„Kiütötte a nyeregből” az agrártárcát a parlament mezőgazdasági bizottsága a forgalomba hozatali borjárulék elosztásáról folyó vitában. A testületben politikai konszenzus alakult ki arról, hogy a bortörvény most napirenden lévő módosításakor a pénzfelhasználás eddigi szabályozása maradjon érvényben. Ezzel a bizottság valójában a borászati lobbinak tett gesztust, amely továbbra is azt akarja, hogy az ágazati befizetésekből befolyó összeg 60-40 százalékban gyarapítsa a civil szféra számára elérhető marketingkeretet és az állami minőség-ellenőrzési kasszát.
Az agrártárca a marketingpénzeknél tulajdonképpen nem akart csökkentést, csupán egy 3,20 forintos literenkénti fix összeg meghatározásával arra törekedett, hogy a minőségvédelemre – a mai költségvetési szigorítások közepette – ne jusson kevesebb. E változtatás mégis sértette a marketinges érdekeket, mert a termelés nagyobb részét adó olcsóbb termékeknél (az asztali és a tájboroknál) ellenőrzési célokra arányaiban többet kellett volna fizetni. A mostani 8 forintos járulékot ugyanis a borászszakma javaslatára differenciált (az olcsóbb kategóriában literenként 5 forintos) hozzájárulás váltja fel, amelyen belül a 3,20-os követelmény 40 százaléknál jóval nagyobb részt tett volna ki.
Az elmúlt hetek eseményeiből is jól látszik, hogy a borászszakma presztízskérdésként kezeli saját befizetései felhasználását. A pincészetek valójában már korábban „nyerő pozícióba” kerültek, amikor a költségvetés által lenyelt jövedéki adót a forgalomba hozatali járulék váltotta fel. Most tehát az volt az igazi tét, meg tudják-e védeni kivívott pozícióikat, vagyis hozzájárulásaikat az eddigi mértékben kaphatják-e vissza. A hosszú ideje elhanyagolt közösségi bormarketing felfuttatásától ugyanis minden ágazati szereplő a piaci értékesítési lehetőségek bővülését várja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.