Az Európai Bizottság megvizsgálta az orosz Lukoil magyarországi és szlovákiai olajszállításának helyzetét, és nem talált okot aggodalomra – jelentette a Radio Svoboda (RFE/RL) augusztus 23-án. Júniusban Kijev szankciókat vezetett be, amelyek megakadályozták, hogy a Lukoil, Oroszország egyik legnagyobb olajvállalata kőolajat szállítson az ukrán területen áthaladó Barátság vezetéken.
Az ukrán tájékoztatás szerint a lépés célja, hogy elvágja a Kreml egyik bevételi forrását az Ukrajna elleni háború finanszírozására. Kijev tilalma nem vonatkozik a többi orosz olajexportőrre, akik még mindig használják a vezetéket. A kijevi döntést kritizáló országok között volt Magyarország és Szlovákia is, ugyanis a Barátság vezetéken keresztül kapják az orosz olajat.
Valdis Dombrovskis, az EU kereskedelmi biztosa az RFE/RL-nek elmondta, hogy az Európai Bizottság minden oldalról megvizsgálta az információkat, így Magyarország, Szlovákia, Ukrajna és Horvátország szempontjából is, az utóbbi felajánlotta, hogy olajat szállít a területén keresztül, amikor Kijev blokkolta a Lukoil tranzitját. A szóvivő elmondta, Brüsszel nem látja jelét annak, hogy az ukrán szankciók veszélybe sodornák az európai energiabiztonságot, hozzátéve, hogy a Lukoilra kivetett szankciók nem befolyásolják az olajtranzit-műveleteket a Barátság vezetéken, ha nem a Lukoil az olaj hivatalos tulajdonosa.
A Világgazdaság mai cikkében is kitért arra, hogy hamarosan újra érkezhet Magyarországra és Szlovákiába az orosz Lukoil olaja. A terítéken lévő új konstrukció jogi kockázatot nem tartalmaz, de szállításit igen, az Ukrajnában folyó háború miatt. Mint Szergij Makogon, az Ukrtransznafta ukrán olajszállító vállalat vezérigazgatója rámutat: Oroszország továbbra is hozzájut az adott exportból származó bevételhez.
Emlékezetes, hogy Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön bejelentette: célegyenesben vannak a Mol tárgyalásai, amelyeknek köszönhetően ismét érkezhet a Lukoil olaja. A tervezett szerződés szerint a Mol az orosz–fehérorosz határon venné át az olajat, így Ukrajna már nem orosz, hanem magyar tulajdonú szénhidrogént továbbítana. A konstrukció hordónként mintegy másfél dollárral drágítja meg a terméket a növekvő szállítási és biztosítási kiadások miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.