Legalább háromféle forgatókönyv képzelhető el az EU-ban a lisszaboni szerződés írországi leszavazása után. 1. A másik 26 tagállam befejezi a ratifikációt, az írek pedig eldönthetik, benn akarnak-e maradni az új alapokra kerülő unióban. Erről is lehet népszavazást rendezni, ahol az „igen” szavazat a lisszaboni szerződés elfogadását is jelenti egyúttal, s ha a többség a bennmaradás mellett voksolna, akkor rögvest megoldódna a most előállt újabb intézményi válság. 2. Felfüggesztik a ratifikációt abban a nyolc államban, ahol nem döntöttek még, és újabb „gondolkodási periódust” iktatnak be a hogyan továbbról – mint 2005-ben, az alkotmányszerződés francia és holland leszavazása után. 3. Elvetik a lisszaboni szerződést, és maradnak a jelenlegi (nizzai) alapokon.
A legnagyobb valószínűsége az 1. forgatókönyv megvalósulásának van. Egyáltalán nem ördögtől való gondolat lenne második népszavazást rendezni. Akár arról, hogy – némi módosításokkal és kívülmaradási lehetőségekkel – Írországban a lisszaboni szerződés valamiféle „light” verzióját vezessék-e be, akár arról, hogy bennmaradjon-e az ország az EU-ban. Az utóbbi nemcsak tisztességesebb, de a most vereséget szenvedett „igen” tábor számára a siker nagyobb esélyével kecsegtető megoldás is lenne.
Az ír szavazók mindenesetre nem csak Brian Cowen kormányfőnek adták fel a leckét. Hanem a csütörtökön kezdődő uniós állam- és kormányfői csúcsnak is. UGy
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.