BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Google: a hirdetések pörögnek, de az MI-áttörés még várat magára

Az Alphabet szakadatlanul szállítja a hirdetésekből a dollármilliárdokat, a negyedéves nyereség már 23,6 milliárdnál jár, a befektetők mégsem maradéktalanul elégedettek. Nem látják, hogy a Google anyacégének az MI-re költött gigantikus kiadásai mikor hasznosulnak – ha egyáltalán.

A mesterséges intelligencia (MI) egyelőre csak viszi a pénzt, de azt rendesen: ennek a számlájára írandó, hogy a kellemes számokat tartalmazó második negyedéves gyorsjelentése ellenére 2 százalékos esésben van a Google anyavállalata, az Alphabet árfolyama, amely azonban az idén eddig már 30 százalékkal erősödött – szintén az MI-faktornak köszönhetően.

Google 
 
Bangkok,,Thailand,-,October,14,,2015,Man,Using,Laptop,Browsing, Google
A Google-keresésekből folyamatosan ömlik a pénz az Alphabethez / Fotó: Shutterstock

Az elemzők is úgy látják, hogy az Alphabet a megszokott magas színvonalon teljesíti a hagyományos hirdetési és keresési funkciók által meghatározott bevételi és nyereségességi várakozásokat, ám arra a cégnek sincs válasza, hogy az MI-be ölt dollármilliárdok mikor és milyen arányban hasznosulnak. Kétségtelen, hogy ebben a versenyben az Alphabet nem szakadhat le fő riválisaitól,

  • a Microsofttól,
  • az Open AI-tól
  • és a Meta Platformstól (Facebook),

de valamilyen iránymutatást elvárnának a befektetők a menedzsmenttől, például a becsült a megtérülési ráták tekintetében. Különösen úgy, hogy az Alphabet negyedéves fejlesztési kiadásai a 12,2 milliárd dolláros becslésekre is rápakoltak egymilliárd dollárt. 

A Google most is túllőtt a várakozásokon

Ahogy Elon Musk a Teslánál, úgy a Google menedzsmentje is türelemre int, az MI területén most nem lehet garasoskodni, pláne, hogy a finanszírozást ehhez maga a vállalat bőséggel kitermeli. Így volt ez a második negyedévben is, amelyet gyorsjelentése szerint 84,74 milliárd dolláros bevétellel zárt az Alphabet, 14 százalékkal felülmúlva az egy évvel korábbi időszak forgalmát. 

 

A partneri kifizetések nélkül számított árbevétel 71,36 milliárd dollár volt, szemben a Bloomberg elemzőinek 70,7 milliárdos konszenzusával. A pluszforgalom a felhőalapú számítástechnikai szolgáltatásoknak és a keresőmotoron történő hirdetések iránti keresletbővülésnek köszönhető. 

Az adózott nyereség eközben 28,5 százalékkal, 23,62 milliárd dollárra szökött fel. 

Az egy részvényre vetített nettó nyereség (EPS) 1,89 dollár volt, szemben a Wall Street 1,84 dolláros részvényenkénti becslésével. Üzemi szinten a társaság 32 százalékos haszonkulccsal dolgozott, szemben a bázisidőszak 29 százalékos mutatójával.

Zátonyra futottak a felvásárlási kísérletek 

A bevételeknél a növekedés motorjaként kezelt Google Cloud felhőszolgáltatásaiból 10,35 milliárd dollár folyt be, ez 13 százalékos éves bővülést jelent, valamint azt, hogy a tavaly 33 milliárd dollár feletti bevétellel zárt divízió újabb rekordot állít fel az idén, hiszen az első fél évet tekintve már 19,95 milliárd dollárnál jár.

Ennél is jobb lenne a helyzet, ha az Alphabet történetének két legnagyobb felvásárlási kísérlete közül valamelyik bejön, de mind az izraeli Wiz kiberbiztonsági startup 23 milliárd dolláros akvizíciója, mind a felhőalapú online marketinggel foglalkozó, 25 milliárd dollár körülire értékelt HubSpot megszerzése nem várt akadályokba ütközött. 

Pedig ügyfélkörük révén rendesen gyarapíthatták volna a Google Cloud felhasználóinak táborát. A Google Cloud azonban már nélkülük is nyereséget termel, a júniussal zárult három hónapban például 1,17 milliárd dollárnyi profitot tettek be a közösbe, szemben az elemzők által előrevetített 982 millió dollárral. 

Az Alphabet azonban ennek ellenére is komoly lemaradásban van az Amazon és a Microsoft felhőszolgáltatása, az AWS és az Azure mögött, de ezt folyamatosan próbálják csökkenteni, például az említett akvizíciók révén. 

Az MI bevetése is rengeteget segíthet ezen a téren, bár a Google chatbotja még nem az igazi, 

hátrányban van az OpenAI és a Microsoft beszélgetős-csacsogós géprobotjaival szemben.

Áttörést a májusban bejelentett, a generatív mesterséges intelligenciának a keresésekben megtörtént integrálása sem hozott, kínos pillanatokat viszont annál inkább, amikor az MI például azt tanácsolta, hogy az emberek egyenek köveket, vagy tegyenek ragasztót a pizzára. 

Ám még az ilyen malőrök ellenére is a tavalyinál közel 14 százalékkal többet, 48,5 milliárd dollárt hoztak a keresések, szemben a 47,6 milliárd dolláros elemzői konszenzussal.

Ügyfeleink számíthatnak az Alphabetre az MI-infrastruktúrájuk kiépítésében, valamint a generatív MI-megoldások terén, az itt megszerzett erősségeinket kamatoztatni tudjuk

– hangoztatta Ruth Porat pénzügyi és befektetési igazgató, az Alphabet emblematikus alakja, aki a legrégebben szolgálja a céget topvezetői beosztásban.

De már nem sokáig, még júliusban átadja a pénzügyek irányítását az Eli Lilly gyógyszeripari óriástól érkező tapasztalt topmenedzsernek, Anat Ashkenazinak. 

Google Ruth Porat
Ruth Porat a folyó pénzügyek menedzselése helyett ezentúl az Alphabet befektetéseire koncentrálhat / Fotó: AFP

Porat nem marad munka nélkül, az Alphabet befektetéseivel foglalkozik majd, és rá bízzák az Other Bet portfólió igazgatását is. Ebbe tartoznak a Google olyan pénznyelő innovációs próbálkozásai, mint

  • az önvezetéssel foglalkozó Waymo,
  • a Verily élettudományi üzletág
  • vagy a Google Fiber széles sávú internetszolgáltató.

Az úri passzióként kezelt Other Bets 365 millió dolláros bevételt termelt a negyedévben, miközben 1,13 milliárd dolláros veszteséget halmozott fel, hatvanmillióval többet a vártnál. A divíziónál változásokat is rebesgetnek: önálló startupként próbálják az eddig az Alphabet kimeríthetetlen emlőjéből táplálkozó egységeket az útjukra indítani.

Százmilliárd dollár az asztalfiókban

Porat mindenesetre nem szűkölködik majd forrásokban, hiszen június végén az Alphabet 100,7 milliárd dollárnyi készpénzzel, mobilizálható eszközökkel és forgalomképes befektetésekkel rendelkezett, azaz van miből költenie.

Végül egy másik csalódást keltő egységről is essen szól: a többi között az Android, a Chrome, a Google Maps és a Google Play szolgáltatásokat összefogó Google Services üzletág ékköve, a YouTube 8,66 milliárd dolláros bevételről számolt be, szemben az elemzők 8,95 milliárd dolláros átlagos becslésével. Ennek az a magyarázata, hogy az Alphabet különböző üzletágai közül a YouTube a legérzékenyebb a digitális hirdetési piac ingadozásaira.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.