2008 és 2012 között világszerte 220 százalékkal nőtt a gáz közlekedésben való felhasználása, 13,6 milliárd köbméterről 30,1 milliárd köbméterre. A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) legutóbbi előrejelzése szerint csupán 2018-ra a közlekedésben hasznosított gáz aránya világszerte közel 10 százalékkal, akár 50 milliárd köbméterre emelkedhet. Más előrejelzések szerint Európában ez a piaci szegmens nem kevesebb, mint 40 milliárd köbméterrel több gázhasználatot jelentene 2030-ig, elérve a 200 és 400 milliárd köbméter közötti értéket világszerte.
Mint a Gazprom Export általános igazgatója, nem hagyhatom figyelmen kívül egy ilyen jelentős piac létrejöttét. A Gazprom egyik fontos, a jövőre vonatkozó célkitűzése, hogy a gáz üzemanyagként való felhasználását új szintre emelje. Az utóbbi időben 12 sűrített földgáz (compressed natural gas, CNG) töltőállomást építettünk fel Németország déli részén, amit 2013 végére 23 állomásra tervezünk bővíteni. A következő években terveink szerint tovább növeljük gáz töltőállomás hálózatunkat.
A földgáznak köszönhetően az alacsony károsanyag-kibocsátással járó közlekedés már nem csak a jövő zenéje. A fölgáz már ma is könnyen hozzáférhető, és számtalanszor bizonyította előnyeit: megbízható, biztonságos, megfizethető és környezetbarát. A földgázhajtású autók széndioxid kibocsátása 25 százalékkal alacsonyabb, mint a dieselmotoros autók esetében, az egyik legnagyobb veszélyt jelentő üvegházhatású gáz, a dinitrogén oxid kibocsátása pedig 85 százalékkal alacsonyabb. Eltérően a diesel- vagy a benzinhajtású járművektől, a gázhasználat melléktermékében szinte elenyészőre csökken a korom és a szénmonoxid aránya, ezáltal javítva a levegő minőségét és légzőszerveink egészségességét.
A gáz lehetővé teszi, hogy a fogyasztók kisebb költséggel csökkenthessék a károsanyag-kibocsátást, és nagyobb utat tegyenek meg kevesebb pénzért. 10 euró értékű üzemanyaggal egy földgázhajtású jármű megközelítőleg 220 kilométert tud megtenni, míg a dieselhajtású autók átlagosan 164 kilométert, a benzinmotoros gépkocsik pedig csak 103 kilométert. Az Európai Gáz Forum (EGF) adatai szerint 2050-ig az eredeti forgatókönyvhöz képest 68–77 milliárd euróval többet takarítana meg a kontinens, ha továbbfejlesztenék a földgáz közlekedésben való hasznosítását. A teherszállítók és a hajók hozhatják a legnagyobb költségmegtakarítást. Ezt a gazdasági válság által terhelt időszakban kiváltképp nem szabad figyelmen kívül hagyni!
Mi úgy gondoljuk, hogy sokat tehetünk az ügy érdekében. Összefogva, együtt kell feltárnunk a földgáz előnyeit. A politikai döntéshozóknak fel kell ismerniük, hogy a földgázelosztás infrastruktúrájának fejlesztésébe való befektetés sokkal gazdaságosabb, mint a támogatásoktól függő technológiák fejlesztése. Ha a döntéshozók kiszámíthatóbb jogi környezetet, kiegyensúlyozott adókat és szabványokat biztosítanának, könnyen megtalálná a szektor a számára szükséges befektetési lehetőségeket.
A Gazprom által szervezett, Európa számos országán áthaladó, sűrített földgázmeghajtású autók részvételével zajló Blue Corridor Rally azt bizonyítja, hogy a földgázhajtású közlekedés már ma is működőképes. A verseny egyben demonstrálja, hogy a gázhajtású járművek (natural gas vehicles, NGV) hozzájárulnak ahhoz, hogy a fogyasztóknak kevesebbet kelljen költeniük, miközben a környezetüknek is jót tesznek. Emellett felhívja a figyelmet az előttünk álló kihívásokra: létrehozni az újratöltő állomások sűrűbb hálózatát, hogy az új technológia még könnyebben hozzáférhető legyen. A „tyúk vagy a tojás” problematikáját elkerülendő, a gázszolgáltatóknak, a járműgyártóknak és a nemzeti hatóságoknak együtt kell dolgozniuk.
Ezen háttérre való tekintettel üdvözöljük az Európai Bizottság év elején kezdeményezett környezetbarát közlekedési csomagját. Ez a javaslat nagyratörő uniós célkitűzéseket fogalmaz meg az alternatív üzemanyaggal működő járművek előremozdításának érdekében, mint amilyen a földgáz is. Ez fontos és szükséges jelzés az iparág számára, mindemellett egyértelműen ösztönöz a megfelelő piaci körülmények megteremtésére, hogy a CNG- és a folyékonyföldgáz- (liquefied natural gas, LNG) hajtású járművek beépüljenek az európai közlekedésbe.
Jelenleg 18 millió földgázhajtású járművet regisztráltak a világon. 2020-ig ez a szám 50 millióra emelkedhet. Ugyanakkor ma, Európa csupán 1,5 millió NGV-nek ad otthont, amiből Magyarországon mindössze pár ezer van használatban. Az Európai Unió elsütötte a startpisztolyt a környezetbarát közlekedési csomag elfogadásával. Most a kormányokon a sor, hogy beszálljanak a futamba. A Gazprom készen áll, hogy versenyre kelljen a zöldebb és gazdaságosabb közlekedésért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.