BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Lépcsőzetes e-díjszedés

Az Európai Bizottság a közelmúltban készítette el az autópályákhoz kötődő elektronikus díjszedési technológiára vonatkozó, valamint az egyes rendszerek közötti kompatibilitás megteremtését célzó irányelv javaslatát. Európában az elektronikus díjszedési rendszerek az 1990-es évek elején jelentek meg, céljuk a közlekedés felgyorsítása, a dugók megszüntetése, általában a közlekedésminőség javítása volt.

A létező rendszerek rövid mikrohullám-alapú technológián alapulnak, annak több változata is használatos. Ezek átjárhatósága azonban nem mindig lehetséges. Emellett több országban is újabb globális navigációs technikák bevezetését fontolgatják, ilyen például a GPS, esetlegesen mobilkommunikációs rendszerekkel kombinálva (GSM/GPRS szabvány).

Az egyes nemzeti rendszerek gátat szabnak egy összeurópai egységes rendszer kialakulásának, ezért ennek kezelésére az EU direktívát tart szükségesnek. Ennek hiányában az európai utazóknak számos az adott nemzeti rendszernek megfelelő eszközt kell vásárolniuk, mely ráadásul költséges is.

A nehéz járművek esetében már megmutatkoznak a különböző rendszerek inkompatibilitásából adódó problémák, ezért minél előbb szükség van olyan eszközökre, amelyek minden rendszert el tudnak olvasni.

A direktíva célja, hogy az egységes rendszer megteremtése mellett egységes európai szintű közlekedési díjszabási politika létrejöttét is elősegítse. E cél elérése érdekében figyelembe kell venni azokat a beruházásokat és amortizációjukat, melyeket az autópályákat működtető társaságok hajtottak végre, és fokozatosan kell az átjárható rendszerek megteremtése felé haladni. A jövőbeli átjárható rendszerek technikai specifikációinak feltérképezését azonban már most meg kell kezdeni.

Ennek fényében az európai rendszer 2005-ig rövid távú megoldáson nyugszik majd a jelenlegi rendszerek figyelembevételével, hosszú távú megoldás kidolgozására 2008-2011 között kerül sor. A direktíva által javasolt megoldás szerint a műholdas helymeghatározást és a mobilkommunikációt rövid és hosszú távon a mikrohullámú technikával ötvözve célszerű használni, hosszú távon azonban a mikrohullám elhagyásával, csak a modernebb technológia használatával szükséges a díjszedést megoldani. A direktiva szerint 2008-ra az addigra 30 éves mikrohullám-technológia alkalmazásának meg kell szűnnie. A javaslat kimondja azt is, hogy onnantól kezdődően a műholdas megoldást kell minden tagállamnak alkalmaznia. A bizottság ezt megelőzően jelentést készít arról, hogy a műholdas technika alkalmazását megfelelő mértékben sikerült-e végrehajtani. Az új technika alkalmazásával a gyakori használók számára a kapus díjfizetési rendszer megszűnik, és csak az alkalmi használók részére marad néhány kapu használatban.

Az új rendszer bevezetésére két lépcsőben (2005-ben és 2010-ben) kerül majd sor, aminek eredményeként 2010-re minden gépjármű felszerelhető lesz azzal az eszközzel, ami a gépkocsiból kommunikál a rendszerrel. A technikai fejlődés miatt ennek ára valószínűleg nem lesz több, mint a jelenlegi mikrohullámmal működő eszközé (20-50 euró).

Az új rendszer az infrastruktúra használóit helyezi a középpontba, és egyetlen szerződés aláírásával a hálózat mindenki számára elérhető lesz. Természetesen a bizottság pontosítani fogja, hogy mit jelent ennek fényében "európai szolgáltatást" nyújtani, és meghozza majd a szükséges technikai döntéseket. A direktívatervezet az Európai Bizottság munkáját segítő tanácsadó testület felállítását is javasolja, az egyes tagországokból delegált, a témában jártas szakértők bevonásával. (VG)









Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.