A napokban lezajlott az évtized egyik legjobban várt IPO-ja, azaz első nyilvános részvénykibocsátása: december 10-én tőzsdére lépett az Airbnb. A 2007-ben alapított és azóta a világ szállodaiparát forradalmasító amerikai multinacionális vállalat online platformja összeköti a jellemzően a nagyvárosokban kedvező árú szálláshelyet kereső utazókat a szállást bérbe adó helybéli házigazdákkal. Az Airbnb bevétele a foglalások után fizetett szolgáltatási díjból származik, amely a bérlés időtartamának függvényében változik.
A cég tőzsdére lépésének időzítése első ránézésre sok befektető számára furcsának tűnhet, hiszen bár a bevezetést 2016 óta tervezik, ezt csak most, a világjárvány kellős közepén tették meg. Az időzítés azonban véleményem szerint stratégiai lépés, hiszen a koronavírus-járvány alatt a szállodaipar kisebb szereplői csődbe mentek, így a nagyobb vállalatok piaci részesedése nőtt. Ráadásul az Airbnb a tőkeemeléséből nagyjából 3 milliárd dollár készpénzhez jutott, amellyel az adósságállományát fogja csökkenteni. A bevezetés napján az Airbnb-re szó szerint ráugrottak a befektetők, a cég részvényei 115 százalékkal nyitottak magasabban a 68 dolláros jegyzési árnál, így a vállalat értéke az első kereskedési napon meghaladta a százmilliárd dollárt. A cég jelenlegi piaci kapitalizációja a befektetők túlzott lelkesedésének tulajdonítható, hiszen az Airbnb még az optimista elemzők szerint is maximum 40 milliárd dollárt ér jelenleg.
Miközben a vállalat jövőben várható árbevétel-növekedését az elemzői konszenzus átlagosan 20 százalékosra jósolja, a befektetők ennek a sokszorosát árazzák. A következő években az Airbnb-nek számos jogi korlátozással is szembe kell majd néznie azon nagyvárosok miatt, amelyek szerint az üzleti modellje sérti a helyi adótörvényeket. A jogi akadályok ellenére úgy gondolom, hogy az Airbnb-nek nagy a jövedelmezőségi potenciálja, és 40 milliárd dolláros piaci kapitalizáció alatt befektetésre alkalmas vállalat lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.