BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jelentős lépésre szánta el magát az iváncsai akkumulátorgyár tulajdonosa

Összeolvadnak a Magyarországon három akkumulátorgyárral rendelkező SK On Hungary anyavállalatai. A dél-koreai cég vezetője elismerte, hogy megcsappant a kereslet az elektromos autók iránt, ám szerinte a kialakult helyzetre nem válságként, hanem lehetőségként tekintenek. Az SK Innovation az SK E&S-szel egyesülve az ázsiai térség legnagyobb magántulajdonban lévő energetikai szereplőjévé és brutális értékű üzletté válik.

Várhatóan két fázisban egyesülnek a Magyarországon három akkumulátorgyárral rendelkező SK On Hungary dél-koreai anyavállalatai: az SK Innovation és az SK E&S még az év vége előtt (november), az SK On, az SK Trading International és az SK Enterm pedig a tervek szerint jövő év elején (február) olvad össze – tudta meg a Világgazdaság.

Iváncsai akkumulátorgyár
Iváncsai akkumulátorgyár: fuzionálnak a magyarországi üzemet tulajdonló anyavállalatok / Fotó: SK on Hungary

Iváncsai akkumulátorgyár: hatalmas összegeket hozhat az anyavállalatok egyesülése

Információink szerint az SK Group ezzel a döntéssel is biztosítani kívánja a fenntarthatóan nyereséges működést és piacvezető szerepét az akkumulátoripari ágazatban is.  

A kelet-ázsiai cég mintegy 170 leányvállalatot működtet világszerte négy nagy üzleti szektoron belül. Jelenleg Koreában, Kínában, az Egyesült Államokban és Magyarországon – Komáromban és Iváncsán – működnek gyártóüzemei, éves szinten mintegy 130 gigawattóra (GWh) kapacitással. Az elektromos járművekbe szerelt akkumulátorok iránti világpiaci kereslet kielégítésére az SK a termelőkapacitását 2025-re 125 gigawattórára tervezi bővíteni, részben éppen a Fejér vármegyében található iváncsai akkumulátorgyárral, amelyet 30 gigawattórásnak szántak.

A fúzió ezúttal az energia- és vegyiparon belül működő társaságokat (SK On, SK E&S, SK Innovation), illetve a kereskedelmi és raktározási területen tevékenykedő leányokat (SK Trading International és SK Enterm) érinti. 

Ez már csak azért is fontos lépés a részükről, mert így 

az SK Innovation az SK E&S-szel egyesülve az ázsiai térség legnagyobb magántulajdonban lévő energetikai szereplőjévé és mintegy százbillió dél-koreai von (26 ezermilliárd forint) értékű üzletté válik.

Az új entitás egyszerre fogja majd át és kezeli 

  • a hagyományos energiaforrások piacát (olaj, LNG), valamint
  • a zöld-, megújuló energiákét, ideértve a hidrogént és az akkumulátorokat is. 

Visszaesett az elektromos autók iránti kereslet

Az egyesítés célja, hogy az SK Group időben és hatékonyan tudjon reagálni az olyan váratlan piaci változásokra, mint a villanyos autók iránti jelenleg tapasztalható globális kereslet-visszaesés. 

Nemrégiben az ázsiai cég vezetői úgy fogalmaztak, hogy a „nehéz piaci körülmények mellett is stabil az SK működése”.

Rámutattak, hogy olyan népszerű és nagy múltú autómárkákat szolgálnak ki, mint

  • a Ford,
  • a Hyundai,
  • a Mercedes-Benz
  • vagy a Volkswagen,
  • de nemrég díjazták őket a Ferrari egyik legjobb beszállítójaként is.

A 2024-es első félévi piaci kapitalizációjuk 36 százalékkal növekedett, ám az utóbbi időben jókora visszaesés volt tapasztalható az e-autók iránti keresletben, ennek következtében pedig a partnerek megrendelései is lecsökkentek. 

Szintén a fenntartható növekedés érdekében döntött arról is a cégcsoport, hogy egyesíti az akkumulátoripari globális szakértő, az SK On, a kőolaj és kőolajtermékek kereskedelmére szakosodott SK Trading International, valamint a kereskedelmi és raktározási szektorban működő SK Enterm leányvállalatot.

Az átálláshoz szükség van az akkumulátoriparra

Az összeolvadástól az anyavállalat a nyersanyagok rendelkezésre állásának hatékonyabb biztosítását és a profitstruktúra megközelítőleg 500 milliárd dél-koreai vonos (130 milliárd forintos) javulását várja. 

Az SK On vezérigazgatója, Lee Seok-hee hangsúlyozta: az egyesülés egy racionális döntés annak érdekében, hogy a jelen nehézségei ne szabjanak gátat a cégek hosszú távú, stabil és profitábilis működésének. A cégvezető kijelentette: 

az elektromos átállás jelenti a jövőt, ami szükségszerű, ennek megfelelően pedig az akkumulátoripar is az.

Az SK On megerősítette: továbbra sem válságként, hanem egy gyors reakciót kívánó, nagy léptékű intézkedéseket igénylő helyzetként tekint a megváltozott piaci körülményekre. Szerintük a pénzügyi feltételek javulása támogatni fogja, és felgyorsítja az akkumulátortechnológia diverzifikációját is. 

Az SK-leányvállalatok összeolvadásainak pozitív hatására számít a három magyarországi SK On-gyár is, amelyek egyértelműen megerősítik a vállalat akkumulátor-üzletágát, ami elengedhetetlen a jövőbeni növekedéshez. 

A nemzetközi iparági elemzők pozitívan reagáltak az egyesülés hírére.  

Nagy Márton: idő kérdése az elektromos átállás, Magyarország jó stratégiát választott

Komplex javaslatcsomagot dolgozott ki a magyar kormány az elektromos átállás felgyorsítására, ennek elemeit mutatta be Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter. A tárcavezető a Világgazdaság kérdésére elmondta: jó döntés volt, hogy Magyarország elkötelezte magát az elektromos átállás mellett, a kulcs pedig Németország.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.