BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fókuszban az m-kereskedés

Az elektronikus, internetes alkalmazásokra irányuló elképzelések nem lehetnek függetlenek a gazdasági környezet kedvezőtlen tendenciáitól. Sőt, a "reálszférában" érezhető elbizonytalanodás az elektronikus gazdaságra nézve az átlagosnál még erőteljesebben látszik. Az e-gazdaságot, e-kereskedelmet érintő beruházásoknak a cégek - ha egyáltalán szerepel a tervekben - sok esetben csak kiegészítő, másodrangú szerepet szánnak, halasztható beruházásként kezelik - állapítja meg a GKI Gazdaságkutató Rt. a mobiltelefon alapú kereskedelmet vizsgáló jelentésében, amelyet a témában érdekelt két megoldásszállító, a Westel Mobil Rt. és a Sun Microsystems Hungary Kft. támogatott.

A hazai, 5 fő feletti vállalkozások közel 90 százaléka már rendelkezik mobiltelefon-előfizetéssel. A széles körű elterjedtség biztos alapot nyújthat a mobiltelefon alapú üzleti alkalmazások bevezetéséhez, és a felhasználói ismeretek sem hiányoznak.

Minden második cégvezető úgy véli, hogy a mobiltelefon alapú kereskedelem már rövid távon is sikeres lehet, míg minden harmadik inkább csak középtávon véli használható üzleti modellnek a mobilon keresztüli értékesítési rendszereket. A cégek mindössze kevesebb mint 20 százaléka véli úgy, hogy a kézi telefonokra épülő kereskedelem jövője, életképessége középtávon is megkérdőjelezhető.

A vállalkozások többsége általában kedvezően vélekedik a mobilkereskedelemről, saját termékeik, szolgáltatásaik esetében ugyanakkor már jóval kevesebben látnak üzleti fantáziát a lehetőségben. A cégeknek csupán egynegyede tartja rövid vagy középtávon termékeit, szolgáltatásait alkalmasnak arra, hogy mobiltelefonon keresztül értékesítse. Ezzel szemben a cégek közel negyven százalékát már érdekelné a vállalkozás és tevékenységének ilyetén reklámozása.

Szállítóitól a vállalatok 26 százaléka rendelne árukat, szolgáltatásokat mobiltelefonon keresztül, ha a partnerek erre lehetőséget teremtenének. A cégek fele elégségesnek véli a hagyományos kereskedelmi csatornákat, vannak néhányan, akik a kézi telefonon lebonyolított tranzakciók biztonságosságát kérdőjelezik meg. A mobiltelefon alapú kereskedelem iránti bizalom épülését mutatja ugyanakkor, hogy a biztonsági kifogásokat felvetők aránya jelentősen csökkent az elmúlt egy év alatt. A tranzakciók rögzítése, visszakereshetősége szintén fontos elvárása a cégeknek.

A mobilkereskedelem iránti nyitottság elsősorban a döntéshozók hozzáállásától és nem a termékektől, vagy a szolgáltatásoktól. függ. A cégek a termékek és szolgáltatások széles skáláját (alapanyagok, alkatrészek, kiegészítő és segédanyagok) említették a mobiltranzakciók potenciális alanyaként. Az elemzők a kisebb értékű, nem egyedi gyártású áruknak jósolnak nagyobb sikert, a szolgáltatások közül a javítási-karbantartási és az utazással-szállítással összefüggők esetében lehet népszerű a lehetőség.

Nem sokat változott a vállalatok véleménye a mobilfizetésről. A cégek 70 százaléka szerint ügyfeleik, vevőik elutasítanák ezt a fizetési módot. Az idén is csupán a vállalatok 3 százaléka állítja, hogy vevői biztosan élnének ezzel a lehetőséggel.

Ma még eleve kevés cég kínál lehetőséget mobilfizetésre, azt is jórészt a mobilkártyán lévő egyenleg terhére. A vállalati várakozások szerint a készpénzes tranzakciók aránya a jövőben tovább csökken, a fizetési forgalomban a hitelkártya és az átutalások szerepe nő. A mobilfizetések térnyerését inkább középtávon tartják elfogadhatónak a vállalati döntéshozók: mindössze 2 százalékuk állítja csupán, hogy a mobilfizetések aránya már rövid távon is növekedni fog.

A mobilfizetésekkel szemben a biztonság a legfontosabb elvárás. Hasonlóan hangsúlyos jellemző a tranzakciók ellenőrizhetősége és a dokumentálhatóság. Kevésbé fontos a mobilfizetési rendszer átláthatósága, a kényelem, a gyorsaság, valamint az olcsó használat.

A mobil üzleti alkalmazások között régóta élenjárnak a mobiltelefonos pénzügyi szolgáltatások. A meghatározó információs szolgáltatásokon túl megjelentek és terjednek a tranzakciós szolgáltatások (átutalás, betétlekötés) is. SMS-en alapuló szolgáltatást 12 bank, WAP alapú pénzügyi szolgáltatást 5 bank kínál jelenleg. A felmérés szerint egy bank SMS, két másik pedig WAP alapú szolgáltatást szeretne beindítani még az idén, míg ezt követően további öt bank szeretne WAP alapú szolgáltatással megjelenni.

A lakossági mobilbanki ügyfelek száma egy év alatt 67 százalékkal növekedett június végére, túlszárnyalva a 320 ezret, s ezzel meghaladja az internetbanking ügyfelek 275 ezer főre tehető számát.

A mobilbanki szolgáltatások a vállalatok körében is igen népszerűek voltak. Ez év közepéig több mint 42 ezer vállalat kötött szerződést valamely mobil pénzügyi szolgáltatásra. A mobilbanki szolgáltatást igénybe vevő vállalatok száma a megelőző 12 hónap során közel megduplázódott, és ezzel a mobil pénzügyi szolgáltatásokat kínáló bankok összes vállalati ügyfelének 8 százalékát teszik ki.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.