Pünkösd után kedden ismét összeül a monetáris tanács, és dönt a kamatokról. Az elmúlt hónapokban nem mindig volt egyhangú a konszenzus a várt kamatvágás lépésközét illetően. A májusi ülés előtt pár nappal viszont úgy tűnik, hogy a további 50 bázispontos alapkamat-csökkentésnek – 7,75 százalékról 7,25 százalékra – nem nagyon lesz alternatívája. Talán érdekesebb kérdés lehet most, hogy júniusban kell-e ismét csökkenteni a lépésközön 25 bázispontra, vagy pedig lesz lehetőség a 7 százalékos alapkamatszint alá eljutni a fél év végére. A második fél év monetáris politikája pedig egyelőre rejtély; a jegybank további szándékairól feltehetően nem most májusban, hanem júniusban, a negyedéves Inflációs jelentés közzétételével egyidejűleg értesülhetnünk.
Az összkép mindenesetre vegyes. Kezdjük az inflációval, amely az elmúlt hónapokban többé kevésbé a vártnak megfelelően alakult, és az év első négy hónapjában mindvégig a célsávban tartózkodott:
a nemrégiben közzétett áprilisi inflációs adat 3,7 százalékos volt. Ez a jó hír.
A kedvezőtlenebb olvasat viszont az, hogy az infláció lehetett volna alacsonyabb is, ha a visszatekintő árazás – közgazdaságilag teljesen értelmetlen – gyakorlata nem lassítaná a dezinflációs folyamatot – leginkább a piaci szolgáltatások esetében. A piaci szolgáltatások inflációja áprilisban is 10 százalék felett maradt éves alapon, nagyban hozzájárulva ahhoz, hogy a maginfláció a mostani dezinflációs periódus vége felé közeledve is még mindig 4 százalék felett áll. A tavalyi két számjegyű átlagos infláció alapján történő árazás – bár az adott szereplő szempontjából racionálisnak tűnhet – a monetáris politika döntéshozói számára azt jelezheti, hogy nem horgonyozottak a gazdasági szereplők inflációs várakozásai. A közgazdasági elmélet szerint pedig a várakozások horgonyozottsága nélkül a dezinflációs folyamat magasabb reálgazdasági áldozatokkal járhat. Ugyanakkor nincs más alternatíva, hiszen a magas infláció reálgazdasági költségei még jelentősebbek – mint azt az elmúlt pár évben a saját bőrünkön is megtapasztalhattuk.
Az inflációnál maradva a magas szolgáltatásinfláció mellett további kedvezőtlen fejlemény, hogy májustól a bázishatás támogató szerepe elveszik. Így még mérsékelt havi áremelkedések mellett is emelkedni fog az éves index – különösen az utolsó negyedévben. Az esetleges erősebb átárazási hajlandóságot a belső kereslet várt élénkülése is előmozdíthatja a második fél évben. Amennyiben pedig a belföldi árnyomás ismét emelkedik, az importált árak kordában tartása még fontosabb lesz, azaz a monetáris politika nem tudja tolerálni a forint jelentősebb gyengülését, hiszen az könnyen az ipari termékek újragyorsuló inflációjához vezetne.
És ezzel el is értünk a másik fontos tényezőhöz, ami a monetáris döntéshozók fókuszában marad továbbra is: a kockázati környezet alakulásának monitorozása, illetve a (pénz)piaci stabilitás fenntartásának igénye.
Az ezzel kapcsolatos történések, várakozások pedig továbbra is elsősorban a forint árfolyamában csapódnak le.
Az idei év eddig eltelt része a forint gyengüléséről szólt, ugyanakkor ennek mértéke összességében szerencsére nem volt számottevő. Egyértelmű trend nem mutatkozott az árfolyamban, kisebb-nagyobb erősödési és gyengülési hullámok váltották egymást. A kockázatérzékelés gyors változásai, a politikai zajok, a külkereskedelmi mérlegstatisztikák volatilitása és a fokozatosan csökkenő pozitív kamatkülönbözet voltak leginkább a befektetők figyelmének fókuszában a forintpiacon az eltelt hónapokban. Globális oldalról nem tett jót a hazai devizának, hogy a Fedtől várt első lazítás időpontja egyre távolabbra tolódott. A nagy jegybankok kamatpolitikájáról – ki csökkent először és mikor – külön cikket lehet bármikor írni, a lényeg, hogy továbbra is szokatlanul sok bizonytalanság övezi az euró és a dollár várt kamatpályáját. Bár a piac kevesebbet áraz, a Fed részéről sem zárható ki a három kamatcsökkentés, az EKB pedig jó esetben akár négyszer is csökkenthet még az idén. Azonban ezen várakozások bármikor felülíródhatnak egy-egy magasabb inflációs adat hatására. A nagy jegybankok kamatpályájának alakulását, ez ezt övező bizonytalanságokat pedig a hazai monetáris politika vitele során nehéz lenne figyelmen kívül hagyni.
Csakúgy, mint a költségvetés helyzetét, ahol a hiánycélok állandó túllövése és középtávú konszolidációs tervek hiánya magasan tartja az ország kockázati prémiumát. A fiskális fegyelem hiánya, mint a leggyengébb fundamentális pontunk, nemcsak a pénz- és tőkepiacok, hanem a hitelminősítők esetében is folyamatosan a figyelem fókuszában van, miközben a választások közelsége miatt a kiigazító lépések megtétele folyamatosan halasztódik. Persze ez nemcsak ránk, hanem a régiós országok nagy többségére igaz.
Az említett tényezők összességében azt mutatják, hogy közeleg a mostani, időben is hosszúra nyúló, fokozatos és rendkívül magas szintről (18 százalék) induló jegybanki kamatcsökkentési ciklusnak a vége: a júniusi kamatdöntéssel a monetáris enyhítési sorozatot nem kizárt, hogy lezárja a monetáris tanács. A második fél évben egy-két jelképes lépés talán jöhet még, alapvetően a nagy jegybankok lépéseinek és az infláció alakulásának a függvényében.
Az sem lenne azonban meglepő, ha már nem változnának az irányadó kamatok június után.
2025-ben a dezinfláció várt újraindulásával párhuzamosan a monetáris enyhítés folyamata is új lendületet kaphat, amennyiben a költségvetés helyzetében is sikerül fenntartható javulást elérni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.