BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hálózatfejlesztés, fékkel a Déli Áramlatnál

A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) azzal a feltétellel hagyta jóvá az FGSZ Földgázszállító Zrt. 10 éves, fejlesztési tervének aktualizált változatát, hogy a társaságnak át kell dolgoznia az elképzelések II. szakaszát, mert azok függhetnek a Déli Áramlat majdani megvalósításától, illetve a romániai szállítási igények esetleges változásától. A tervek újraírására az FGSZ 2014. december 31-i határidőt kapott.

A tízéves program korábbi közlések szerint mintegy 100 milliárd forintos beruházást feltételez, ennek jelentős részét éppen a II. szakaszban tervezett egyik csőprojekt tenné ki. A hivatal határozatával hat beruházás került parkolópályára. Ezek egyike szerint 2016 végére lehetővé kellene tenni, hogy Románia felől érdemi mennyiségű gáz érkezhessen Magyarországra, a MEKH szerint ugyanakkor aggályos, hogy a román félnek az utóbbi időben többször is megváltozott az igénye a szállítandó gáz mennyisége és a szállítás időbeli ütemezése kapcsán is. A második projekt szerint egy Ercsiből kellene Százhalombattára egy vezeték-leágazást építeni – egyelőre tehát nem kell –, a harmadik pedig egy hajdúszoboszlói gépvisszapótlás lett volna, de egyelőre nem lesz. A további három terv szerint pedig Városföld és Győr között valósulna meg kompresszor-bővítés és két vezetéképítés a délkeleti irányból Ausztria felé történő gázszállítási igények kiszolgálására. Ez nagyjából az az útvonal, amelyen a korábbi tervek szerint a Nabucco Light keresztezte volna az országot, illetve körülbelül egybeesik azon nyomvonalat egyikével, amelyet a Déli Áramlat magyarországi szakasza kapcsán is vizsgálnak.

Szólhat is érv, meg nem is amellett, hogy nagyjából ugyanazon az útvonalon két, hasonló célú gázvezeték fusson. Mellette az szól, hogy a Déli Áramlat kizárólag a tranzitot szolgálná ( ez esetleg változik, ha mégis kapnak más társaságok is hozzáférést a vezetékhez), a FGSZ csöve pedig az országos hálózat része lenne, kizárólagos FGSZ tulajdonban. Ellene szólna, hogy mindkettőt az adófizetők pénzbe bánná. Költségtakarékos megoldás lenne, ha a Déli Áramlat magyarországi szakasza részben egybeesne az FGSZ hálózatával, csakhogy ez ütközik az orosz projektgazda elképzeléseivel.

A javaslatnak I. szakaszára teljes mértékben áldását adta a hivatal, így négy beruházás indulhat el. Az első a dunántúli gázszagosítás lesz, amire a mosonmagyaróvári szagosítás megszüntetése miatt van szükség. E tervet a hivatal 2010-ben már jóváhagyta, de a feltételek változása miatt tavaly átdolgoztatta. Most viszont, amint jogerőre emelkedik a határozat, hozzá kell látni a munkához. A második egy dorogi kompresszorállomás építése, amelynek köszönhetően óránként 450 ezer köbméter gáz továbbítható majd Dunántúlra, javítva az országrész gázellátását, keleti betáplálással. A fejlesztéssel egyúttal kezelhetőbbé válnak a hazai termelésű gáz minőségi problémái. A harmadik a mosonmagyaróvári kompresszorállomás átalakítása, amely révén óránként és folyamatosan 600 ezer köbméter gáz hozható az országba. A létesítmény képes lesz kezelni a déli gázfolyosó felől feltehetőleg nagyobb mennyiségben érkező gázt is. Végül megépülhet a csepeli erőművet ellátó leágazó vezeték, erre az erőmű beruházójának előszerződése van.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.