A két szélsőséges vélemény egyike szerint az ilyen nagybefektetők idecsábítása minden pénzt megér, mások inkább a hazai kis- és középvállalkozásoknak adnák a támogatásokat.
Való igaz, hogy egy multinacionális cég betelepülése optimális esetben meg tudja mozgatni a környezete gazdaságát: a felvett alkalmazottaknak nincs szükségük segélyekre, ellenben pótlólagos keresletet teremtenek, amelyre a beszállítókon kívül más vállalkozások is rákapcsolódhatnak. Ez pedig bőven behozhatja az odaadott, elengedett közpénzt.
Csakhogy Magyarországon gyakran nem az optimális forgatókönyv valósul meg. A befektetőkért folytatott térségi licitben előfordult, hogy egy beruházásért túl nagy árat is hajlandó volt fizetni a kormányzat, csak hogy eredményt mutasson fel. Beszédes adat, hogy miközben 2004–06 között közel 50 százalékkal nőtt a 10 milliárd forintnál nagyobb beruházásra nyújtott adókedvezmények nagysága, a GDP arányában pedig majdnem kétszer annyit költünk a cégek állami támogatására, mint közvetlen versenytársaink, aközben a vállalati beruházások jelentősen elmaradnak a régió átlagától, a foglalkoztatottság pedig nem nő. Az Állami Számvevőszék nemrég közzétett jelentése szerint az állami támogatások szétaprózottak, a multik nincsenek beágyazva a hazai gazdaságba, és hiányzik a megfelelő ellenőrzés a célok elérésére.
Bármennyire is ki tudják hát használni erős tárgyalási pozíciójukat a multik, van olyan pont, ahol az egyedi kedvezményekre szánt pénzt célszerű inkább az általános üzleti környezet javítására fordítani. Tavaly óta érzékelhetően óvatosabb lett a kormányzat a támogatásokkal. Most már „csak” a feladat másik felével adós.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.