Az információs technológia új vívmányai – a dolgok internete és a szuperszámítási kapacitás – megnyitották a lehetőséget a dugók felszámolása az okosközlekedés előtt is. A frankfurti autókiállítást, a világ legnagyobb autószalonját közel egymillió látogató tekintette meg szeptemberben. Ők nem csupán a legújabb modellekkel, hanem egyre több technológiai céggel is találkozhattak.
Ez egyértelmű jele annak az átalakulásnak, amelyet digitális átalakulásként illetnek. Nemcsak a gépkocsik gyártásában, a logisztikában hoz további hatékonyságot a digitalizáció, hanem előrelépést jelent a különféle okosváros-koncepciók megvalósításában is. Az okosváros és a mögötte lévő okosközlekedés koncepciója már nem a dugóban való ücsörgésről szól. Ma már a világ útjain nagyjából egymilliárd autó közlekedik.
Amellett, hogy egyre több embernek lesz kocsija, a közúti áruszállítás jelentősége is folyamatosan növekszik: becslések szerint csak Európában a következő tíz évben 80 százalékos forgalomnövekedésre számíthatunk. Ez pedig komoly kihívásokat támaszt a közúti közlekedésben, hiszen útjaink „áteresztőkapacitása” nyilvánvalóan nem fog lépést tartani a gépkocsik számának növekedésével.
Dugóval szinte mindenhol találkozunk: Németországban például egy átlag autós 36 órát ül dugóban egy év alatt. Ennek elkerülése – vagy minél gyorsabb felszámolása – az autópályákon és a városokban egyaránt fontos. Van azonban valami, ami a kétféle probléma megoldásában közös: a kulcsot az információs technológia jelenti.
Abban, hogy egyáltalán lehetővé vált a dugók IT-alapon való kezelése, napjaink több, sokat emlegetett újdonsága is szerepet játszik. Az egyik a dolgok internetje (Internet of Things, IoT). Ennek köszönhetően szenzoraik révén egyre több dolog kapcsolódik a világhálóhoz – és persze egymáshoz –, amiben az autók sem jelentenek kivételt. Az IoT már jelen van a világgazdaságban, és a Morgan Stanley elemzői szerint évente 500 milliárd dollárnyi megtakarítást hozhat. A beszállítói láncokat és a logisztikát is figyelembe véve a megtakarítás még nagyobb lehet: a Cisco Systems prognózisa szerint a hatékonyság növekedése és a kevesebb veszteség évente 2700 milliárd dollárt hagy majd a vállalatoknál.
Mégis, hogyan segíti e technológia a dugók kezelését, azaz a forgalmi szituációk kezelését? A világhálóhoz – akár a fedélzeti számítógéppel, sőt akár a gumiabroncsukba épített szenzorokon keresztül – kapcsolódó járművek nemcsak a flottaüzemeltetők előtt nyitnak új lehetőségeket. Ha az utakat is ellátjuk szenzorokkal, akkor valós idejű képet kaphatunk egy város vagy akár egy egész ország közlekedési helyzetéről, és okosabbá tehetjük azt. A nyolcmillió lakosú kínai Nanking vezetése például nemrég döntött úgy, hogy áttér az „okos” forgalomellenőrzésre, amely évente nagyjából 20 milliárd adat folyamatos feldolgozását igényli.
Tokióban már minden taxis a mindenkori közlekedési szituációnak megfelelően kapja a személyre szabott útvonaltervét. Van már olyan alkalmazás is, amely a vezető egy kilométeres környezetében mutatja az éppen szabadon lévő parkolóhelyeket. Több vállalat is használ telekocsi-alkalmazást, amelynek lényege, hogy az egy irányba közlekedő munkatársak fel tudják venni egymást, és így akár negyedére is csökkenthető az autók száma. Hogy mindez valós idejű információk alapján történjen, azaz a dugó kialakulása előtt lehessen tájékozódni az adatok tömkelegéből, szükség van szuperszámítási képességre.
A példák azt mutatják, hogy az okosközlekedés koncepciója nem a távoli jövőben várható, hiszen a technológia már rendelkezésre áll, és nem is túlságosan drága. A teljes magyarországi úthálózat intelligensebbé tétele – amellyel a dugók száma akár a felére csökkenhetne – nem kerülne többe, mint néhány kilométernyi autópálya. Hiszen hiába vannak önvezető vagy elektromos járművek, netán maguktól beparkoló gépkocsik, a kérdés az, hogy az autók miként tudnak a dugók előidézőből azok megoldói lenni.
VG-Páholy-tagok: Ablonczy Balázs, Bartha Attila, Bod Péter Ákos, Hegedűs Miklós.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.