Minden változik: a 21. században ez a gazdaság szinte valamennyi ágazatára, így a kereskedelemre is igaz. Maga a „kereskedelem” fogalom is átalakul, hiszen gyakorlatilag minden vállalkozás, gyártócég kereskedőcég is egyben: saját maga (szintén) értékesíti a termékeit/szolgáltatásait. Erre pedig azt a csatornát használják a legkönnyebben, amelyet az úttörők – az eBay, az Amazon és társaik – nyitottak meg, és amely ma már az egykor fizikai boltokra építő, klasszikus kiskereskedelmi cégek bevételének egyre növekvő hányadát adja: az online világot.
Az e-kereskedelemből származó globális bevétel szakmai becslések szerint 2015-ben 1500 milliárd dollár volt, a prognózisok szerint az összeg 2018-ra 2300 milliárd dollárra bővül. Három év alatt több mint 50 százalékos növekedéssel nem sok ágazat dicsekedhet, így a szereplők minden tényezőt kihasználnak, hogy lépést tarthassanak a trenddel, és profitáljanak belőle. Az IDC friss felmérése szerint 2018-ra az európai kiskereskedelmi vállalkozások 30 százaléka már „omnichannel” módon fogja kínálni termékeit, azaz minden csatornát igyekeznek majd kihasználni a növekedés érdekében. Utóbbi miatt a technológia legfrissebb eredményeit is csatasorba állítják. Németországban a kiskereskedők negyede már használ IoT- (dolgok internete) megoldásokat, méghozzá úgy, hogy ezek közvetlen hatást gyakorolnak az üzleti folyamatokra. A transzformációban élen járó cégek arról számoltak be, hogy az IoT új üzleti modellek megjelenését idézi elő, és egyúttal jótékony hatást gyakorol a bevételre is.
Hasonló a helyzet az MI- (mesterséges intelligencia) alkalmazásokkal. Az IDC szakértői szerint az MI-alapú dinamikus árazás akár 60 százalékos árbevétel- és 40 százalékos profitnövekedést is hozhat az innovatív vállalatoknak. A sokszor emlegetett ügyfélélmény is új dimenziókba kerülhet a technológiai fejlődés eredményeképpen. Hogy ez mennyire gyorsan terjed, egy, a CEBIT-en idén prezentált demo illusztrálja. A legfontosabb európai IT-kiállításon egy vezető sportmárka mutatta meg, hogy megfelelő üzleti informatikai támogatással, 3D-nyomtató segítségével miként lehet majd egyénre szabott cipőket készíteni. Ez a Föld másik szegletében azóta már üzleti vállalkozás: a kínai Csengtuban a női vásárlók saját maguk tudják megtervezni a cipőjüket olyan technológiák használatával, mint a virtuális valóság. Az egyedi modelleket pár nap alatt elkészítik, és a releváns adatok alapján a gyártó előre látja a várható szín- és divattrendeket.
A magyarországi kis- és középvállalkozások többségének ugyanakkor ez még a jövő zenéje. Egy részük talán még arra sem áll készen, hogy elindítsa a digitális átalakulását.
Az első lépéseket azonban már most is meg lehet tenni. Ezek közül a legkézenfekvőbb a vállalati rendszerek egységesítése, ami egyúttal a jövőbeli fejlesztések előtt is tágra nyitja a kapukat. Ha egy cég silószerű, egymással nehezen „kommunikáló” rendszerekben kezeli a gyártást, az értékesítést, a kapcsolattartást, illetve az egyéb folyamatait, az elkerülhetetlenül a hatékonyság rovására megy. A rendszerek integrációjával a felesleges körök elkerülhetők, az ügyfélkiszolgálás színvonala növelhető, miközben a folyamatok a cégvezetés számára is átláthatóbbá válnak. Egy – akár – felhőalapú, nemzetközi legjobb gyakorlatokat leképező portálrendszerrel pedig a globális versenytársakkal is könnyebben megmérkőzhet egy hazai online kereskedőcég. Mivel az interneten minden egykattintásnyi távolságra van, a webáruháznál tapasztalt ügyfélélmény az, ami alapjaiban befolyásolja, ki hol mennyit vásárol.
Az IDC adatai szerint a nyugat-európai kiskereskedelmi vállalkozások IT-büdzséjük nagyjából negyedét fordítják innovációra 2017-ben. Ezt ajánlom a magyarországi vállalkozásoknak is: meg kell tenni az első „okos lépéseket”, hogy amikor fejleszteni kell (márpedig ez elkerülhetetlen), legyen honnan lendületet venni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.