Az Egyesült Államok és Európa folyamatosan vergődik, mint valamiféle sebzett óriás, amely a saját pénzügyi túlkapásainak és politikai bénultságának vált az áldozatává. A súlyos adósságterhek miatt láthatólag mindegyikük többéves stagnálásra vagy lassú növekedésre, az egyenlőtlenség kiéleződésére és talán szociális viszályra van kárhoztatva. A világ fennmaradó részének többsége ugyanakkor majd kicsattan az energiától és a reménységtől. Kínában, Brazíliában, Indiában és Törökországban a politikusok inkább a túl erős, semmint a gyenge növekedés miatt aggódnak. Bizonyos mérőszámok szerint Kína máris a világ legnagyobb gazdasága, a fejlődő és a felzárkózó államok pedig együttesen immár a globális kibocsátás több mint felét adják. A sokáig a gazdasági kilátástalanság szinonimájaként említett Afrikáról a McKinsey tanácsadó cég legutóbb azt állította, hogy a „mozgásban lévő oroszlánok földje” lett.
Mint az oly gyakran előfordul, egy kitalált történet tükrözi a legjobban a hangulat változását. Az emigráns orosz író, Gary Shteyngart humoros hangvételű regénye, a Szuper szomorú igaz szerelmi történet jó eligazítást adhat arra vonatkozóan, mi ránk vár. A közeli jövőbe helyezett cselekmény háttereként az USA pénzügyi csődbe és egypárti diktatúrába süllyed, majd később belegabalyodik egy újabb céltalan háborúba, ez alkalommal Venezuelával. A vállalatoknál a munkát a jól képzett bevándorlók látják el, a rangos egyetemek a túlélésük végett az ázsiai megfelelőik nevét veszik fel, az amerikai gazdaság a kínai központi banktól függ, a jüanhoz rögzített amerikai dollár pedig menedékvalutává válik.
A nagy kérdés azonban az, hogy a fejlődő államok vajon képesek-e a hátukon vinni a világgazdaságot? A globális pénzügyi válságot megelőző évtized valóban a legjobb volt a fejlődő világ történetében. A növekedés messze kiterjedt a néhány gyorsan felzárkózó ázsiai államon túlra, és az 1950-es évek óta először csökkentek a jövedelemkülönbségek a fejlett ipari államokkal szemben.
A válság előtti évtizedet azonban egyedi időszaknak kell tekinteni, amelyben erős gazdasági hátszél érvényesült. A nyersanyagárak magasak voltak, ebből afrikai és dél-amerikai államok sora profitált. A külső finanszírozási forrás bőséges volt és olcsó. Számos afrikai állam indult fejlődésnek a polgárháborúk, illetve a hanyatlás évtizedei után. A fejlett ipari országok gyors fejlődése általában is gerjesztette a világkereskedelmet, amely rekordszintre ugrott.
A fejlett államok válság utáni lassú kilábalása ugyanakkor nem vezet szükségszerűen a fejlődő államok növekedésének fékezéséhez. A növekedés végső soron kínálati oldali tényezőktől függ, például új technológiák megszerzésétől vagy az ezekbe irányuló befektetésektől. Márpedig a szegény államok által átvehető technológiaválaszték attól nem tűnik el, hogy a fejlett államok növekedése lanyha. A lemaradt államok bővülési potenciálját jelenleg az a képességük szabja meg, milyen gyorsan tudják zárni a rést a technológia élvonalában lévő országokkal szemben, nem pedig az, hogy a fejlett ipari térségek milyen ütemben haladnak tovább.
A rossz hír az, hogy nincs megfelelő ismeretünk arról, miként realizálható ez a konvergenciapotenciál, vagy milyen gazdaságpolitikával lehet fenntartható növekedést kiváltani. E tekintetben az egyértelműen sikeres esetekről is egymásnak ellentmondó értelmezések jelentek meg. Az ázsiai gazdasági csodát egyesek a szabadabb piac hatásának tudják be, mások szerint az állami beavatkozást kell a sikerek mögött keresni. Azt is látni kell, hogy több esetben lelohadt a korábbi gazdasági gyorsulás. Az optimisták bizakodnak, hogy ez alkalommal nem így lesz. Úgy vélik, a 90-es évek reformjai – a jobb makrogazdasági politika, a nagyobb nyitottság és a több demokrácia – fenntartható növekedési pályára állították a fejlődő világot. A Citigroup egyik jelentésében például azt jósolja, hogy a nagy létszámú fiatal korosztállyal rendelkező szegény országok könnyen produkálnak bővülést.
A meglévő bizonyítékok engem óvatosabbá tesznek. Az természetesen okot ad az ünneplésre, hogy az inflációs gazdaságpolitika eltűnt, és a fejlődő világ nagy részén javult a kormányzás minősége. A gyors növekedés elindításához és fenntartásához azonban ennél többre is szükség van. A tőkebeáramlásra és a nyersanyagboom időszakaira alapozott bővülés általában nem tartós. A fenntartható bővüléshez olyan ösztönzőket kell tervezni, amelyek bátorítják az új iparágakba irányuló magántőke-beruházásokat és a foglalkoztatást. Mindezt minimális korrupció mellett és megfelelő hozzáértéssel kell végrehajtani.
Ha a történelem bármilyen kapaszkodót tud kínálni, akkor arra kell számítanunk, hogy mindezt csak az országok egy szűk köre lesz képes elérni. Bár a jobb makrogazdasági menedzselés következtében kevesebb lesz a gazdasági összeomlás, a nagy rátájú növekedés mégis kivételes lesz. Az átlagos teljesítmény talán valamivel jobb lesz, mint a múltban, de korántsem lesz csillagászati léptékű, mint azt az optimisták várják.
A világgazdaság nagy kérdése az, hogy a szorult helyzetben lévő fejlett országok vajon tudnak-e teret engedni a gyors bővülést produkáló fejlődő államoknak, amelyeknek a teljesítménye attól függ, milyen ütemben tudnak behatolni a feldolgozóipari és szolgáltatói területekre, ahol a gazdagok korábban domináns pozíciókat foglaltak el. Ennek foglalkoztatási hatása a fejlett ipari államokban problémás lenne, főleg annak fényében, hogy máris kevés a jól fizető állás. Így elkerülhetetlenül kiéleződnének a szociális konfliktusok, amelyek a gazdasági nyitottság politikai támogatottságát is veszélyeztetnék.
Befejezésként leszögezhetjük, hogy a válság utáni globális gazdaságban elkerülhetetlennek látszik a nagyobb fokú konvergencia. A fejlett és a szegény államok látványos sorsfordulása azonban gazdasági szempontból valószínűtlen, politikailag pedig kivitelezhetetlen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.