Magyarországon tavaly 43 ezer új személyautó kapott rendszámot, szemben a 2000-es évek első felében mért évi 200 ezres szinttel. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete már 2006 elején is azt hangoztatta, hogy a korábbi mennyiség irreálisan magas volt. A piac túlfűtöttségét a finanszírozási rendszer okozta. Ez azt jelenti, hogy egyes márkáknál divatba jött a nullaszázalékos önerővel 120 hónapra kínált autóvásárlási hitel, és ez fenekestül felforgatta a piacot.
Eladni, eladni, bármi áron! – sugallták a finanszírozási és árkedvezményversenybe beszállt, az autógyárak tulajdonában lévő márkaképviseletek, de nyilván nem a maguk szakállára.
A gyárak a magas magyar adószint miatt a „ha már kicsi a haszon, legalább nagy legyen a forgalom” elve alapján igyekeztek növelni az eladásokat. Az Európai Unió különböző tagországaiban ugyanis a kiskereskedelmi ár nagyjából azonos, különben a fogyasztók a szomszédban vennék az olcsóbb kocsit, és a hazai kereskedők tönkremennének. Azonban ahhoz, hogy a kiskereskedelmi árak hasonlók legyenek, a magas adószintű országokba jóval olcsóbban szállítanak a gyárak, amelyek Magyarországon komoly beruházásokra ösztönözték (kényszerítették) kereskedőiket. Még 2007-ben is, amikor már láthatóan gyengült a vásárlóerő, és szűkült a piac, a gyárak továbbra is elvárták, hogy a vállalkozók újabb értékesítési pontokat nyissanak, azt gondolva, akkor több autót vásárol majd a lakosság.
Aztán a magyar válságra rárobbant a világválság, a százmilliós hitelek alatt nyögő autókereskedők egy része pedig tönkrement. A PwC piacelemzése ugyanakkor azt is megállapítja: a márkaszervizekből történő elbocsátásokkal párhuzamosan növekedett az illegális „sufniműhelyek” száma. Vagyis erősödött a feketegazdaság. A baj nem jár egyedül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.