Nagy átrendeződések, tevékenységátgondolások zajlanak a privátbanki (pb) piacon. Miként értékeli az elmúlt évet?
Mindenképpen megnyugtatónak. A magyar privátbanki szektor évek óta a nemzetközi növekedési ütemet meghaladó mértékben bővül. Világszerte tetten érhető a trend, hogy a rendkívül likviditásbő környezet a vagyonosoknak segít elsősorban befektetéseik gyarapításában. A mostani piaci környezet ugyanis tömegével kínálja az olyan tranzakciók lehetőségét, ahol „biztosra futva” jól kamatoztathatók a vagyonok, jellemzően a reálszférában. A magyar társadalom felső rétege is gyarapszik, a hazai vagyonos populáció ugyan szerényebb mértékben bővül a nemzetközinél, ám összességében minden bizonnyal a privatizációs időszak éveit is felülmúló vagyonosodást tud felmutatni egy néhány ezer fős elit, amely mellett a top húszezernek is kivételes lehetősége van élénkebb gazdasági szerepet vállalni.
Ideális időszak ez a vagyonosok pénzügyeivel foglalkozó szakembereknek, szolgáltatóknak is?
A kezelt vagyon bővülése okán mindenképpen, azonban számos más oknál fogva én nem ideálisnak, hanem inkább forradalminak nevezném. Az előttünk álló időszakban három olyan elemet látunk, amelyek – amellett, hogy meghatározták már a szektor fejlődésének-fejlesztésének 2017-es irányát is – 2018–2020-ban a korábban megszokottól jelentősen eltérő szerkezetűvé is alakítják a privátbanki vagyonkezelést és szolgáltatásokat. Az első az alacsony kamatkörnyezet és az ebből eredő jövedelmezőségi kihívások kezelése, a második szabályozói, vagy ha úgy tetszik, MiFID-hatás, a harmadik pedig a digitalizációs hullám.
Mennyiben gond és mennyiben kihívás a piac átalakulása egy olyan tanácsadó-training cégnek, mint a Blochamps?
A kihívást érezzük, viszont ez az a feladat, amely versenyképessé teszi a cégünket, azaz jó megfelelni neki. Tény ugyanakkor, hogy a magyar privátbanki, vagyonkezelési piac méretéből adódóan megérezzük a szolgáltatói konszolidálódást. 2005 óta készítjük a hazai privátbanki piac éves összefoglaló tanulmányát, s ez idő alatt másfél tucat olyan szereplő vette igénybe a tudásunkat, amely összeolvadás, kivonulás, megszűnés vagy átalakulás miatt már nem aktív Magyarországon. A partnerkör mára 15-17 vagyonkezelési szolgáltatóra csökkent. De ez is kihívás, hiszen méretéhez képest kifejezetten dinamikusan változó közegről beszélünk, ahol ugyanakkor a legnagyobb hat-nyolc privátbanki szolgáltató a stabilitást jelenti tizenöt-húsz éve.
Mennyivel nehezebb a változó piacon kiszolgálni a privátbankárokat és a pb-igazgatókat?
A Blochamps filozófiájának egyik lényeges eleme – amely nyilván adottságainkból származik –, hogy lokálisan meg kell különböztetnük magunkat a nagyobb külföldi tanácsadó cégektől, amelyek hazánkban is versenytársaink. Ez csak folyamatosan fenntartott minőségi tudással, gyors és hatékony reakciókkal, rugalmassággal és megbízhatósággal lehetséges. Ügyfeleink ezeket keresik, a pénzügyi szolgáltatók keményen követelnek, ha tudásvásárlásról van szó. Mostanra szerintem nem csupán alkalmazkodunk az igényekhez, de állíthatom, hogy a magyar privátbanki piacot érintő összes problémára, felmerülő kérdésre, működési adatsorra egyedülálló archívummal rendelkezünk, s erre alapozva könnyebb megtalálni a best practice lehetőségeket.
A piac azért a szereplők számát tekintve mégis szűkül. Vannak új területek, ahol igényt tartanak az önök szolgálataira?
A Blochamps Capital 2002 óta készít elemzéseket, és 2004 óta képez adatbázist a hazai és magyar ügyfélreferenssel rendelkező privátbanki szolgáltatókról, amivel a magyarországi privátbanki piac legnagyobb független tanácsadó cégévé válhatott. Kutatásaink, méréseink, előadásaink, konzultációink a hazai privátbanki szakma és a média egyaránt és rendszeresen referenciaként használt eszközei. Adatbázisaink, saját gyűjtéseken alapuló elemzéseink egyre keresettebbek a privátbankárok, privátbanki vezetők körében. Egyedi megkeresések is érkeznek, minden évben van néhány olyan szolgáltató, amely speciális kérdésekkel jön fel irodánkba, amelyekre máshol nem találta meg a választ.
A privátbankárok más tudást keresnek, mint a privátbanki igazgatók?
Igen. A privátbankároknak a soft-skill képzéseink, az összefoglaló tanulmányaink vagy az egész vagyonkezelési szektort összefogó privátbankári konferenciánk fontos együttműködési felület. A vezetők inkább a stratégiaalkotásban igénylik a segítségünket.
Sokat ígérő terület a vagyonkezelés. Itt akár önállóan is meg lehetne jelenni. Vannak ilyen terveik?
Érdekes, amit kérdez. Valószínűleg az élénk befektetői múltunk miatt vagy a Blochamps privátbanki szakértői aktivitása miatt, de minden évben érkezik hozzánk néhány ilyen kérés. De nem tervezzük, maradunk a jól működő tanácsadói szerepnél.
Említette a digitalizációs hullámot. Mennyiben jelenthet újat a pb-szolgáltatások területén a fintech? Az önök képzési rendszerében mennyire van jelen a digitális támogatás?
A fintech a digitális pénzügyek legújabb úttörője, nemcsak felgyorsítja, hanem olcsóbbá, hatékonyabbá is teszi a szolgáltatások elérhetőségét. A bankszektor sokáig ellen tudott állni a technológiai újításoknak, most viszont ideje van a fejlődésnek a retail pénzügyektől egészen a vagyonos elit kiszolgálásának átalakulásáig.
A Blochamps privátbankári soft-skill és szituációs gyakorlati képzési programjainak célja kifejezetten kerülni a tankönyvekből megszerezhető statikus, alapvető pénzügyi ismeretanyagokat, azok elsajátítására kiváló kurzusok vannak. Mi egyedi megközelítést kínálunk, miközben a privátbankárokat kicsit ki is mozdítjuk a szakmai komfortzónájukból. Piaci tapasztalatainkon alapuló, félévente frissülő aktuális gyakorlati képzést adunk a referensek magasabb szintű piaci ismereteit és fegyvertárának bővítését célozva. A program három-négy alkalommal megtartott tanácsadói képzési napot tartalmaz, prezentációkkal, egyedi szituációs gyakorlatokkal. Képzéseinknek már évek óta részét képezik a digitális kivitelezések, megvalósítások – persze ha digitalizációról van szó, hónapról hónapra is van mit fejlődni.
A teljes interjú a csütörtöki Világgazdaságban olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.