Az entrópia nagyobb kihívás ma az Egyesült Államok számára, mint Kína felemelkedése. Az a folyamat, amelynek során a globális digitális forradalom révén államok és egyéb transznacionális szervezetek, nem kormányzati szerveződések, terrorista csoportok egyre nagyobb hatalomra tesznek szert. Amerikának ehhez az új, rendezetlenségében rendszert alkotó, nem egy-, nem két-, és nem többpólusú, hanem mindig változó pólusszámú „világrendhez” kell alkalmazkodnia. Közben úgy megőriznie vezető szerepét, hogy érdekeit másokkal együttműködve érvényesítse olyan súlyos problémák megoldásában, mint a klímaváltozás, a járványok terjedése, pénzügyi stabilitás vagy a terrorizmus elleni fellépés. Ha ez sikerül – és minden adva van, hogy sikerüljön –, akkor az Egyesült Államok hanyatlásáról szőtt elméletek tévesnek bizonyulnak. Ez a válasza Joseph Nye harvardi professzornak a most megjelent könyve címében feltett saját kérdésére, hogy vajon Vége-e Amerika évszázadának (Is the American Century Over)? Nincs vége. Az 1941-ben, a második világháborúba katonai, gazdasági és vonzerejének teljében belépő Egyesült Államok hatalma – de semmiképpen sem egyeduralma – kitart még néhány évtizedig, 2041-ig bizonyosan.
A választott stratégia persze a kulcsa annak, hogy így lesz-e. S ebben a tekintetben támogatja is, meg nem is Nye véleményét David Rothkopf, a befolyásos Foreign Policy főszerkesztője a nagy feltűnést keltő új elemzésében, a Bizonytalan Amerikában (American Insecurity). Merthogy szerinte sem szükségszerű a hanyatlás. A vezető szerep újra élettel lenne megtölthető, ha nem hiányozna a stratégiai gondolkodás. Rothkopf úgy látja, hogy a globális zűrzavar – Nye felfogásában rendezetlenség – időszakában az Egyesült Államok elbizonytalanodott a világban elfoglalt helyét és szerepét illetően. Rendkívüli kihívásokkal kell szembenéznie, de nem készült fel a digitális forradalom világméretű hatására, az új hatalmak felemelkedésére és a környezeti változásokra. Hosszú beszélgetéseket folytatott David Rothkopf egy kivétellel mindazokkal, akik az utóbbi fél évszázadban a Fehér Házban nemzetbiztonsági tanácsadóként szolgáltak. Legfőbb és egybecsengő bánatuk mindmáig az, hogy képtelenek voltak a stratégiai gondolkodást előmozdítani, mert intézményesült a kreativitással szembeni ellenérzés. A Washingtonban működő tíz legtekintélyesebb agytröszt 2005 és 2013 között majd tízezer tanulmányt, véleményt tett közzé, jórészt a napi sajtóban is szereplő kérdésekről, Kínáról, Oroszországról, és így tovább. De alig találni bármit is a digitális jövő kihívásairól, például a kiberháborúról és Kínáról, a tudomány helyzetéről. A politikai elit, amely a hidegháborúban jól értette a nukleáris elrettentés elvét és tudományos hátterét, mára teljesen elszakadt a Szilícium-völgy innovatív térségétől, képtelen elmerülni a kiberbiztonság rejtelmeiben, miközben egyre mélyebb ideológiai szakadék választja el a két pártot egymástól. Ebben a közegben az igazán teremtő erejű emberek kerülik a kormányzati munkát, nem teszik ki magukat a kinevezési procedúra kínvallatásszerű eljárásának. Ráadásul az elnökjelöltek egy része kifejezetten tudomány-ellenes, s egyelőre előremutató stratégiai gondolkodásról senki sem tett tanúbizonyságot a 2016-os megméretésre készülő széles mezőnyben.
Elismeri persze Joseph Nye is, hogy felhalmozódtak súlyos gondok az Egyesült Államokban. A harvardi professzor az államadósságot, a középiskolai oktatás gyengülő színvonalát, a növekvő jövedelmi és vagyoni különbségeket és a törvényhozási patthelyzetet, az alkuképtelenséget említi. Ám úgy látja, hogy az Egyesült Államok katonai erejét, a gazdaság fejlettségét belátható időn belül sem Kína, sem az egyébként inkább szövetséges, de belül megosztott Európai Unió nem lesz képes utolérni. Legfeljebb méretben vethetők össze, vagy lesznek egybevethetők. S a puha hatalom (soft power) is az Egyesült Államok előnyére szolgál, vonzereje, nyitottsága töretlen, demográfiai helyzete kedvezőbb, mint akár Ázsiáé. A föderális rendszer, az intézményi kultúra nem gátolja a technológiai innovációt, inkább elősegíti. Erre utalnak például az eredmények a mezőgazdaságban, az energiaiparban, az információs technológiában. És hiába látszik döntésképtelennek a washingtoni politikai közösség, az ország mégis túljutott a pénzügyi válságon, csak sikerült keresztülvinni az élénkítő csomagot, később csökkenteni a deficitet, és betegbiztosítási reformot végrehajtani.
Amerikában azért azt megértik még a politika csúcsain is, hogy a hatalom mindinkább a „sokaság” kezében összpontosul, a hálózatokban és a folyamatos kapcsolattartásban rejlik. Nem a kormányzatokban. Ez is Amerikának dolgozik, s nem Kínának. Nem a központosításnak és kirekesztésnek, hanem – éppen ellenkezőleg – a nyitottságnak és a befogadásnak.
A globális erőviszonyok változásáról szóló könyv e ponton a magyar olvasóban aggodalmakat kelthet. Vajon az Orbán-kormány diplomáciai tévelygései, modellválasztásai, központosító törekvései nem mennek-e szembe – tudatosan vagy vízió híján – azokkal a világfolyamatokkal, amelyek a nyitottakat, befogadókat, a hálózatokban, az innovációkban gondolkodókat viszik előre? E felismerésig azonban alighanem a társadalom már eljutott, hiszen a nem szükségképpen pártosodó civil közösségek a hálózatok erejét kihasználva akadályozták meg az innováció-ellenes internetadót, vagy a központosító törekvéseket megtestesítő iskolabezárásokat. S még sorolhatnánk, mi mindent.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.