Piaci és időjárási hatások okozták, hogy csökkent idén a frisspiaci és az ipari zöldségek forgalma, de az elmúlt két hónapban már a fellendülés halvány jeleit lehetett észlelni. A majdnem 500 szentesi termelőt tömörítő szövetkezet elnöke szerint az uniós és az EU-n kívüli termelőkre vonatkozó egyenlőtlen feltételek miatt érkezett több paprika, paradicsom az észak-afrikai térségből.
Régen történt ilyen: az első nyolc hónap adatai alapján a szentesi DélKerTÉSZ szövetkezet tagjai 2,5 ezer tonnával kevesebb zöldséget értékesítettek, mint egy évvel korábban – mondta egy sajtóbeszélgetésen Nagypéter Sándor, a DélKerTÉSZ elnöke. Ebből a csökkenésből 600 tonnát tett ki az ipari zöldségek, vagyis
Ez pedig abból következett, hogy 2022 őszén a feldolgozók magas áron tudták beszerezni az alapanyagokat, ami annyira megnövelte az önköltségüket, hogy tavaly olcsóbb forrás után néztek, és az unión kívüli országokból – főleg Kínából – sok zöldborsó és csemegekukorica érkezett be , főként a német és a francia konzervgyárakhoz, amelyeknél jókora készletek szaporodtak fel. Ráadásul folyamatos volt a nyomás a kiskereskedelem részéről az infláció letörésére, ezért idén például a DélKerTÉSZ termelőivel a korábbihoz képest fele akkora mennyiségre szerződtek a feldolgozók – 45 százalékkal alacsonyabb áron. A 2,5 ezer tonnás csökkenés „másik lába” a frisspiaci paradicsom és paprika hozamkiesése, ami a júliusi és augusztusi nagy forróság miatt következett be – magyarázta Nagypéter, hozzátéve: a mostani lehűlés sokat segít abban, hogy a növények ismét a szokásos módon teremjenek.
A frisspiaci paprika és paradicsom piaci pozícióját erősen rontotta az EU-ba az észak-afrikai országokból érkező import is. Ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy helyénvalónak tartja az uniós zöldpolitikát és a vegyszerek visszaszorítását, de ügyelni kellene arra is, hogy a szerrotáció lehetőségét ne szüntessék meg, mert a kártevőkben és kórokozókban rezisztencia alakulhat ki. Idén a paprika mennyiségi csökkenésében az erős vírusfertőzés is nagy szerepet játszott. Másik oldalról pedig az uniós gazdálkodók azért nem tudnak versenyezni a harmadik országok termelőivel, mert az utóbbiakra nem vonatkoznak azok a szigorú szabályok, amelyek az EU-n belüli termelésre igen.
A harmadik országokból érkező import mennyiségének növekedését jól jelzi, hogy míg az egyik német üzletlánc tavaly félmilliárd forint értékben vásárolt a DélKerTÉSZ-től, idén ez lenullázódott, és egyéb partnereiknél is jócskán visszaesett a kiszállított mennyiség.
Ugyancsak sújtotta a zöldségtermelőket, hogy a fogyasztók könnyebben lemondanak a paprikáról és a paradicsomról, mint más alapélelmiszerről. Mindezek a hatások az árakban is jelentkeztek, és idén a paprikafélék termelői ára átlagosan 5-7 százalékkal csökkent. A paradicsomnál ez még durvább volt: a tavalyi 5 százalékos termelőiár-mérséklődés után, idén további 20 százalékkal lett alacsonyabb az átadási ár. Eközben pedig az önköltség nem csökkent, mert bár a műtrágya olcsóbb lett, de a munkabér nagyot emelkedett, márpedig a zöldséghajtatás erősen kézimunkaerő-igényes tevékenység. Nagypéter szerint a bérköltség-növekedés továbbra is intenzív marad, és a következő három évben az idei mértékhez képest akár 50 százalékkal is magasabb lehet. A növekvő egyéb költségek közül kiemelte az EPR-t.
Ha tavaly csak termékdíj lett volna, éves szinten 28 millió forint lett volna a kötelezettségünk, idén pedig az EPR címén mintegy 150 millió forintot kell befizetnünk
– érzékeltette a tehernövekedést.
A fogyasztókra idén különösen igaz, hogy árérzékenyek, és sokkal tudatosabban vásárolnak, vagyis csak annyit vesznek, amennyire valóban szükségük van. Ezt segítik az áruházláncok is, például azzal, hogy a lecsószezonban nem csupán nagyobb mennyiségű hálós paprikát lehet vásárolni, hanem lédig kiszerelésben is kínálják.
A DélKerTÉSZ elnöke szerint júliusban és augusztusban már látszott némi áttörés, a fogyasztók bátrabban vásároltak, ezért az év hátralevő részében és jövőre a fogyasztás emelkedését várja. Érdekes az is, hogy miközben a szövetkezet által a bel- és külföldi áruházláncokba történő értékesítés összmennyisége csökkent, a hazai láncoknak több paradicsomot és paprikát adtak el, mint egy évvel korábban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.