A kiszámíthatóság mellett találhatunk azért még olyan szempontot, ami miatt érdemes az apparátust és az Országgyűlést a költségvetés készítésével tavasszal fárasztani, és bevállalni a kockázatot, hogy egy makrogazdasági fordulat (például az amerikai kamatemelés nem várt hatása) miatt esetleg csak hozzá kell nyúlni a már elfogadott számokhoz.
Ennyire előre tervezett költségvetés egyetlen volt a rendszerváltás óta: a 2002-es. Az ezredfordulón Járai Zsigmond pénzügyminiszter (későbbi utódjával, Varga Mihály politikai államtitkárral az oldalán) az előző esztendő büdzséjével együtt vitte át a következőjét is a Parlamenten, szintén a kiszámíthatóság jegyében.
A 2001-2002-es, kétéves költségvetésnél nem mondták ki, de azért tudható volt: a keretek rögzítése azért kell, hogy ne jöjjön meg a választásokra az osztogatási kedv. A trükk azonban nem annyira volt sikeres. Egyrészt ahogy közelgett az urnazárás, a kormányzat úgy változtatott – így a kiszámíthatóság mellett azért a hiánycélok is sérültek. Másrészt a következő kormány az elején szoríts, a végén lazíts politikáját feladva (és az uniós csatlakozás pozitív hatásában bízva) óriási osztogatásba kezdett, tulajdonképpen felélve az addigi gazdaságpolitikai eredményeket.
Most a választási ciklus biztos nem indokol ilyen előre tervezést, ám kétségtelen tény, hogy a politikai vezetés – összefüggésben a közvélemény-kutatások eredményeivel is – igényelne némi fiskális lazítást. Elnézve a vártnál jobb gazdasági eredményeket, és – ahogy Varga Mihály fogalmazott – a „felfelé mutató kockázatokat”, valószínűleg az idő előrehaladtával az igény egyre nagyobb lehet majd. A kérdés, hogy a költségvetés korai elfogadásával sikerül-e gátat szabni a pénzbőséggel gyarapodó osztogatási kedvnek is?
A költségvetés ugyanis nem szentírás. Megváltoztatható. Jó indok sok van, és a politikának – látjuk ezt a kétharmaddal előírt egykulcsos társasági adó elfelejtéséből – a kőbe vésett dolgok se nagyon számítanak, ha a népszerűség növeléséről van szó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.