hét év után először csökkentette hirdetési tarifáit – igaz, átlagosan csak 2 százalékkal. A hirdetések mennyiségének megugrása – főként a fényképmegosztó portálján, az Instagramon – visszaigazolta a döntés helyességét.
A cég a decemberrel zárult negyedévben 16,9 milliárd dollárra növelte bevételeit, ez 30 százalékkal több az előző év azonos időszakához képest. Bár ez félmilliárddal felülmúlja az elemzői konszenzust, a növekedés üteme a cég több mint hatéves tőzsdei jelenléte alatt ennyire alacsony még nem volt. Ennél jóval lényegesebb, hogy az adózott nyereség 61 százalékkal gyarapodott, 6,88 milliárd dollárra, miközben az egy részvényre eső profit (EPS) 1,44-ról 2,38 dollárra hízott, 19 centet rápakolva a Refinitiv által közölt elemzői konszenzusra. Eközben a költségek 62 százalékkal 9,1 milliárd dollárra emelkedtek, az üzemi profitmarzs a kiadások megugrása miatt 57-ről 46 százalékra zsugorodott.
Mindent egybevetve Mark Zuckerberg cége a Reutersnek nyilatkozó elemzők szerint a legjobb úton jár ahhoz, hogy visszaszerezze hitelességét és a Wall Street bizalmát. Sheryl Sandberg vezérigazgató-helyettes a gyorsjelentést követő tájékoztatón idei legfontosabb céljuknak a hirdetések növelését, ehhez új formák, módszerek meghonosítását nevezte.
A Facebook az utóbbi fél évben, a gyorsjelentés publikálásáig, 30 százalékot veszített piaci értékéből, a cég júliusban figyelmeztetett először a bevételnövekedési tempó lassulására és a marzsok beszűkülésére. Előrejelzésük szerint az idei évet is a forgalomnövekedési ütem fokozatos csökkenése jellemzi majd, kiadásaik ugyanakkor 40-50 százalékkal is meghaladhatják a 2018-ast.
Az adatbotrány sem fogott a Facebookon: az alkalmazásait legalább havi rendszerességgel használók száma az őszhöz képest százmillióval, 2,7 milliárdra nőtt, tábora főként Indiában, Indonéziában és a Fülöp-szigeteken bővült látványosan. A közösségi portál esetében 2,2 százalékos negyedéves bővülés volt a havi és 2 százalékos a napi rendszerességű látogatók körében. Ez 2,32, illetve 1,52 milliárd felhasználót jelent, az elemzők ennél 200-200 millióval kisebb adatra számítottak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.