Az ünnepek alatt számos technológiai előrejelzést olvashattunk arról, mi várható 2016-ban. Az elemzők, kutatók prognózisainak egy közös pontja biztosan van: a digitalizáció az üzleti életben is folytatódni fog.
A digitalizáció mindenki számára nyilvánvaló. Az analóg világ digitális korba való átmenetének idejét éljük. Sok karácsonyfa alá kerültek okos karórák, tabletek. Évről évre érezhetik a változó kommunikációs szokásokat a képeslapgyártók is, hiszen boldog új évet is egyre többen a közösségi oldalakon vagy a Skype-on keresztül kívánunk egymásnak. A hagyományos postai vagy a hangalapú forgalom csökkenése már régen elkezdődött. Az utóbbi jelenség új bevételi források keresésére ösztönözte a távközlési cégeket is.
A digitalizáció – akár az üzleti, akár az állami szféráról beszélünk – Magyarországot sem kerüli el. Egyre több hazai vállalatot látok nyitni a digitális világ felé, ha csak részben is. Ezt a trendet erősítik az e-közigazgatási, „okos települések” létrehozását célzó EU-s források is.
Mint minden változás, a digitalizáció is különböző reakciókat vált ki: van, aki tart tőle, és van, aki az új lehetőségeket látja. Ezt támasztja alá a Müncheni Egyetemmel közösen elkészített friss globális felmérésünk is. A megkérdezett vállalatvezetők szinte kivétel nélkül egyetértettek abban, hogy előrejutásuk, növekedésük érdekében ki kell használniuk a legújabb technológiai eszközök által biztosított előnyöket. Minden második válaszadó meg tudott fogalmazni legalább egy víziót saját digitális jövőjével kapcsolatban, és ugyanekkora arányban állították azt is, hogy a digitális átalakulás az üzleti modelljükre is kihat.
Miközben azonban a cégek tisztában vannak a kiaknázható és kiaknázandó lehetőségekkel, mindössze tízből négy rendelkezik pontosan meghatározott digitális stratégiával. Ez részben az elhatározás és a pénz hiányával, részben az it-rendszerek hiányosságaival magyarázható, de komoly akadályt jelent az is, hogy nincsenek a felső vezetők körében olyan szakemberek, akik mind a „hagyományos” üzleti, mind az it-szférában otthonosak. A többség szerint az it-vezetők rendelkeznek megfelelő üzleti ismeretekkel is, de mindössze 27 százalékuk állítja azt, hogy a vállalat felső vezetésének tagjai otthonosak a digitális transzformációhoz szükséges technológiai ismeretek világában is. Pedig az informatika által biztosított lehetőségeket az üzleti területek vezetőinek is ismerniük kell, ahogy az informatikai vezetők tudása sem korlátozódhat csupán a technológiára.
Nem véletlen tehát, hogy a digitális átalakulással megjelent egy új felső vezetői pozíció is, a chief digital officer (digitális vezető, CDO) is. Az ilyen poszttal rendelkező cégek száma pedig – a tengerentúlon legalábbis – évente duplázódik. A felső vezetői szint persze nem minden: az alkalmazottaknak is minél nagyobb arányban el kell sajátítaniuk a digitális biztonsággal, változásmenedzsmenttel, üzleti hálózatokkal, big datával, a dolgok internetjével, valamint a mobil- és felhőtechnológiával kapcsolatos legfontosabb ismereteket. Ezen a téren vannak a legkomolyabb hiányosságok: felmérésünk szerint tíz cégből mindössze egynél létezik program a digitális szakadék áthidalására.
Az informatika terjedését jelentő digitalizáció a lehetőségek sorát nyitja meg szinte minden vállalat előtt. Ezek kiaknázása „fejben dől el”, méghozzá két értelemben is: a vezetők részéről tudatos stratégiai döntésekre van szükség, de a kitűzött célokat csak – digitálisan is – jól képzett szakemberekkel lehet elérni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.