Épp két éve annak, hogy új megoldás váltotta fel a fix alapú díjfizetést. A technikai rendszert eredetileg az állam magánvállalkozásokkal akarta kiépíttetni, de az a konstrukció csődöt mondott, így állami cégek álltak neki a fejlesztésnek. Az indulás nem volt gördülékeny, ráadásul a fuvarozók is erős kritikával illették a rendszert, amelynek voltak gyermekbetegségei, de ezt mára kiheverte, és teljesen üzemszerűen működik. Mára a fuvarozók túlnyomó többsége maradéktalanul elsajátította a rendszer használatát, és a szabályoknak megfelelően vallja be és fizeti az e-útdíjat.
Az e-útdíj rendszer az elmúlt két évben folyamatosan teljesítette a költségvetés bevételi elvárásait – emelte ki a NÚSZ. Működésének első fél évében – vagyis 2013 júliusától az év végéig – bruttó 78,8 milliárd forint volt a bevétel, 2014-ben egész évben közel bruttó 160 milliárd, idén január 1-jétől június végéig pedig a már említett mintegy bruttó kilencvenmilliárd forint volt az útdíj összege. A beruházás tehát már az első fél évben megtérült, hisz a bekerülési költség mintegy 40 milliárd forint körül lehetett. A rendszerbe eddig mintegy ötvenezer ügyfél 178 ezer gépjárművet regisztrált, ezek közül több mint százezer tehergépjármű már fedélzeti eszközzel (OBU-val) végzi a bevallást. A hazaiak 95 százaléka használ OBU-t, amely – automatizmusa révén – jóval egyszerűbb, gyorsabb és kényelmesebb, mint a viszonylati jeggyel való útdíjfizetés.
A külföldiek közel kétharmada még viszonylati jeggyel fizet, ezen a területen lehet még átterelődéssel számolni. A hazai és a külföldi fuvarozók megszolgált útdíjra vetített megoszlása közel 50-50 százalék. A külföldiek közül a legjelentősebb – 41 százalék – a román, a lengyel, a bolgár és a szlovák felségjelzésű járművek használati aránya. Az ellenőrzési tapasztalatok alapján elmondható, hogy a bliccelők aránya alacsony, két százalék alatti. Az elmúlt két évben többször felülvizsgálták a díjköteles elemi szakaszokat, s tovább bontották azokat, s a 2015. januári módosítás következtében a jelenlegi 6690 kilométer hosszú díjköteles úthálózat 2347 elemi díjköteles szakaszból áll.
Tavaly év elején elindult az utólagos fizetési konstrukció. Jelenleg mintegy háromszáz ügyfél él ezzel a lehetőséggel. Gyorsabbá váltak az átutalások a HU-GO-egyenleg feltöltése során, és elérhető a HU-GO mobil alkalmazása is, amelyen keresztül okostelefonnal is lehet e-útdíjat fizetni. Hamarosan pedig bevezetik a HU-GO bírságriasztási funkcióját: e-mail üzenetben küldött értesítés felhívja a figyelmet az ellenőrzési rendszer által érzékelt téves felhasználói beállításokra, így azok ellenőrzésével és kijavításával, illetve szükség esetén egyenlegfeltöltéssel elkerülhetők a sorozatos bírságok – tette hozzá a NÚSZ.
Idén az első fél évben 5,68 millió e-matricát értékesítettek, az ebből származó bevétel pedig bruttó 34,3 milliárd forint volt. Továbbra is a heti vignetták a legnépszerűbbek, ebből az első hat hónban 3,49 milliót adtak el, miközben a megyei matricákból 1,19 millió fogyott. Továbbra is a Pest megyei matricából vitték a legtöbbet, a második helyen a Fejér, míg a harmadikon a Győr-Moson-Sopron megyei matricák eladása állt. A havi jogosultságok száma csökkent: idén az első hat hónapban 677 ezret értékesítettek, míg egy évvel korábban 938 ezret. Az éves matricák eladásában nincs érdemi elmozdulás, idén 282 ezer fogyott belőlük. A NÚSZ szerint a vásárlási szokások átrendeződésében szerepet játszott a megyei matricák bevezetése, amely, úgy tűnik, elsősorban a havi matricák rovására történik, minden bizonnyal gazdasági okok miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.