Március óta jelentős javulás következett be a lakosság gazdasági közhangulatában, így a lakossági konjunktúra-index júniusi értékét annak ellenére is biztatónak kell tekinteni, hogy az szinte megegyezik a tavaly novemberben mért – de akkor komoly mélypontnak számító – értékkel.
Az ősszel bekövetkezett zuhanáshoz hasonlóan a három hónapja tartó emelkedés is nagyrészt a jövőre vonatkozó vélekedések alakulásának köszönhető, az elmúlt hónapokban különösen az ország jövő évi teljesítményével kapcsolatban javultak a várakozások. Ugyanakkor az ország elmúlt évi gazdasági teljesítményét és a háztartás helyzetének változását a lakosság továbbra is kimondottan negatívan értékeli.
A gazdasági hangulat javulása az egyes társadalmi csoportokban eltérő mértékben jelentkezett: a községekben élők, illetve a legalsó jövedelmi negyedbe tartozók körében a legutóbbi mélypont sem annyira márciusban, hanem inkább áprilisban volt, és egyelőre a javulás is a lakossági átlagnál kisebb mértékű. Március óta az 50 év felettiek, a fővárosban és vidéki városokban élők, a legalább érettségivel rendelkezők, illetve a vezető vagy értelmiségi foglalkozásúak véleménye javult a legnagyobb mértékben.
A gazdasági közhangulat változásával egy időben az inflációval és munkanélküliséggel kapcsolatos vélemények is javultak valamelyest március óta. A megkérdezettek a három hónappal ezelőtti 22 százalékhoz képest átlagosan már „csak” 18 százalékos áremelkedést valószínűsítettek a következő 12 hónapra, és az elmúlt 12 hónapban bekövetkezett drágulást is átlagosan ugyanilyen mértékűre becsülték. A lakosság az inflációhoz hasonlóan a munkanélküliség arányát is a valós értékénél lényegesen magasabbnak érzékeli, ám a válaszadók június elején is a munkanélküliségi ráta jelentős, átlagosan 6 százalékpontos emelkedését valószínűsítették.
Eközben a lakosság megtakarítási hajlandósága (vagy inkább képessége) alig mozdult el a márciusi 10 százalékos mélypontról – a megkérdezettek 12 százaléka, és ezen belül még a legfelső jövedelmi negyedbe tartozóknak is mindössze 26 százaléka tudott május folyamán félretenni valamennyit.
A hitelfelvételi kedv ugyanakkor továbbra is a Medián által eddig mért legalacsonyabb (2-3 százalékos) szinten van, és a második negyedév átlagában csak a fővárosiak, a legjobb jövedelmi helyzetűek és a 18-39 év közöttiek körében érte el az 5 százalékot. Ugyanezek azok a társadalmi csoportok, amelyekben még valamelyest megmaradt (az utóbbi három hónap átlagában eléri vagy meghaladja a 20 százalékot) a vásárlási hajlandóság. Bár a lakosság költekezési kedve javult a kora tavaszi mélypontot követően, júniusban is csak a megkérdezettek alig hatoda tervezte valamilyen tartós fogyasztási cikk vásárlását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.