Egy városba érkező idegen viszonylag gyorsan képet festhet, hová került. Csak meg kell néznie, milyen a tömegközlekedés, becsapják-e az étteremben, mennyire tiszta az utcai illemhely, és persze: a taxis korrekt áron fuvarozza-e. Az idegenek mellett az adott városban élőre mindez ugyanúgy igaz, csak neki több ideje van szembesülni a magyar valósággal. Most éppen a taxis helyzettel. Néhány nap maradt szeptember elsejéig, amikor a fővárosi taxis társadalom új szabályok szerint kezd élni. Ez egy részüknek nem tetszik, és hamarosan kiderül, hogy az utas mit gondol: javult a helyzet vagy sem.
Taxisokról mindenkinek van minimum egy története. Hallottam már nagyon rémeset, és tapasztaltam a bőrömön, hogy egy segítőkész pilóta bearanyozhatja a napot. A becsületes taxis/hiéna taxis ellentéten azonban a szakma most mintha felülemelkedne, és egységesen kesereg: szidják a rendelet megalkotóit és megszavazóját (Fővárosi Önkormányzat), oligarcha érdekeket emlegetnek, már demonstráltak is, hangosan dudáltak, aztán kisebb módosítások után, az ő szemszögükből nézve: alulmaradtak. Nincs több maszekakció, a gengszterkedés lehetőségét az egységes, rögzített árakkal a minimálisra szorítják. Ezzel egyesek szerint a rendeletalkotók belenyúlnak a szabad versenybe, amely eddig főleg abból állt, hogy irreálisan alacsonyra vitt árakkal igyekeztek elgázolni a konkurenciát. Ennek most vége, igaz, ezután majd az lesz az alku tárgya, hogy a szabott árat időről időre felülvizsgálva, mennyivel emelnek. Csökkentés aligha kerül majd szóba, hiszen a taxisok többsége (az utasokkal ellentétben) azzal is egyetért, hogy a mai árak mellett is nehéz színvonalasan szolgáltatni, megélni, családot fenntartani. Budapesten ez hozzávetőlegesen 5300–5400 taxisnak és családtagjainak a gondja – és még néhány tízezer emberé, akik naponta a kocsikba szállnak. A sofőrök közül ugyancsak hozzávetőlegesen 1000–1100 nem csatlakozott társasághoz, hanem maszekként váltott drosztengedélyt, s most maga intézi az átállással kapcsolatos tennivalókat. Éppen ideje lenne fóliázni a kocsit (az új BKV–BKK Mercedes buszok bugyi kékje után a taxiknál a kikerics sárga a kötelező, színkód: RAL 1023 Traffic Yellow). Ideje átállítani a taxamétereket, mert amíg ezt a társaságok ütemesen végzik, a maszekok rossz magyar szokás szerint az utolsó pillanatig kivárnak. Ideje beszerezni a GPS alapú adatfelvevő szerkezetet, és gondoskodni róla, hogy legalább kétféle bankkártyával lehessen fizetni. Egyáltalán: ideje végiggondolni és kiszámolni, hogyha a kocsi nem felel meg az előírt paramétereknek, az ütemes átállás végére lesz-e pénz új vásárlására.
Különböző számítások szerint már a szeptember 1-jei induló csomag gépkocsinként 300–350 ezer forint beruházást jelent, amit sokan képtelenek kigazdálkodni. A taxisok érdekképviselői felvetették, hogy a plusz költségek fedezésére kapjanak kedvezményes kamatozású hitelt, de ebből nem lett semmi. Egy kicsit olyan a helyzet, mint a trafikosoknál. Évtizedek munkája mehet a kukába csak azért, hogy esetleg új szereplők jelenhessenek meg a piacon. Igaz, a trafikosoknál korábban nem voltak rendezetlen, átláthatatlan helyzetek, mint néha a taxisoknál. Gondolom, mégsem az volt az igazi cél, hogy egyrészt leszoktassák az embereket a cigizésről és a taxizásról – különben is: a kocsikban ki kell tenni a dohányozni tilos matricát. Ismét szemtanúi lehetünk egy egységesítési, rendteremtési akciónak, amelynek alapjaival egyet is érthetünk, ám érdeksérelem nélkül lehetetlen levezényelni az egészet. Igaz, erre is ismerjük a választ: mindenkinek nem lehet egyformán jót tenni. Szlogenekkel jól állunk: támogatni, ösztönözni kell a legkisebb vállalkozásokat is. A prognózis viszont most ez a taxisoknál: megszűnő/összeolvadó társaságok, kevesebb utas, kevesebb árbevétel. Jó utat!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.