BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Növekedési pályán a COOP

A tisztességtelen versenyelőny megszűnésével pozitív hatást gyakorolt a COOP-ra az online kasszák bevezetése – mondta el a CO-OP Hungary vezérigazgatója. Tóth Géza a kedvező első fél év után az év egészében is a forgalom növekedésére számít az üzletláncnál.
2015.09.25., péntek 05:00

– Sokat hallhattuk a Rallyn azt: az első rendezvény óta eltelt tíz év alatt eljutottak oda a magyarok, hogy már nemcsak jelszó a minőségi magyar termékek vásárlása, hanem tudatos vásárlói magatartás. Ez mennyire tükröződik a COOP eredményein?

– Szerencsére a tavalyi évet is sikeresen zártuk, növekvő pályán vagyunk. Alapvető feladatunk, hogy egy olyan választékot tudjunk kialakítani, amely vonzó a napi másfél millió vásárlónk számára, és ezen belül mindig is próbáltuk előnyben részesíteni a Magyarországon gyártott termékeket. Ennek egyik eszköze volt mindig is a Coop Rally. A magyar termékek aránya nyolcvan százalék – a saját márkás termékek esetében kilencven százalék – fölött van az üzleteinkben, ami azt jelzi, hogy tudunk eredményeket elérni ezen a téren. Úgy érezzük, hogy közös felelősségünk, hogy ha egy magyar gyártó terméke jó színvonalú, és ár-érték arányban is megfelelő a piacon, akkor ezt be tudjuk építeni a választékunkba. Ez egyszerűnek hangzik, de nagyon komoly logisztikai feladat, hiszen az ország 1650 településén vagyunk jelen csaknem 3000 üzlettel és még közel kétezer egyéb szállítási ponttal. Így sokszor azzal kell szembesülnünk, hogy hiába jó egy termék, ha mennyiségben nem tud a piacra lépni. Ilyenkor meg kell oldanunk, hogy legalább helyben jusson el a fogyasztókhoz. Ez indokolja, hogy három szinten működünk: van egy országos szint, amelyben a nagy volumenű, saját márkás termékeket juttatjuk el az üzletekbe, emellett van egy régiós és egy helyi szint is, ahol például a kisebb gyártók által előállított tej- és hústermékek, pék- és cukrász-

áruk kiválasztása és integrálása történik olyan területen, ahol még biztosítani tudja az ellátást a szállító.

– Elég bonyolult láncról van szó, ráadásul az üzletek nagyjából fele a „Mini”, vagyis a legkisebb kategóriába tartozik. Ez a szállítás szempontjából nehézséget jelent, viszont előnyös lehet a vasárnapi nyitva tartás átalakítása után.

– A COOP üzletlánc összességében nem fog negatívan kijönni a vasárnapi zárva tartás miatt, azt látjuk, hogy az élelmiszereket a hét többi napján megvásárolják a vevők. Ahol ez nekünk problémát okoz, azok a kisebb települések, hiszen ott rengeteg olyan kisbolt van, ahol a saját tulajdonos nyitva tud lenni, ám egy COOP üzlet, ahol alkalmazottak dolgoznak, már nem. Az üdülőterületeken is negatívan hatott a változás, hiszen ott a forgalom tizenöt százalékát bonyolították le ezeken a napokon. De ez a tulajdonosok kisebbsége, a többségnél nem okoz hátrányt.

– Az elmúlt időszak másik nagy újdonsága az online kassza volt. Ott valamivel több idő telt már el a bevezetés óta, mik az önök tapasztalatai?

– Mindig is támogattuk az online kasszák bevezetését. Ráadásul nálunk a tagok alapvetően olyan szisztémában működnek, hogy ennek negatív hatását nem látjuk, sőt a piac fehéredését várjuk tőle. Látszik is, hogy ez megindult, és ez a mi forgalmunkra is hat: azok ugyanis, akik eddig tisztességtelen eszközökkel éltek, most a szigorúbb ellenőrzés miatt kénytelenek voltak árat emelni, így már nincs velünk szemben tisztességtelen versenyelőnyük. Ami pedig minket illet: mindenképpen megnyugtató, hogy nem látszik változás a forgalmi adatokban, ami azt támasztja alá, hogy a COOP tagszervezetei tisztán dolgoztak eddig is, és reméljük, ezután is így lesz.

– A Központi Statisztikai Hivatal adatai azt mutatják, hogy masszívan növekszik Magyarországon a kiskereskedelmi forgalom. A COOP-nál mire számítanak ebben az évben?

– Nekünk is jól alakult az első fél évünk. A második fél évben valamivel kisebb növekedésre számítunk, ennek az az oka, hogy a fogyasztás és a forgalom élénkülése már egy évvel ezelőtt elkezdődött, így viszonylag magas a bázis. De így is többszázalékos növekedést várunk az üzletlánc és a COOP csoport forgalmában 2015 egészére.

– A Rally előtti sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy az üzletláncot érintő, az elmúlt évtizedben elindított fejlesztéseknél a jövőben már a mennyiségi helyett a minőségi szempontok kerülnek előtérbe. Tudna példát említeni?

– Látszik, hogy az informatikában a legtöbb végponttal rendelkező komplex rendszerrel a COOP rendelkezik: több mint 1600 üzletben működik a központi kereskedelmi rendszer. De látszik ma már az, hogy ez egy tizenéves hálózat, és – az érdemei elismerése mellett – át kell gondolnunk, hogyan tudjuk a mai technológiákat, szolgáltatási színvonalat átültetni. Így már nem az a cél, hogy a rendszerbe bekapcsolt üzletek számát megtöbbszörözzük, hanem az, hogy egy olyan szoftverre álljunk át középtávon, amely jobb költségstruktúrával jobb színvonalú kiszolgálást tesz lehetővé.

– Ez a projekt hogy áll?

– Kiírtuk a tendert, de a kiválasztás hosszabb folyamat. A másik ilyen terület a törzsvásárlói rendszer, amelyben lassan elérjük az egymillió felhasználót, miközben a boltok többségében már elérhetők a szolgáltatások. Nem számolunk a belépők számának nagy növekedésével, de szeretnénk egyre több promóciót, akciót, többletszolgáltatást lehetővé tenni a törzsvásárlóinknak, ami javítaná a szolgáltatásunk minőségét.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.